California Superbike School

Jeg har tatt level 1 og 2 med California Superbike School !!!!!!!!!

Etter flere år med pandemi og annet tull, fikk jeg endelig muligheten til å få begynt på California Superbike School og tok i denne anledning Level 1 og 2 (av 4) Vi kommer litt tilbake til det.

Hva er California Superbike School og er det noe for deg?
For å svare på det siste først: Ja, det er det. Dette begynner med helt grunnleggende teknikk på gasskontroll. Noe alle kan tenker du? Vel, mye uvaner å plukke bort her hos de fleste.


California Superbike School (heretter ref: CSS) ble startet 1980 av Keith Code og har gjennom tiden hatt inne førere som   Wayne RaineyJames Toseland og Leon Camier og lært disse opp i svingteknikk for å få selv disse gutta til å kjøre enda fortere, og det har da resultert i mange bra resultater. CSS har vært på 90 baner fordelt over 15 land og hatt over 150 000 elever. Så det vil si du kan ta disse level’s i grunn hvor du nesten vil. Og alle kurs foregår på Engelsk, så du bør mestre dette ok. Det ble en del teknisk prat, med ord som kunne være litt vanskelig. Men her var det bare å spørre. De vil du skal lykkes, og ikke gå hjem eller ut på banen uten helt å forstå hva de vil frem til.

CSS i Norge drives av Speedevent, som igjen driver Førerutvikling.no og mange instruktører der har vært på flere Level av CSS, og flere tok en level eller to denne gangen også som videreutdanning av seg selv som instruktør.


CSS bruker kun sine egne instruktører som flys inn fra forskjellige steder i Europa, flere er fra England, men hadde denne gangen også med Marco fra Italia som var min coach for level1 og han elsket min Ducati Panigale. Sa jeg han var italiensk? Da skjønner dere sikkert hvorfor. Det er noe med italienere og Ducati.

Marco – CSS instruktør



Som sagt, her får du din egen coach for hver level. Og han er med deg nesten hele tiden. Følger med på alt du gjør på banen. Etter endt kjøring er det inn og 5 min. brief hvor han går gjennom hva han så utpå banen, om det er ris eller ros. Fikk da litt av begge deler. Vi legger ofte til oss egne kjørestiler med tiden som vi ofte tror er riktig, men det er mye å hente når de analyserer alt du driver med.

CSS handler ikke bare om å kjøre kjempefort på banen. Her er det teknikk det skal terpes på, og ikke rundetider. Disse skal komme av seg selv når du mestrer hva du lærer i div Level her. Du lærer mer på 70-75% enn 100% ++ og kan rekke å tenke før du må utføre.

Level 1 og 2 som jeg tok inneholder egentlig ganske basic ting de fleste tror de klarer å mestre, men merket stor forskjell etter endt kurs, selv om jeg og tenkte først dette var jo easy.

Level 1 handler for det meste om gass-kontroll og svingpunkter. Finne dine punkter og referanser som gjør at du treffer riktig i svingen hver gang. Samt gi gass på riktig sted og få opp farten.
Her er det runde på runde i samme gir uten å bremse. Øvelser vi er kjent med fra Førerutvikling.no kurs, men med en instruktør som ser på alt du gjør. Og gir deg feedback.

Level 2 krever at du har gjennomført level 1 først, og bygger videre på det du lærte der og drar nå med seg hvor du skal se inn og ut av sving, Hvordan jobbe aktivt med synet og til slutt hvordan bremse trygt inn i sving, og brems i sving med nedlegg som en øvelse.

Begge disse levelene er mye teori og praksis, så her ble det mye skole og kjøretid. Merket godt man var litt sliten etter to dager. Så skal man ta mer enn dette kreves det nok mat og god søvn i mellom. To dager med dette på rad holdt lenge for meg, og gikk så rett på to dager med Bikelife on track med Førerutvikling etter dette.

Jeg driver allerede å planlegger level 3, men vet ikke helt når enda.
Dette er kurs jeg vil anbefale for deg som allerede har vært litt på førerutvikling, men vil ha litt mer dybde på det som instruktørene går gjennom på en sånn dag.

https://www.facebook.com/calsuperbike/

Etter endt dag får du en bok med innhold fra dagen samt diplom. Og du er registrert som godkjent level i CSS sin database