Da er endelig Eicma 2024 i gang og 25 modeller lanseres på løpende bånd om dagen.
Suzuki er som vanlig raskt ute med presentasjon av sine modeller. Og første ut denne gangen er deres DR-Z serie. Denne er ikke en ny serie fra Suzuki, men vært på markedet ganske mange år nå. Men er nå ute med to oppgraderte versjoner av sine 400ccm sykler 4S og 4SM
Må innrømme at jeg har vært litt fan av DRZ i flere år. Artig sykkel trass 400ccm. Men dette er leketøy som skal på grusen eller leke i svingene. Og gjerne ett hjul i luften, enten det ene eller andre (på lukket område)
DR-Z 4S/4SM er som nevnt Enduro og Supermotard med skilt og skal brukes på gaten. Her fikk vi raskt en kommentar på at denne så ut til å passe ei lita jente. Og med oppgitt setehøyde på 920mm og 890mm må jeg nok skuffe mange av dere med litt korte bein. Men derimot har den relativt lav vekt skulle du først tippe den. Men mulig det kommer senke muligheter på disse?
2025 modellen oppfyller nå de strenge kravene for Euro5+ og returnerer derfor tilbake på Europa markedet. Dette er en sykkel som har vært litt savnet kanskje?
Men dette er ikke bare en oppgradert utgave av 2024. Her er det helt ny stålramme med dobbel øvre ramme konstruksjon for mer stivhet (og holdbarhet)Bakrammen er bolt on og full aluminium. Nye KYB dempere er justerbare både i “extension and compression” Så her er det faktisk litt å kunne justere på om det skulle trenges for en bedre kjøreopplevelse. (Trenger du å justere dempere fra fabrikk? – Svaret er som oftest Ja. Da svært få av oss er på samme vekt)
Elektronikken er og blitt oppgradert på denne nye modellen. Ride by wire gjør at du kan ha flere mappinger (Mode) på sykkelen. Og lettere å justere mellom effektkurve, Traction controll, ABS etc….
På SM modellen kan du dessverre kun skru av ABS bak. Mens på S modellen som er ment for grus og dårlig veiforhold kan du slå av ABS både foran og bak i Gravel mode. Dette er ofte veldig nyttig da du skal herje litt offroad med denne.
Den største forskjellen mellom disse modellene er selvfølgelig felger/dekk. SM er levert på 17″ foran + bak, mens den litt mer allround S utgaven kommer på 21″ og 18″ med knastede dekk som godt tåler en liten svipp innom asfalten.
Frontbrems: Bremseskiven på SM modellen er større enn S og er på denne utgaven flytende.
Begge modellene deler samme motor. En sylinder med doble overliggende kammer. Dual Ignition og fem girs girkasse med slipperclutch som standard. Og du kan få denne levert med 35hk (8000rpm) og 37NM (6500rpm). Ikke sinnsykt mye hk på disse, men med en vekt på drøye 150kg vil denne uansett være litt leken. (151kg S – 154kg SM)
Leveres og i A2.
Pris en ikke oppgitt enda, men kjenner vi dette merket rett vil dette bli en prisgunstig utgave i sin klasse?
Vi kommer tilbake med mer informasjon da denne blir testet (eller kjøpt) av noen fra Bikelife Norge Crew.