Roland Sands KTM 1290 Paris Dakar Tribute

KTM 1290 Super Adventure R er allerede et beist av en motorsykkel. Med en motor som har nok krefter til det meste. Samt et chassis som duger bra til asfalt og er helt rått til Adventure-kjøring.
Men Roland Sands Design syntes ikke det holdt der, så her måtte de lage en Paris Dakar Tribute.

“For dere som ikke helt vet hva Paris Dakar er: (Heter nå Dakar Rally)
Paris Dakar begynte i 1978 og er ett ørkenrally med både bil, mc og lastebil. Ja, egentlig alt du kan kjøre med. Og begynte tidligere som dere kanskje skjønner i Paris og endte opp i Dakar. Men har med tiden blitt flyttet til andre plasser, pga div omstendigheter. 2009-2019 var dette holdt i Sør Amerika, og etter dette er det vært kjørt i Saudi Arabia.
Det kjører 800-900km pr dag, og dette på variert underlag med Ørken, stein, grus, leirer +++ og kalles noe av det hardeste du kan gjøre på en motorsykkel. Og er åpent både for proffe og Amatører.”

RSD (Roland Sands Design) har i en årrekke laget div custom-sykler av flere kjente merker, mens KTM og Ducati har hatt gode samarbeid har de også laget custom av flere merker.. KTM Paris Dakar Tribute bygger som sagt på på 1290 Super Adventure R (som vi har testet tidligere) og er en Adventure sykkel med god kvalitet og power. Men når RSD slår kloa i denne, så blir den på enda mer steroider og er så nære en ekte Dakar-sykkel du kan komme.

1290 Dakar Tribute har mange store oppgraderinger for å tåle påkjenningene de får under et sånt Rally, og er fortsatt gategodkjent. Selv om dette er en kraftpakke fra før har RSD bestemt seg for å trimme denne ytterligere mer for bedre ytelse.
For å bedre kjøreegenskaper har den nytt sett med hjul og det er byttet ut 21″ og 18″ felger med nye Excel Takasago hjul med kraftigere eiker for å tåle påkjenningene den kommer til å få. Dunlop dekk sørger for skikkelig grep når du kjører off road og med Galfer skiver med Brembo GP4RX kalipere for å stoppe sykkelen igjen.

For å få ned roterende vekt er det brukt lette aluminiums-drev med gold D.I.D ZVM X-ring kjede.
Den er selvfølgelig også spekket med beskyttere, som bl.a motorbøyle og knokebeskyttere, så den skal tåle en tur eller ti i bakken uten at selve sykkelen blir ødelagt.

Men det som er synd med denne sykkelen er at den er laget for en spesifikk kunde. Og det blir produsert bare en. Men kontakter du RSD kan du bestille alle deler som er brukt på denne sykkelen og bygge din egen Super Adventure R(ally)