I anledning test av nye Triumph Rocket 3 testet jeg samtidig en ny hjelm fra LS2. Dette var i samarbeid med Bullfighter AS på Alnabru.
Planen var å reise til Frankrike på en Torsdag morgen, men på grunn av flyplass streik i Frankrike og en teknisk feil med en flyradar i Norge så ville det seg ikke sånn. Så det var litt kaos for meg med å booke om billetter og komme meg nedover en dag seinere. Og alt ordner seg for snille gutter…. og meg.
Men litt sånn hell i uhell: Den dagen jeg egentlig skulle vært i Cannes så styrtregnet det og var kaldt hele dagen. Da jeg ankom på kvelden møtte jeg mange våte journalister på vei tilbake til hotellet.
LS2 Vector II er en hjelm sånn midt på treet når det gjelder pris, og finnes i ganske mange farger, samt Karbon for de som måtte like det. Det som ofte er med Karbon er at det kan lage en del mer støy enn “vanlige” hjelmer. Men jeg kjører oftest med ørepropper uansett. Og da slike vanlige engangs typ skumgummi propper. ‘Har testet mange utgaver og falt tilbake på disse.
Mange har mast på meg om at jeg skal legge ut testen, men her har jeg bestemt meg for å ikke lage anmeldelsen etter en dags bruk, men heller prøve den over lengre tid og se.
Det første jeg merker er at Vector er en del mer behagelig hjelm enn min vanlige hjelm. Og holder lavere støynivå inni hjelmen. Men nå skal jeg si at jeg og kjører med en Karbon race hjelm til vanlig. Men jeg har hjelmer fra flere merker og av forskjellige utgaver,
Men hva er egentlig en god hjelm? Er det kun støy som det går eller? Eller komfort, passform og hvordan den oppfører seg i hastighet?
For å gå på støy så er ikke denne den mest støysvake jeg har prøvd, men heller ikke den med mest støy. Har testet langt dyrere hjelmer i samme kategori som har støyet vesentlig mer. Men en hjelm som støyer for en trenger ikke nødvendigvis støye for en annen. Dette har mye med hvordan hjelmen tetter rundt hodet. Også bakhodet, der kan det komme inn mye luft som ikke folk tenker på. Jeg bruker ofte en Buff opp over hodet, for å holde ørene på plass så de ikke ligger i klem mellom hjelm/headset. I denne satt jeg ikke over headset som jeg pleier. Dette pga fikk hjelmen dagen før avreise og rakk rett å slett ikke. Så den biten trenger vi ikke gå innpå. Men den er klargjort for å sette inn høyttalere.
Jeg hadde allerede hørt litt om hva folk synes om støy på disse hjelmene, og merket etter litt tid hva de mente. Når man sitter oppreist på motorsykkelen som jeg gjør på denne Triumph’n var det lite støy å merke. Noe er det selvfølgelig, men når jeg lå med hodet ned som jeg gjør på f.eks en R sykkel fikk den en litt sjenerende lyd. Akkurat som at vinden traff visiret og laget en litt plystrelyd som gikk over hodet og ut bak. Føltes i alle fall sånn. Men når jeg løfter blikket opp forsvinner denne lyden. Denne hjelmen har også ett solvisir inne i hjelmen man kan vippe ned. Nå kjørte jeg hjelmen med Silver Chrome visir, så i utgangspunktet trenger jeg ikke dette. Men måtte jo teste alle finesser. Denne er enkel å bruke med en hånd mens du kjører. Men det som var litt artig her var at når dette er nede, så forsvant denne lyden. Tenkte det kanskje kunne være plassering på utløseren til visiret som stod i annen posisjon som gjorde at luften gikk fordi eller inn. Forsøkte å tape, og å holde over knappen, men ikke noe forskjell. Så det var ikke her luften kom inn. Men lyden var ikke så ille at det ikke kunne leves med, og med ørepropper hørte jeg den ikke. Når jeg har testet hjelmen her hjemme i ettertid på min R sykkel får jeg denne frem når jeg legger meg på sykkelen. Men når jeg har lånt noen “sitte rett opp” sykler fra jobb etc, så merker jeg ikke noe til dette. Må si at jeg ikke legger mye merke til denne lyden når jeg kjører med ørepropper.
Komfort. Hjelmen føles med en gang ganske komfortable ut. Annet enn litt klem i kjakene som en ny hjelm bør gjøre. Skummet/polstringen i en hjelm vil med tiden tilpasse seg hodet ditt. Og bli klemt litt så det ikke klemmer så mye med tiden. Om den fortsatt klammer etter en del bruk, da passer hjelmen rett og slett ikke til deg. Men her klemte det på de rette stedene, og ikke noe vond klemming for min del. Polstringen i hjelmen føles veldig bra til den prisklassen å være. Samt hakestroppen er riktig plassert for meg. Har hatt en hjelm hvor den var for langt bak og la seg dermed mot adamseplet og var ikke veldig komfortabelt når jeg strammet remmen til riktig. Og jeg vil heller ikke kjøre med for løs hakestropp om uhellet først skulle være ute.
Hakestroppen er av typen klikk lås og ikke dobbel D ring. Så her er det smak og behag. Denne lar seg lett åpne med hanskene på da den har en easy stropp som gjør dette mulig. Hjelmen har også Emergency Release System, for lettere å få av hjelm i tilfelle ulykke. Dette er noe flere og flere ambulansepersonell er opplært i å håndtere ved ulykker.
I høyere hastighet er hjelmen ganske rolig med tanke på turbulens etc. Men en racinghjelm med f.eks disse spoilerne bak kan den ikke helt sammenlignes med. Men nå er ikke dette uansett hastigheter vi skal opp i i Norge. Men normal kjøring med lett driv, så er denne relativt rolig på hodet. Men her merket jeg og det er forskjell i hva slags klær jeg har. Her får dere prøve ut litt selv med deres eget kjøreutstyr. Jeg liker best å kjøre meg skinn, og da får jeg ikke mye vibrasjoner som forplanter seg opp mot hjelmen. Men alt er smak og behag.
Kan jeg anbefale hjelmen? Ja, det kan jeg. Mot flere hjelmer i samme kategori (Turhjelm med innebygget visir) føler jeg denne er god på både komfort og støy. Jeg er uansett av oppfatning av at alle hjelmer støyer. Så enn så lenge finner vi ikke en hjelm uten støy, selv om jeg trodde jeg fikk meg en en gang, men visste seg jeg hadde fått en ørebetennelse jeg ikke hadde lagt merke til og hørsel var dermed nedsatt.
Spesifikasjoner: (Fra Bullfighter sin hjemmeside)
– Tri-composit hjelm i brukervennlig design (High Performance Fiber Composite)
– Tre skallstørrelser
– Luftinntak i front og utfluftning på topp og bak
– innerfôr laget for komfort med hygenisk behandling og antiallergener
– Klart og antiripe polykarbonat 3D visir
– Hakestropp med hurtig løsning for åpning og lukking, med magnet på utløser
– Nedtrekkbart solvisir-funksjon på venstre side av hjelmen
– Kun klart visir som følger med
– Vekt: 1350g +/- 50g
– Oval passform
– Emergency Release System, for lettere å få av hjelm i tilfelle ulykke
Vil jo si at vekten er ganske så bra på denne. Har testet vesentlig tyngre hjelmer. Men da har denne vekten ofte vært lagt i ekstra støydemping.
Pris: 3295,- kan variere på utgaver. Så dette er en overkommelig pris de fleste har råd med til god kvalitet og sikkerhet.
Hjelmen har den nye ECE 22.06 godkjenningen. Så her er sikkerhet lagt på ett bra nivå. Men pga innervisir kan denne ikke brukes i racing i Norge. Men dette finnes det andre utgaver til……