Yamaha Ténéré 700 er elsket av mange på grunn av sin enkle og rett frem tilnærming. Med lite elektronikk og uten unødvendig dill-dall har mange satt pris på dette, selv om noen også påpekte at det manglet noe. I den nye modellen har Yamaha introdusert moderne elektronikk og flere oppgraderinger. Men har den blitt en data på hjul, eller har Yamaha klart å finne balansen mellom de som ønsker enkelhet og de som savner noen gadgets? La oss se nærmere på de spennende oppdateringene på denne modellen.
Ikonisk utseende med en touch av oppfriskning
Den første tingen du vil legge merke til med den nye Ténéré 700, er de subtile designoppdateringene. Selv om sykkelen beholder sitt ikoniske utseende, har det blitt gjort noen justeringer, som LED-oppdaterte frontlykter og ny plassering av drivstofftanken. Tanken på 16 liter er nå flyttet lavere og fremover for bedre vektdistribusjon og mer bevegelsesfrihet. Dette er spesielt gunstig for de som liker å kjøre off-road, siden ergonomien nå er optimalisert for stående kjøring.
Endelig “Ride by wire” og (cruise controll?)
En av de mest spennende nyhetene er at Ténéré 700 nå kommer med elektronisk gasskontroll, også kalt “ride by wire”. Dette åpner for nye kjøreprogrammer, inkludert både sport- og explorermodus. I tillegg til bedre driv i lavere omdreininger, har sykkelen nå også traction control og ABS med tre moduser. Dette vil uten tvil bidra til en bedre kjøreopplevelse og gir føreren flere muligheter til å tilpasse turen etter forholdene.
Jeg har selv kjørt min første generasjons Ténéré 700 til Nordkapp, og det var flere partier hvor jeg kunne ha ønsket meg cruise control. Yamaha har underlig nok ikke valgt å ha med cruise controll på denne modellen men det er fullt mulig å få til dette slik at de har gjort med Yamaha MT-07 2025.
Oppdatert display og betjening
Den nyeste modellen inkluderer en oppdatert 6,3-tommers TFT-fargeskjerm med to forskjellige layoutmuligheter for gate- og explorermodus. En ny femveis joystick på venstre styre gjør det enklere å navigere mellom moduser, og en dedikert knapp for å deaktivere ABS gir rask tilgang til justeringer mens du er på farten. Denne brukervennlige tilnærmingen viser at Yamaha virkelig lytter til tilbakemeldinger fra brukerne.
Oppgradert fjæring og dempering
Fjæring og dempere på Ténéré 700 har også fått betydelige forbedringer. KYB-komponentene er nå fullt justerbare uten bruk av verktøy, og for standardmodellen har den en 43 mm opp/ned gaffel med 210 mm vandring. På rallyutgaven er bakkeklaringen økt. Disse forbedringene viser Yamahas dedikasjon til å lage en sykkel klar for alle typer terreng.
Ytterligere detaljer og forbedringer
Flere små justeringer basert på tilbakemeldinger fra brukerne er også implementert. Clutchkabeldekselet er reposisjonert, og festene på bakre stativ er forsterket for økt robusthet. Sykkelen har også fått justeringer som reduserer slakk ved akselerasjon.
Ténéré 700 Rally Edition
For de som ønsker en mer off-road-orientert variant, kommer Ténéré 700 Rally Edition med kraftigere fjæring, heritage-inspirert lakkering, og et spesialdesignet rallysete som øker setehøyden. Dette er virkelig en sykkel for de dedikerte ADV-fansene.
Personlig synes jeg at Yamaha har klart det igjen! Å finne balansen mellom ytelse, pris og spesifikasjoner er alltid en utfordring, men jeg tror de virkelig har truffet blink her!
Video av sykkelen
Se spesifikasjon og deler til sykkelen her:
https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/motorcycles/adventure/pdp/t-n-r-700-2025