
Jupp. Du leste riktig…..
Tiger Sport 800 er en sykkel vi har godt kjennskap til. Denne testet vi da den kom, og har fått flere herlige turer med i ettertid. Dette er en relativt enkel sykkel. Og ikke så mye fancy ekstra ting på som du kanskje ikke trenger. Men har vært en prisgunstig og lettkjørt motorsykkel. Sport får du i 660 og 800, så her spørs det jo hva du ønsker eller trenger. Men Tour får du (for øyeblikket) kun i 800ccm.
Klar for skikkelig langtur:
Foruten nye tøffe farger, så er det mer å hente på denne modellen. Motoren på 113hk er fortsatt den samme, og her en er tre sylindret motor som er leken å kjøre med, samtidig som den er drivstoff gjerrig. Dette er vel kanskje viktig for deg som skal kjøre ganske langt pr tur eller pr sesong? Bensin er ikke akkurat billig om dagen, selv med div rabattkort vil dette utgjøre en stor der av årsbudsjettet på to-hjul. Jeg gjorde en liten kalkyle på min kjøring og utgifter på Instagram her om dagen…. og ja, da ser du hva det egentlig koster.
Men denne motoren tar det fra A til B, og alle bokstavene du legger til i mellom og gir deg mange smil pr mil.
Men som en TOUR modell har Triumph nå stappet denne med det utstyret du trenger. Her får du side kofferter og toppkoffert. Toppkofferten er stor nok til å ha hele to helhjelmer oppi, og totalt får du plass til 106 liter med klær og utstyr du skulle trenge på en tur. Nå har du plass til bagasjen til både fører og passasjer. Men uansett må du huske å pakke med hodet. Tenk på max totalvekt når du er på tur. Hørte faktisk om ett tilfelle hvor en motorsyklist var nødt til å få noen til å hente deler av hans bagasje pga overvekt i sommer.

Ikke bare kofferter som er nytt på denne:
Kofferter fikk du om som tilleggsutstyr på den “vanlige” Sport utgaven. Men her kommer det med sykkelen og i sykkelens farger. Men for å bli en skikkelig tourer må det litt mer til.
Varmehåndtak, dobbelt komfortsete, midtstøtte, handguards og dekktrykk sensorer kommer og som standard på denne modellen. Og her har vi noe vi kan trenge for lange turer rundt i Norge eller på Kontinentet…..
Som sagt forblir resten av sykkelen lik standard modellen, selv om den nå får 18kg mer å bare på når alle kofferter er på. Dette er uten vekten du selv legger inn. 232kg totalt.
Bensintanken er fortsatt 18,6liter og du skal klare nesten 40mil. Men tar jeg ikke feil er vel dette samme tallene fra den uten kofferter? Så her kommer du nok litt kortere når over 20kg ekstra er på den. Vi får prøve? Gi meg en sykkel og jeg kjører den tom.
Dempere, bremser og elektronikk forblir det samme. Så her finner du sving ABS, Tre Riding modes, Traction Control, Triumph Shift Assist – Quickshifter som vi kaller det, Og du kan koble til mobilen for spille musikk og enkel navigasjon. Dette fungerer faktisk helt gull, ikke alle merker som klarer dette. Og du får selvfølgelig LCD/TFT display og full led belysning.
Den kommer i fargen Blå og Rød, dessverre ikke noe bilde på den røde nå. Men den og og superfin.
Sykkelen vil være hos forhandlere fra Februar om det ikke kommer forsinkelser på denne…..
https://www.triumphmotorcycles.com/motorcycles/adventure/tiger-sport/tiger-sport-800-tour
