Ville du gått for et kinesisk merke om du skulle kjøpt deg en ny motorsykkel? Kanskje ikke? Vet mange er skeptiske til motorsykler fra Kina da mange har vist dårlig kvalitet. Men det kinesiske markedet begynner nå å bli større og større på både bil og motorsykkel.
Når vi gikk rundt nede på Eicma-messen i Milano var det flere kinesiske merker som vi knapt hadde hørt om som hadde med sine nyheter. Men det var spesielt et merke vi hadde fått opp øynene for og kontaktet i forkant og fikk en VIP Invite til deres stand for å smugtitte litt på deres to premierelanseringer den dagen.
En god stund før vi reiste til Italia tok vi kontakt med CFMOTO da vi ville ha litt info om deres to nye modeller. Og det tok ikke lang tid før de viste interesse tilbake og viste oss litt “sensitiv” informasjon. Og den sykkelen var rå!!
Sikkert ikke mange, men noen har nok allerede hørt om SR-C 21. Deres konseptsykkel som ble avduket under Eicma- messen. Vi kan jo begynne med at designeren er spansk, men alltid har hatt hjerte for Ducati og har tidligere jobbet med både Ducati og MV Agusta, noe denne sykkelen bærer preg av.
Her er det tatt i bruk mono-svingarm og masse karbon, og linjer som du ser er rett fra italiensk design og sjel. Vakre DRL-lys i pen symmetri med designet og den ser nesten litt slem ut.
CFMOTO har gått den veien at de lager noen motorer selv og har samarbeid med KTM på andre ting. På denne konseptsykkelen er det en 400ccm-motor, men vi får dessverre lite info på hva den yter.
Vi tok en lang prat med designer Carles Solsona og Sales Manager Luca Tantari. Og fikk en god forklaring på deres kinesisk/europeiske samarbeide med KTM og designerens visjoner på hvorfor syklene har blitt som de har blitt.
CFMOTO har nå kommet med en rekke sykler i alle segmenter. Nakensykkel, tourer, offroad, sport + +
En fellesnevner når det gjelder deres sykler er lite kubikk og enkle motorer. Men de kunne røpe at det kommer større utgaver for det europeiske marked om ikke så lenge.
Med nye regler og krav er dette med små motorer veien å gå for å få ned utslipp til Euro5-krav, samt god vektreduksjon . Og alle vet at lav vekt på en motorsykkel som skal være svingvillig er viktig. Selv de større merkene begynner mer og mer med få sylindre og mindre kubikk, men fortsatt beholder de de store flaggskipene sine til de kundene som vil ha disse.
Yamaha R7 er en sykkel som har fått mye mediaomtale den siste tiden. Mye p.g.a. bruken av sitt “legendariske” navn som den kanskje ikke helt lever opp til. Men også fordi dette er en rimelig men god pakke for den vanlige person i gata som vil ha en racing-sykkel å leke litt med. Liten motor, ikke så mye HK. Og blir dermed prisgunstig og slipper gjennom strenge Euro-krav. Vi har faktisk allerede bestilt en R7 som vi tenker vi skal legge en del mil på denne sommeren. Så vil bli full review fra oss her.
CFMOTO er heller ikke en helt ny aktør på markedet. De har allerede holdt på i 80år. Først som verktøyprodusent, og deretter ATV. Og er Europas mestselgende på ATV. Så dette er ikke akkurat noe nytt for disse, så jeg tror dette er sykler som virker som det skal og holder god kvalitet.
Enn så lenge er det ingen CFMOTO motorsykkelimportør/forhandler i Norge. Men dette jobbes det med i følge Luca og vi er invitert til Italia for å teste litt av deres sykler når det blir varmere.
CFMOTO