KTM har produksjonsstopp og mangler deler

Det ble forventet at KTM skulle få en litt bedre start i 2025, men bare seks uker etter oppstarten var produksjonslinjene i Matighofen tause igjen. Fra 28. april har båndene stått stille, og oppstart er tidligst forventet mot slutten av juli. Problemet ligger i mangel på kritiske komponenter etter at KTM fikk økonomiske problemer. I mars og april klarte de å bygge rundt 4,200 motorsykler med eksisterende lager, men dette er nå brukt opp. Flere underleverandører har holdt tilbake leveranser, til tross for at KTM har en omstruktureringsplan på plass som skal sikre 30% av de utestående fordringene. 

KTM overlevde konkurs men til hvilken pris?

Med produksjonsstopp og en dyster økonomisk horisont foran seg, står KTM foran risikoen for store oppsigelser. For å unngå dette har selskapet innført drastiske tiltak: korttidsarbeid for rundt 3,000 ansatte fra 1. mai 2025. Arbeidstiden reduseres til 30 timer per uke, som igjen betyr omtrent 20% lønnsreduksjon. Mange ansatte må holde seg hjemme. Dette skal gi selskapet litt tid, men samtidig drenerer det de alle allerede knappe reservene, og det setter press på de ansatte – særlig de med høy kompetanse – som må vurdere om de skal holde ut i usikkerheten eller se etter nye jobber.

Dypere økonomisk kirse

Enda større enn produksjonsutfordringene er det økonomiske gapet KTM står overfor. De trenger akutt rundt 600 millioner euro for å oppfylle omstruktureringens krav. Fristen for dette er satt til 23. mai. På toppen av alt rapporterte Pire Mobility AG et dramatisk tap per 4. april 2025, med en projisert negativ egenkapital innen utgangen av 2024. Et ekstraordinært generalmøte ble holdt for å foreslå kapitaløkninger, men samtalene med investorene har vist seg å være mer utfordrende enn ventet.

Endringer i ledelsen

I mars 2025 gikk styreleder Stefan Pierer av etter mer enn 30 år i selskapet. Hans etterfølger, Gottfried Neumeister, får støtte av det nye styremedlemmet Verena Schnegelberger-Grossmann. Offisielt skal dette signalisere fornyet tillit, men mange stiller seg skeptiske – Pierer kontrollerer fortsatt majoriteten av aksjene gjennom Pierer Mobility AG.

Kappløpet mot tiden

Selv om produksjonen etter planen kan starte igjen i juli, er veien videre usikker. KTM må gjenopprette relasjoner med leverandører, vinne tilbake markedsandeler og ikke minst gjenvinne investorenes tillit. Omstruktureringen er bare første steg i en lang og krevende prosess.

Spørsmålet er om selskapet klarer å stabilisere seg – eller om dette markerer begynnelsen på slutten for et av Europas mest ikoniske motorsykkelmerker.

Har KTM sin nedgang blitt uunngåelig?

KTM står ved et veikryss der det kreves harde beslutninger og raske tiltak. Omstillingen av selskapets økonomiske og produksjonsmessige landskap er avgjørende for å sikre at de kan overleve. Uten nye kapitalinnsprøytninger og gjenopprettet tillit vil utfordringene bare vokse. Hvordan situasjonen utspiller seg kan være instruktiv for alle virksomheter som står overfor lignende utfordringer. Det viktige spørsmålet mange stiller seg nå er: Kan KTM klare å snu situasjonen, eller er deres nedgang blitt uunngåelig?

Se våre tidligere KTM-artikler for mer bakgrunn: