LinQ-system fra Can-Am: Genialt enkelt!

De som er kjent med Can-Am sine ATV-er er også kjent med LinQ-systemet som Can-Am har hatt i over 10 år. Can-Am utviklet systemet fordi de mente at eksisterende løsninger for bagasjefesting ikke holdt mål for den typen bruk som Can-Am-kjøretøyer er laget for.

LinQ ble designet for å være:

  • Verktøyfritt og enkelt å bruke (en kvart omdreining for å feste/løsne)
  • Sterkt og sikkert, med mulighet for å låse fast tilbehør
  • Standard på de fleste Can-Am ATV-er og UTV-er

Når Can-Am nå er tilbake på motorsykkelmarkedet med sine to elektriske motorsykler, Origin og Pulse, har de utviklet en kompakt versjon av LinQ, kalt LinQ Nano. Dermed kan man raskt og enkelt ta av og på toppboks, vindskjerm og andre ting etter behov.

Foreløpig tilbyr Can-Am dette LinQ Nano-utstyret:

  • Vindskjerm sport
  • Vindskjerm høy/justerbar
  • Salvesker (22L)
  • Tankveske
  • Toppboks (36L)
Can-Am Pulse med sport-vindskjerm, tankveske og toppboks

Toppboksen klikkes for øvrig inn i stedet for baksete, noe som passer bra for pendlere og andre som sjelden bruker baksetet. Til toppboksen kan man også kjøpe ryggstøtte og innerveske.

LinQ er et genialt system, som andre fabrikanter burde lære av

Selv mener jeg at LinQ er et genialt system, som andre fabrikanter burde lære av. Hvorfor kjøre rundt med en stor pendler-toppboks når du vil kjøre en liten kveldstur med kjæresten? Klikk av boksen og sett på et baksete i stedet. Og ville det ikke vært fint for oss med nakensykler å bare kunne klikke på en justerbar vindskjerm om morgenen på kalde eller våte dager?

Av og på med et par klikk...

Litt om Origin og Pulse

Det er nesten 40 år siden Can-Am sist produserte motorsykler, og når de først skulle gjøre comeback på to hjul valgte de å gjøre motorsyklene elektriske. Origin er en høy «dual-sport»-sykkel, mens Pulse er i «naked»-segmentet. Jeg har selv prøvekjørt Origin, og som andre kjøretøy fra CanAm så gir den følelse av kvalitet og av å være godt sammenskrudd.

Origin og Pulse har noen gjennomtenkte tekniske løsninger. Jeg vil særlig trekke frem at de har væskekjølt batteripakke, og at det i enkeltsvingen bak skjuler seg et lukket oljebad for kjedet. Av andre kule ting (i tillegg til LinQ-systemet) kan nevnes dynamisk regenerering med gassen (rull gasshåndtaket fremover for å øke regenerering) og en diger skjerm med støtte for Airplay. USB-kontakt og plass til telefon finner man under et deksel øverst på tanken. Disse førstegenerasjons elektriske motorsyklene fra Can-Am har litt begrenset rekkevidde (ca 130km) og vil derfor ikke dekke alles behov. Men jeg tror disse syklene kan være et godt valg for mange urbane pendlere men også for de som ønsker seg en «tohjuls ATV» til nytte- eller lekekjøring. LinQ Nano-systemet øker bruksverdien mange hakk sammenlignet med andre sykler i samme prisklasse, enten de går på bensin eller strøm.