Ducati V21L har fått sine første runder på Misano. “So what?” Vel, den er helelektrisk.

Fra og med 2023 skal Ducati som kanskje endel vet, være eneleverandør av sykler til FIM Enel MotoE™ World Cup, den elektriske avdelingen av MotoGP™ World Championship.

Testfører Pirro var entusiastisk og sammenlignet sykkelen med sin “ekte” MotoGP-racer:

“Å teste MotoE-prototypen på banen var en stor opplevelse, da den markerer et viktig kapittel i Ducatis historie. Sykkelen er allerede lett og har god balanse. Dessuten er følelsen i kraftleveringen veldig lik den hos en MotoGP-sykkel. Hadde det ikke vært for mangelen av lyd, og at vi under denne testen bestemte oss for å begrense ytelsen til bare 70% , kunne jeg blitt lurt til å tro jeg kjørte min egen sykkel.”

Det ligger også i planene hos Ducati å bruke erfaringen herfra for å så raskt som mulig få på plass elektriske modeller for veien. Den var det nok ikke mange som så komme bare for noen få år siden…

Enn så lenge er ikke teknologi og rekkevidde helt der vi vil ha det, når det gjelder el-MC for veien, men begynner kappløpet nå så blir det garantert utvikling på denne fronten.

Vi gleder oss til å se flere tester på denne sykkelen og se litt hva den klarer av rundetider med toppførere på. Ikke at Pirro er noen sinke da.

Les mer her, hos Ducati: https://www.ducati.com/ww/en/home