“The lights are still on…” Skriver KTM på din Instagram
Vi skrev tidligere at KTM sto i fare for å gå konkurs og hadde 90 dager på å justere kurs samt finne kapital. KTM overlevde de 90 dagene med en kreditoravtale i siste liten. Nå har de frist frem til 23. mai for å levere på avtalen som er inngått med kreditorene.
Lederskifte
I januar 2025 trakk KTMs administrerende direktør, Stefan Pierer, seg fra sin stilling etter mange års ledelse. Han ble erstattet av Gottfried Neumeister, kjent for sin erfaring innen restrukturering og krisehåndtering.
Potensielle oppkjøp og BMW rykter
Det har vært spekulasjoner om at BMW Motorrad vurderer å kjøpe opp KTM, noe som kan påvirke tusenvis av arbeidsplasser. Disse ryktene skapte stor bekymring blant KTMs ansatte og leverandører men det visste seg være kun rykter.
Restrukturering og kapitaltilførsel
For å håndtere krisen har KTM implementert en restruktureringsplan som inkluderer kapitaltilførsel fra eksterne investorer. Ifølge rapporter har selskapet sikret seg rundt 700 millioner euro i ny kapital, hovedsakelig fra eksisterende partnere som indiske Bajaj Auto. Dette har midlertidig stabilisert selskapets økonomi og muliggjort videre drift.
Rabatter for å tømme lageret
KTM har opparbeidet et stort lager av usolgte motorsykler. Ifølge rapporter har selskapet mellom 130 000 og 265 000 usolgte enheter på lager. Toppmodellen KTM 1390 SUPER DUKE R er rabattert med 29 800 KR

For å bedre den økonomiske situasjonen vurderer KTM å selge disse motorsyklene med betydelige rabatter. Dette tiltaket er ment å redusere lagerbeholdningen og frigjøre kapital. Store rabatter på KTM sine sider.
Fremtiden for Husqvarna og GasGas
KTMs datterselskaper, Husqvarna og GasGas, er også påvirket av morselskapets økonomiske situasjon. Fremtiden for disse merkene er usikker, og mye avhenger av utfallet av KTMs restruktureringsprosess og eventuelle oppkjøp.
KTMs fremtid: Usikkerhet tross godkjent restruktureringsplan
Den østerrikske motorsykkelprodusenten KTM har nylig fått godkjent sin restruktureringsplan av kreditorene, som innebærer en utbetaling på 30 % av kravene innen 23. mai 2025. For å oppfylle denne forpliktelsen og gjenoppta produksjonen, trenger selskapet en kapitaltilførsel på rundt 800 millioner euro.
Planen er å gradvis starte opp produksjonen igjen fra midten av mars 2025, med mål om full kapasitet innen tre måneder. Likevel er det usikkert om KTM vil klare å innfri disse løftene, og selskapets fremtid forblir uklar.