Kawasaki og Yamaha samarbeider om hydrogen motorsykkel-motor

For tiden er det veldig mye snakk om strengere krav til alt mulig. Det er støy fra kjøretøy, fartsbegrensninger og ikke minst utslipp. Mange har helt sikkert hørt om Euro-krav som nå settes på kjøretøy. Dette har vært i ganske mange år nå, men ble først innført på lastebiler og biler mens motorsykkelen var sett litt på mellom fingrene i starten men fikk etter hvert sine Euro-krav også.

2021 kom Euro 5 på banen og flere merker så seg nødt til å fjerne flere av sine store sykler da de ikke klarte utslippskrav eller ble rett å slett for dyre å gjøre om til å kunne komme inn under max-grensen som har blitt strengere og strengere med årene.

Kawasaki har lenge forsket på utvikling av hydrogenmotor til sine motorsykler for å kunne klare “null-utslipp” og har nå teamet opp med Yamaha på utviklingen for å lage motorer til deres fremtidige motorsykler.

Hydrogenmotor er ikke ett helt nytt tema for Kawasaki da de allerede har produsert hydrogenmotor i bl.a. sine frakteskip.

Yamaha har uttalt at de ønsker å være 100% carbon nøytrale innen 2050. Så da er dette ett stort skritt i riktig retning om man ikke velger EL.