For tiden er det veldig mye snakk om strengere krav til alt mulig. Det er støy fra kjøretøy, fartsbegrensninger og ikke minst utslipp. Mange har helt sikkert hørt om Euro-krav som nå settes på kjøretøy. Dette har vært i ganske mange år nå, men ble først innført på lastebiler og biler mens motorsykkelen var sett litt på mellom fingrene i starten men fikk etter hvert sine Euro-krav også.
2021 kom Euro 5 på banen og flere merker så seg nødt til å fjerne flere av sine store sykler da de ikke klarte utslippskrav eller ble rett å slett for dyre å gjøre om til å kunne komme inn under max-grensen som har blitt strengere og strengere med årene.
Kawasaki har lenge forsket på utvikling av hydrogenmotor til sine motorsykler for å kunne klare “null-utslipp” og har nå teamet opp med Yamaha på utviklingen for å lage motorer til deres fremtidige motorsykler.
Hydrogenmotor er ikke ett helt nytt tema for Kawasaki da de allerede har produsert hydrogenmotor i bl.a. sine frakteskip.
Yamaha har uttalt at de ønsker å være 100% carbon nøytrale innen 2050. Så da er dette ett stort skritt i riktig retning om man ikke velger EL.