BMW S1000RR og værstingen M1000RR 2025

BMW som ble verdensmester i Worlds Superbike 2024, lanserte i dag ny utgave av sin M1000RR og den mer gate orienterte S1000RR.

La oss begynne med værstingen... World Superbike sykkelen du kan få skilter på.

Toprak vant denne sesongen med BMW sin M1000RR, og har nå æren av å få sitt startnummer prydet på siden.
BMW har gjort store endringer i motoren fra forrige modell, og den yter nå 218hk mot tidligere 212!!!! Akkurat som at det ikke var nok i den gamle, så har de øket med 3% for en enda råere motor. Motoren har BMW Shiftcam Technology og du kan dra denne til herlige 15.100rpm.
Det BMW har utviklet her er forandring på sylindertoppen (topp) luftfilterboks, ventilføringer m.m dette til sammen med annen elektronikk og tuning gir den de nye 3% med hester vi her får presentert.


Det første man (som nerd slik vi er) legger merke til er stor forandring på vingene. Disse er nå også laget med synlig karbon fiber. Det er jo noe vi liker?
De nye vingene genererer ca 33% mer downforce enn tidligere modell. Opp mot 30kg mer trykk på framhjulet i en hastighet av ca 300km/t. Toppfart på denne er oppgitt til 314km/t. Så her må du nesten opp til toppfart for max downforce, men disse vingene gjør den og mer stabil i sving. Det er nok her vi fleste vil dra nytte av dette. Dette gjør og at du kan holde høyere hastighet i sving. (anbefales å teste på bane)

“Short-Throttle”, eksos og ramme har også fått forandringer på 2025 modellen.

Gate-sykkelen S1000RR

I likhet med M-RR har S1000RR og fått seg en skikkelig facelift med enda større vinger.

Vi alle skjønner at vinger er effektivt når det kjøres fort. Men ødelegger detter litt for utseende? Her er vel meninger splittet som alt annet. Men joda. Noen ganger kan det bli litt for mye av det gode. Jeg liker vinger, og har ettermontert dette på min Panigale. Men noen ganger kan det bli for mye av det gode. Da BMW S1000RR ble nylansert med sitt nye utseende 2018 synes jeg denne var en pen sykkel. Den har fått seg litt upgrades gjennom årene, og 23/24 modellen fikk vinger ala M1000RR første utgaven hadde. Og disse var faktisk ikke så værst. 2025 modellen har og vinger i samme stil som tidligere M-RR, men her blir det litt mye. Personlig synes jeg vinger skulle vært option, eller vært tilgjengelig som “R” utgave eller noe sånn. Burde vært mulig å kjøpe en sykkel uten, for de som bare vil ha det litt gøy på gata.

Så hva er nytt på neste års modell? Quick Action Throttle er finspisset og du har nå 12` mindre å måtte vri rundt for å få max effekt. Framskjerm har fått integrert luft-føring for å kjøle bremsene (M-Edition)
Kåpene er redesignet for mer optimal kjøling og luft strømming og enda tydeligere “shark fins”, mens de nye vingene (som ligner på 24 mod M1000RR) gir 37% mer downforce enn tidligere modell. Dette er samme som på M-RR, mer stabilitet ved sving, og du kan holde høyere kurve hastighet.
Stor vindskjerm beskytter fører, og hindrer unødvendig turbulens rundt hjelm, som igjen gir vibrasjoner og støy. Skjult nedre styrekrone gir også flere aerodynamiske fordeller.


Motor beholder sine 207hk. Noe om holder lenge for de fleste som skal kjøre gatesykkel og noen trackdays innimellom. Men selv her er det gjort forandringer selv om du ikke får mer HK. Geometrien i toppen er nå samme som M-RR. Dette for å gi mer ytelse andre steder på turtalls register enn tidligere modell.

Ny styresensor gir deg optimal Brake Slide Assist, og Slip slide control. og dette kan jobbe optimalt på banen. Du får også M Cover kit, så du lett kan gjøre om sykkel så den er klar for banekjøring. (ikke førerutviklingskurs, da disse foregår under veitrafikkloven)

Les mer om disse herlige syklene på:

BMWMOTORCYCLES.COM