Vi har fått æren av å være de første i Norge til å teste den nye Stark Varg i samarbeid med Vilde Marie Holt og Norges motorsportforbund. NMF har handlet to av disse, og ønsker å øke innsatsen innen EL. Vilde har fanget interessen til de fleste, blant annet selveste James “Bubba” Steward som hentet henne til sitt team i FIM e-Explorer World Cup. NMF vil etter at Vilde har testet ut, også låne ut disse til klubbene. Vi kommer tilbake til Vildes videre fremgang.
Men den som slo kloa i den aller første, rett ut av eska, var Magnus Markestad fra Bikelife Norge!
Tekst/testfører: Magnus Markestad:
Med usedvanlig dårlig tålmodighet kastet vi i Bikelife oss over sykkelen ved første mulighet etter en
lengre ventetid fra den først ble lansert. Fra boksen med sykkelen var levert til vi var i gang på banen
gikk det i underkant av tre timer. For å aktivere sykkelen hadde vi noen utfordringer da mailadresse
stod registrert på noen andre enn de som var til stede, men det stoppet ikke oss. Uten tilleggsdataen
går den fortsatt i en standard modus på intet mindre enn 60hk av 80 mulige.
Begrenset opplading ga oss dessverre bare to trengingspass å teste sykkelen på, men håper på
muligheten for å få teste sykkelen mer enn dette.
Sykkelen vi fikk teste er værstingen til Stark Varg Alpha med en kapasitet på 80hk. Sykkelen
var her levert med deres standard bremseoppsett hvor man finner bakbremsen på venstre side av
styret og frembremsen som vanlig på høyre side. Sykkelen er utstyrt for motocross og er derfor levert
med 19’’ bakhjul , men kan leveres med 18’’ om ønskelig som er bedre egnet for enduro.
Specs:
Motor type Electric PMAC
Gears 1 Speed
Weight 110 kg 242 lbs
Maximum power 80 hp
Battery capacity 6 kW
Range 1 – 5 hours riding
Charging time 54 min or 1.8 hours depending on charger and outlet
Front brakes 260 mm hydraulic disc Brembo
Rear brakes 220 mm hydraulic disc Brembo
Front suspension 310 mm travel KYB
Rear suspnsion Linkage, 310 mm travel KYB
Frame type CRMO Steel tube, open style
Tires Pirelli Midsoft MX32
Handlebar Aluminum 7075 T6 28.6mm Fatbar
Power modes 5 Standard switch options, fully adjustable in app
Traction modes 5 Standard switch options, fully adjustable in app
Engine brake 5 Standard switch options, fully adjustable in app
Banen
Jeg dro ut til NMK Gardermoen for å møte Vilde som hadde med seg den nye
sykkelen. Banen på Gardermoen er en litt tyngre sandbane med en del trange 180-graderssvinger. Dagen vi testet var banen ganske tørr etter en lengre periode uten regn, som gjorde den ganske løs på toppen med en hard og glatt base. Siden banen ikke hadde vært preppet
denne uken var den greit oppkjørt med passende bremsedumper og spor som ga en perfekt
bane til å få testet ut hva Stark Varg har å by på.
Over til sykkelen
Nå var det tid for å slenge et bein over sykkelen og få den første følelsen av å sitte på en
ordentlig elektrisk cross-sykkel. I det jeg tar tak i sykkelen føles den lett, den føles faktisk
lettere enn en 450cc cross-sykkel enda den er 110 kg. Dette på grunn av et lavere
tyngdepunkt enn andre cross-sykler med en full bensintank.
Å sitte på føles den ganske høy da den er helt ny med stiv fjæring og fast sete. Ellers føles den
smal med et behagelig styre og en skjerm som minner om en mobiltelefon der vi vanligvis
finner styreputa. Med tre enkle knapper på venstre side og en lysindikator skjønner man fort
når den er startet og når den står i ‘’gir’’ ved at det lyser grønt.
Jeg setter kursen mot banen og merker fort at det føles naturlig å sitte på med fin avstand
mellom sete, fothvilere og styret. Fothvilere er skarpe og sitter godt med en gang, og med
setetrekk med godt feste føler man at man har godt tak i sykkelen. Gassen føles naturlig nok
mer elektrisk og man har ikke en like direkte følelse som med en gasswire. Bremsene føles
også litt svake, men det er en følelse man alltid får med en ukjørt sykkel.
Ut på banen begynner jeg gi litt gass og kjenner den reagerer fort med en veldig god kraft
ved 60hk. innstilling og den legger seg ganske lett ned i det første sporet. Etter de første tre
svingene føles ting overraskende naturlig uten bakbrems på foten, gir eller clutch. Noe
nølende hoppes de første hoppene da man er usikker på hvordan den reagerer med lite
gyrokrefter i motor og med bakbrems på styret. Følelsen er også her mer lik en vanlig cross-sykkel
enn jeg hadde sett for meg i lufta hvor man fint kan justere hoppkurven med både bakbrems
og gass som man vanligvis gjør.
Etter det første passet sitter jeg igjen med en litt overrasket positiv følelse av elsykkelen.
Motoren
Motoren har massevis av effekt, men man kjenner den ikke like godt med jevn effekt, uten
vibrasjoner og lyd. Det er uvant å ikke få behov for å gire, da den tar i direkte når man gasser
og ikke slutter dra i videre. Uten gir blir også motoren veldig effektiv da den drar hele veien
til neste sving uten clutching og giring som ‘’pauser’’ i akselerasjonen.
Jeg så for meg den skulle bli lite følsom og bli litt av og på i draget. Men med en grei
motorbrems og en regulator som gir en god og koblet følelse, har man god kontroll på eget
gasspådrag. Effektkurven på motoren er naturlig vis veldig jevn noe som gjorde at man fort
lærer seg hvor mye den tar i.
Ute på banen føles den forutsigbar og med masse krefter til å komme over hopp. Draget var
sammenlignbart med min SXF 350, men ‘’pausene’’ hvor man girer blir borte som igjen gir
god fart.
Mye effekt gjør motoren morsom, men det ekstremt jevne draget kan gjøre den litt
kjedeligere ved at den ikke har variasjonene i effekt som en totakter vil ha. Med begrenset
tid fikk jeg ikke testet andre settinger. Så jeg tror den kan være ekstremt mye mer eksplosiv
med annet oppsett.
Balanse
For meg personlig føler jeg det er viktig at sykkelen føles balansert, noe jeg føler Stark har
gjort en god jobb med å få til selv om den har en litt annen vekt, mer effekt og mindre gyrokrefter.
I samarbeid med Kayaba gaffel og bakdemper er den forutsigbar når man treffer dumper
både ved innbremsing og akselerasjon. Det gjør den stabil i høyere fart uten at den føles
vanskelig å svinge. Med mindre gyrokrefter i motoren gjør det at den er lett å svinge inn i
spor uten at man får følelsen av at sykkelen bryter inn for mye i svingen.
På hopp er den balansert og gir en lett følelse i lufta når man hopper normalt. Ved en whip
føles sykkelen lett, men samtidlig litt ‘’død’’ i lufta da man ikke har like mye roterende masse
i motor som er med på å rette inn sykkelen. Dette er nok også en vanesak om faller bedre på
plass over tid.
Fjæring
Med en veldig annerledes ramme, vekt og effekt enn det vi kaller normalen er det
vanskeligere å vurdere demping. Kayaba-gaffelen og bakdemperen jobber godt sammen og
føles balansert rundt på banen. Den helt nye fjæringen bærer noe preg av at den ikke er helt
innkjørt på en side, men føles også veldig lik den gode fjæringen til Yamaha. Videre med
flere timer på sykkelen tror jeg KYB-dempingen kan fungere veldig godt for de aller fleste.
Hos Stark kan sykkelen også bestilles etter sjåførens vekt så man har en god base for å sette
opp dempingen riktig.
Bremser
Bremsene er her en enda større greie enn vi har hatt tidligere. Vi har nå valget om å ha
bakbremsen på styret eller på foten. Vanedyr som jeg er var jeg kritisk til å ha bakbremsen
på styret, noe som vår Stark Varg var levert med.
Det tok litt tilvenning, men lærte det overraskende fort å ha den på styret. Verre var det å
ikke ha noe på tåa. Fordelene jeg kjente med å ha bremsen på styret er at det gjorde det
lettere å stå på tåballene som forplantet seg til å stå bedre på sykkelen.
Brembo-oppsettet foran funket godt da man fikk kjørt det inn. Progressiv effekt som tar i
nok når man trenger det. Bakbremsen hadde også Brembo-kaliper, men en mer ukjent
bremsepumpe oppe enn frambremsen. Bakbremsen føles svakere og litt svampete i forhold
til frambremsen. Den gjør jobben, men føler den har et forbedringspotensiale. Det blir
spennende å se hvordan bakbremsen på styret påvirker armpump i et lengre heat.
Førsteinntrykket
Med begrenset lading og planlegging er det begrenset hvor mye man får testet, men sitter
igjen med veldig positiv følelse. Stark er absolutt morsom å kjøre og gir kanskje muligheter til
å kjøre plasser vi ikke har kunnet kjøre tidligere.
Andre ting som er positivt er at den krever mindre vedlikehold (time will show) som kan gjøre
idretten mer tilgjengelig for flere og etter 25 år blir man lei vasking av luftfilter.
Sykkelen føles solid og av god kvalitet. Kombinasjonen masse effekt og god fjæring gir ekstremt
mye muligheter for mye moro på to hjul selv det er et lite savn av motorlyd. For meg er
dette absolutt et godt alternativ, da den var kjempemorsom å kjøre. Men jeg har igjen litt
overbevisning om å velge å se 30 sjåfører på elsykkel over sykler med motorlyd og støy.
Uansett tenker jeg Stark Varg var supermorsom og kunne tenkt meg å ha i tillegg til min 350.