Sterkere, lettere, ny ramme og styling, samt ny teknologi. Nå er BMW R 1300 GS presentert. En viktig modell innen Adventure-klassen og generelt.
Det første man sikkert legger merke til, er økningen fra 1254 ccm til 1300 ccm . Hk. har også fått en økning, fra 136 som R 1250 GS kunne vise til. Nå er det 145. Samt bedre moment. Vekten skal ligge på rundt 237 kg, noe som er snaue 12 kilo lettere enn forgjengeren.
Motoren skal også være mer vibrasjonsfri og “smoothere” da plasseringen i rammen er nykomponert. Girkassa er nå flyttet under motoren for b.l.a. å sørge for bedre plassering av vekt. Når det gjelder oppdateringene innen elektronikken nevnes det fire innstillinger man kan veksle mellom: Road, Rain, Eco, og Enduro. Derunder kan man stille inn etter eget ønske via undermenyer.
Er man en av de som er litt bekymret for høyden på ekvipasjen, kan man få med “Adaptive vehicle height control”, som sørger for at sykkelen automatisk senkes når det går sakte eller når man stopper.
Som tidligere nevnt, dette er en modell som nok vil fortsette salgssuksessen forgjengeren har hatt. For full info, gå gjerne inn på BMWs side:
https://www.bmw-motorrad.no/en/models/adventure/r1300gs.html