Ducati har delt opp sine lanseringer av nye modeller over flere uker. Og forrige uke klinte de til med en helt RÅ Streetfighter Lamborghini som du kan lese om her på våre sider.
Denne uken er det deres ikoniske Monster som er ute. Denne modellen kom i 2020 og ble litt elsket og hatet. Elsket pga lav effekt og rå kjøreegenskaper. Hatet p.g.a. at den var et stort sprik fra deres tidligere utgaver. Men tror denne, som med V4 når dette kom, er blitt godtatt hos de fleste Ducatister.
Nye Monster får tilnavnet SP. Og er en enda råere utgave enn hva som kom i fjor.
Her er det satt på deler plukket fra øverste hylle. Her snakker vi Brembo Stylema calipere som vi finner på flaggskipet Panigale med 320mm skiver i front. Og Øhlins både foran og bak. Samt typegodkjent Termignoni anlegg for den nydelige Ducati-lyden.
For å få ned vekten enda mer, er den nå orginalt med Lithium-batteri. For dere som ikke helt vet hvorfor vi bruker lithium-batterier er dette p.g.a. vekt. Et vanlig batteri veier fort 3,5kg. Mens lithium veier rundt 500gr.
For å vise at denne føyer seg inn i SP-utgavene som har kommet fra Ducati siste tiden, så kommer denne også i nydelig MotoGP-inspirert livery.
For å temme dette dyret (Monsteret) har de montert styredemper, samt nytt riding mode: wet. Denne sykkelen har cornering abs, traction control samt wheelie control. Og kommer nå med launch control.
Det finnes allerede en rekke med tilbehør du kan kjøpe til disse. Så her kan du bygge “din egen sykkel”.
Motor er samme som før: Testastretta 11′ med 111hk. Og leveres som vanlig på Pirelli Rosso.
Pris i Norge: 220900,-
Det som er kult er at denne også kommer som A2. Tøffest i gata…..
Www.ducati.com