Vi har testet helt nye Triumph Speed Twin 1200

Triumph Speed Twin 1200 RS med clip on og humpback sal.
Ekstra utstyr

Café til café eller en tur på banen? Ja takk begge deler sier vi med denne…..

Triumph har gjort store fremskritt de siste årene med sine modeller. Tiger, Speed Triple og Street Triple har solgt veldig bra og blitt veldig fine sykler. Deres 400ccm-sykler har solgt bra verden over. Retromodellene har også blitt helt nydelige. Her er det high class design og man kan se det meste skal ligne gammelt utseende og man kan blende rett inn på veterantreff (for de med litt utrente øyne) Selvfølgelig ser vi disse er fra 2024 og ikke gamle sykler. Men her har de gjort det beste de kan for man skal ha den nostalgifølelsen samtidig som man oppfyller nyere krav til ABS, Traction controll, lys, lyd og avgass. Ingen gassere her. Men det kan jaggu meg se sånn ut…. Samt de kommer i mange kule fargeutgaver etc. Her kan du velge blant mye kult.

Vi er invitert med til Mallorca av Triumph for å teste deres helt nye Speed Twin 1200 og Speed Twin 1200 RS. Som dere skjønner er dette basic samme sykler, men RS er ment for enda hardere bruk, og for å ta svingene som en lek. Men det gjør da begge to?

Jeg har tidligere hatt en del mil på Speed Twin, og deres andre 1200ccm-sykler i retroklassen. Og kjenner godt til både tidligere motor og chassis. Så her var det gøy å kunne kjenne litt på forskjellene med dere nye motor.

Det man ofte kan se på om hvilke bruk kjøretøyet er ment for, er å se på hva slags dekk den står på. Enda ikke sett MotoGP race med knastedekk for å si det sånn.
Triumph Speed Twin 1200 kommer på Metzler M9RR mens RS-utgaven kommer originalt på Metzler Racetech K3. Dette vitner i alle fall ikke om at denne sykkelen skal på grusvei. Og det ser vi på det meste her.

Jeg begynner denne dagen på RS-utgaven. Sola skinner, men litt kjølig i luften enda og vi får beskjed at det blir kaldt opp i høyden. Men det de ikke skjønner er at temperaturen her er som en god norsk sommer, så vi kler nok på oss alt for mye denne dagen. Men klærne kastes fort….
Jeg er nok mest frelst av RS’n men hadde håpet å begynne på vanlig 1200 denne dagen og heller skiftet underveis. Det er for å gå fra komfortable dempere til de mer race-pregede Øhlins ut på dagen da man er varm i trøya og klar for litt mer. Men uansett, så var jeg litt glad for å jeg fikk de i denne rekkefølgen.


RS som jeg begynte på merket jeg fort var høyere bak enn standard modellen. Du sitter litt mer fremoverlent, noe som viser at den er bygget for racing. RS utgaven kommer med Øhlins demper bak, og Marzocchi gafler foran og dette gjør at den er høyere i hekken, samtidig som salen er litt annerledes laget. Og på RS-utgaven kan du justere både foran og bak. Mens standard har du litt mindre justeringsmuligheter. Skal du kjøre aktivt på trackdays er det veldig fint å ha litt å justere på, og stramme litt her og der for de som kan det. (La proffene ordne dette) Andre store forskjeller er Bremser, Brembo Stylema og Brembo MCS masterpumpe gjør at man lett kan ligge med to fingre og bremse godt og kontrollert. Men vil si at bremsene på standard var langt fra skuffende. J.Juan leverer bremser som har blitt bedre med tiden og skuffer ikke. Har prøvd disse på mange nye sykler. Og dette virker som det skal og det virker som de leverer mange gode deler nå. Husker når disse begynte å komme på markedet, så var det mye klaging.
Salen er også annerledes på RS. Bedre skinn, flottere sømmer. Ser helt nydelig ut. Men dessverre ikke like komfortabelt, men dette kan ha noe med sittestilling å gjøre. For du sitter merkbart annerledes på disse to syklene da RS merkes som en sportsmodell, og standard enn den du koser deg rundt med.

Motor: Fra forrige modell er det gjort ganske mye for å få ned vekt, samtidig som det er en smalere motor da motordekslene har blitt gjort mindre. Og det er mange oppgraderinger innvendig i motor. Nye kammer med nye durasjongrader og toppen er gjort om for mer luft. Dette med flere små justeringer innvendig og elektronikk gjør at det økes med 5hk. i motoren. Samtidig som de klarer Euro5+ kravene. Nå får denne herligheten 105hk. Ikke at det er mye nå i disse dager, men i denne sykkelen passer det utmerket.
Selv katalysatoren er gjort om og godt skjult under sykkelen så alt skal se penere ut.

Samtidig som denne har fått 105hk. noe vi liker, har de også puttet på Quickshifter som virker begge veier. Men dessverre kun på RS-utgaven, og går heller ikke å ettermontere på 1200. Dette p.g.a. elektronikken som faktisk ikke er helt lik på begge to. Samtidig som det faktisk ikke er plass på 1200. På RS utgaven er footpegs flyttet 6,5cm. høyere og 4cm. lengre tilbake. Noe som gjør det mulig å ha på QS. Sykkelen har fått oppgradering med IMU som gjør det mulig at den endelig kommer med Corner ABS og Bedre traction controll. Dessverre så er det fortsatt kun mulig å skru av og på. Du har ikke noe særlig muligheter for å kunne justere denne selv som så mange vil. Men den skal være forbedret så vi blir nok happy med denne og vil jeg tro. Vi håper å få teste på en bane med tiden og se hva vi virkelig synes.
På 1200 kan du justere mellom Rain og Road i kjøremodus. Mens på RS har du også fått en Sport mode om du skulle trenge dette.
Instrumentpanelet har allerede blitt diskutert av Speed Twin Fan, da det nå har en klokke og ikke to. Men jeg personlig synes dette kledde sykkelen bra. Og denne blandingen av LCD og TFT-display virker helt ok på denne type sykkel. Ser nå mange sykler kommer med svære TFT display, men her har de holdt seg så sykkel ikke skal se utpreget ny ut.

Triumph har valgt en nydelig rute langs kysten på Mallorca, som passer syklene helt perfekt. Her får vi kjøre litt på samme svingene flere ganger mens vi bytter på sykler og tester litt og her får vi virkelig merket forskjellen. Ikke alltid like lett når man kjører forskjellige veier å merke den store forskjellen på to så like sykler. Men at 1200 er mer tilgivende enn RS merker vi fort. En mer koselig sykkel å kjøre, mens RS sulter etter å bli pushet inn i neste sving. Føler fort at RS kan virke som en mer nervøs sykkel. Men det er ganske logisk når den har fått litt andre høyder og vinkler på gaflene. Og de er på to forskjellige dekk. Begge tar svingene veldig godt og byr ikke på noe problemer med noe særlig fotpinneskrap annet enn i ett par svinger. Men med disse svingene så hadde jeg blitt overasket om vi ikke fikk noen.
Selv når vi får gasse litt “fritt” med syklene og kan teste litt i svingene merkes det ikke så mye at den veier 216kg. Motoren drar bra og bremsene stopper godt inn mot sving på begge utgavene. Eneste jeg merket på 1200 er litt bremseskrik, samme som jeg hadde på Daytona 660-test, men utenom dette meget gode bremser på begge. Merker heller ikke store forskjellen på demperne annet enn at RS var mer svingvillig. Men dette merkes nok mer når de kommer på en bane som f.eks Rudskogen.

Etter mange timer i salen (salene) har man fått seg en mening på hva man liker og ikke liker. Og må si det er svært få ting jeg ikke liker på disse. Enste jeg savnet var QS på 1200 utgaven. Men tipper her kan det komme andre muligheter med tiden?
Disse to lever opp til sitt formål, og det er å være en koselig sykkel du kan ha det gøy og komfortabelt på. Og her lever de opp til forventingene.
Godt og oversiktlig display. Tankmåler som kan være kjekt å ha. Samt det meste du egentlig trenger. Det er også mulighet til å koble opp mobilen, så du kan kjøre turn by turn GPS om du skulle trenge dette.

Under fremvisning av sykkelen fikk vi også se en Caferacer utgave du kan få “kjøpt”. Dvs, du må kjøpe en av de to andre, og sette over ett kit. Så er det mulig med clip on styre, og annen sal med hump-back som en gammel klassisk caferacer skal ha. Og denne falt i god smak hos vedkommende. Men denne fikk vi dessverre ikke prøve på veien. Bare prøvesitte og ta noen bilder.
Nå etter 20år som Thruxton ikke er å få tak på ny lengre, er kanskje dette veien å gå for å få noe tilnærmet? Må da finne på ett eller annet med kåpe.
Og hvilken ville jeg valgt? Jo… Jeg personlig liker da å koste på mine sykler. Da evt dempere, bremser etc. og på RS har du faktisk alt du kan trenge. Bare litt småting til man trenger. Ville vurdert clip ons, men litt usikker faktisk og jeg ville gått helt dit? Men vet ikke enda. Uansett var RS den jeg likte best av disse to.