Den nye Vespa GTS 310 har kommet, og den kunngjøres som Vespa of Records: den er den kraftigste, responsive og raskeste noensinne laget i nesten åtti år med historie med den mest elskede tohjulingen i verden.
Hjertet i denne evolusjonen er den nye 310 cc motoren, en enhet som fra basen av den allerede veldig moderne 278 cc væskekjølte motoren, utviklet enda mer, med over 70% av komponentene helt nye, med nye målinger. Derfor med ny og forbedret ytelse.
Slaget til ensylinderen øker fra 63 mm til drøyt 70 mm, og gir dermed økning fra 278 til 310 cm3 og kraften opp til 25 hk.
Momentet øker også, og takket være det lengre slaget, er elastisiteten på turen.
Dette er tekniske utviklinger som forbedrer normal kjøring i byen. Momentet som leveres i lave hastigheter gir en kraftig, men progressiv utvinning i å bremse og starte opp situasjoner, typisk for nettopp kjøring i by etc.
Drivlinjen har også nye injektorer, sylinderhelling, startsystem og veivhusdesign (som betydelig reduserer mekanisk støy og overføringsbelte støy). Den nye Euro 5+ -motoren er også mer effektiv, og reduserer drivstofforbruket og utslippene ytterligere