Rampeungen S1000R er den nakne versjonen av S1000RR, men med en R mindre i navnet. Og byr på helt annen kjøring og lek. Men med all den gode elektronikken……
Som gateraceren S1000RR kommer denne også i en værsting utgave som går under navnet M1000R. Forskjellen på disse to er også stor, men mot storebror M1000RR som har en full race motor, har M1000R i utgangspunktet en S1000RR motor plassert inn i rammen. Og dette holder vel? Ja, det vil vi tro. Jeg har kjørt forrige modell M1000R, og fy for en artig sykkel.
Forskjellen på S og M-R merkes stort på motoren. disse har samme ccm. Og låter ca liket, men forskjellen er 40hk!! Og dette merker du godt ved pådrag. S-R med sine 167hk holder i lange baner. Men man sier da ikke nei takk til 207hk? (Samme som S1000RR)
Det første du legger merke til på utseende på disse er nok M sine vinger, som i år kommer i karbon. Og her er vi litt på det jeg skrev om i S1000RR/M1000RR innlegget. Her kan du faktisk få en versjon uten vinger for den personen som ikke vil ha dette. Ok, da må du velge S-R fremfor M-R.
En annen ting du nå vil legge merke til er en ny frontlampe. Originalen som ble lansert 2014 hadde ikke verdens peneste lampe, noe som var en ting hos BMW en periode. Dette gjenspeilet seg på mange av deres modeller med litt skjevt blikk i fronten. Noen elsket det, andre ikke. Men 2021 kom S1000R med en nydelig front. Ny single frontlampe, og endelig var bølla blitt litt penere.
2025 er igjen fronten ny, og man kan her og si at denne fortsatt er pen. Full led og med DRL er du godt synlig i trafikken.
S1000R motoren får en del oppgraderinger for å møte Euro5+ kravene samtidig som den får litt mer effekt. Nytt design innsugsportene samt ny programmering øker denne fra 162-167hk. Samtidig går BMW opp en tann på bakdrevet, som gir den litt lavere topp hastighet, men du får igjen dette på bedre akselerasjon. Dette er jo en rampesykkel, og ikke den du trenger topphastighet på.
M1000R motoren blir det ingen forandringer på. Men så lenge denne har BMW shift-cam technology har denne fortsatt ett forsprang.
M1000R har samme dreving som tidligere, og denne har da enda en tann opp bak kontra årets S1000R
Begge disse syklene får samme nye Short Throttle som du finne på RR utgavene. 12`mindre å vri for å få full effekt.
Bremser, dempere og kåper (utenom frontlykt) er samme som tidligere modell. Men elektronikken har fått seg ett løft, og har nå kommet med Elektronisk kontrollert (MSR) motor brems system Som gjør at du ikke får låsing på bakhjulet når du går av gassen eller girer ned.
Mye som slipper clutch, men elektronisk styrt. Dette gjør det mer kontrollerbart og du kan stole på at det slår inn hver gang du trenger dette. Slipper clutch har vært en årrekke, men er mekanisk og kan ikke kontrolleres på denne måten.
Begge syklene får også nytt Traction controll system. Samme som BMW RR utgaver og virker veldig bra med deres nye Short Throttle system.
Så lenge det ikke er gjort så mye på dempere eller chassis er sittestilling og komfort det samme som tidligere modell. Du kan kjøpe varmehåndtak og få cruisekontroll med M-tilleggsutstyr pakken om du skulle trenge dette.
Av utstyr er det ikke så mye som er nytt på disse. Men den har nå fått ett USB-C uttak under salen. Samt Emergency call system, som gjør at sykkelen ringer nødetaten automatisk ved uhell. Vi har selv vært borti disse systemene ved uhell både på bane og vei. Og dette ser ut til å virke meget bra. Nødetaten lokaliserer din sykkel og kommer til stedet om du ikke svarer eller får avbrutt utrykningen. Fint om du slår av denne ved banekjøring.
2025 BMW M1000R and S1000R – Technical Specification
Capacity | 999cc |
Bore x Stroke | 80mm x 49.7mm |
Engine layout | Inline four |
Engine details | Liquid-cooled, DOHC, 16-valve, (ShiftCam variable valve timing and lift on M1000R) |
Power | 167.6bhp (125kW) @ 11,000rpm (S1000R) 206.5bhp (154kW) @ 13,750rpm (M1000R) |
Torque | 84lb-ft (114Nm) @ 9250rpm (S1000R) 83.3lbft (113Nm) @ 11,000rpm (M1000R) |
Transmission | 6-speed, chain final drive |
Average fuel consumption | 45.6mpg claimed (S1000R) 44.1mpg claimed (M1000R) |
Tank size | 16.5 litres |
Max range to empty | 165 miles (S1000R) 160 miles (M1000R) |
Rider aids | Lean sensitive traction control and ABS, multiple riding modes, wheelie control, launch control, hill start assist, cruise control, brake slide assist |
Frame | Bridge-type aluminium laminate frame with load-bearing engine |
Front suspension | 45mm USD forks |
Front suspension adjustment | Preload, compression and rebound |
Rear suspension | Monoshock |
Rear suspension adjustment | Preload, compression and rebound |
Front brake | 2 x 320mm discs, four-piston radial calipers |
Rear brake | 220mm disc, one-piston sliding caliper |
Front wheel / tyre | 120/70 ZR17 |
Rear wheel / tyre | 190/55 ZR17 (200/55 ZR17 on M1000R) |
Dimensions (LxW) | 2085mm x 812mm (2085 x 996mm for M1000R due to bar-end mirrors) |
Wheelbase | 1455mm (1447mm on M1000R) |
Seat height | 810mm (830mm M1000R) |
Weight | 199kg (kerb) |
Warranty | 3 years |
MCIA Secured Rating | Not yet rated |
Website | www.bmw-motorrad.com |