Airbag-hjelm

Kan det bli for mye sikkerhet?

Airoh har i disse dager kommet med en ny hjelm for bedre å beskytte hodet til fører under ulykker. Og har denne gangen valgt å putte airbag inn i toppen av hjelmen, noe som gjør at støt ikke blir like harde som f.eks. når hjelmen treffer rett i bakken, møtende bil etc.

Hodet er en viktig del på kroppen å beskytte. Den viktigste, så klart. Men kan det bli for mye sikkerhet man må styre med for å kjøre motorsykkel for tiden?

Jeg har selv kjøpt meg airbag-vest og føler dette er god sikkerhet ved evnt. ulykke. Men når man skal dra på alt dette begynner det mye å ta på seg. Samt, det veier ganske mye. Er det ladet? Er den på? Vil den virke når jeg først krasjer?

Min airbag-vest er av typen elektronisk. Det vil si at jeg trenger ikke å koble denne til sykkelen med snor, og jeg har en formening om at disse med snor virker bra om det er en skikkelig smell og du forlater sykkelen. Men hva med den gangen du blir med sykkelen ned i grøfta eller blir med hele highsiden rundt før du blir kastet av? I samarbeid med Drakenhoff Company laget vi en video hvor vi testet å utløse en airbag med snor. (link lenger ned)

Dette virker bra, men i mitt bakhode sitter jeg med tanker om den snora som “worst case” ikke blir dratt nok til å utløse seg.

Airoh sin hjelm ser faktisk veldig bra ut til å være fylt med airbag, og sikkerheten er nok der mer enn å kjøre uten. Denne hjelmen er laget i samarbeid med Svenske Autoliv som har jobbet med sikkerhet i bil i 70 år. Og det sies denne skal senke risikoen for hodeskade i en ulykke fra 60-30%.

Vi håper dette ikke vil veie for mye, og at dette virkelig virker når man først skal gå til innkjøp av dette.

Mer info på dette kommer når vi har all data og det nærmer seg klart for markedet.