Nytt Bridgestone Hypersport dekk lansert

ikke sponset innlegg:

“Satt her om dagen og tenkte litt på dekk kommende sesong.”

Det er jo skinnsykt mye bra dekk på markedet og alt til sitt bruk og hvordan sykkel man kjører. Det som passer på min lille Panigale er neppe det samme du vil velge til din Honda Goldwing (for å ta to rake motsetninger) samt kjørestil/mønster har mye å si.

Selv om man kjører veldig likt kan det være små forskjeller på kurve, gummiblanding og spor som gjør at du kanskje liker ett annet dekk enn meg.
Jeg begynte med banekjøring/trackdays for ganske mange år siden. Tok den tid en lisens i det som het Senior MC og kjørte en del med disse på Rudskogen. Men etter å ha gjort dette noen år så var det flere år jeg ikke kjørte på banen. Da jeg heller prioriterte landeveien og tur kjøring. Har tidligere heller ikke brydd meg så mye om hvilke dekk jeg skal bruke. Og ville ha det billigst mulig, best mulig og få så mange km ut av ett dekk jeg klarte. Ble selvfølgelig trappeslitt og dårlig å kjøre på, men jeg fikk mange km på disse og var jo det jeg i utganspunktet var ute etter. Må da legge til at mitt favoritt dekk på gaten har til nå vært Michelin Pilot Road. Dette har jeg tygget mange mil på gjennom Europa på både tørt og vått.

Når jeg gikk tilbake til førerutviklingskurs på bane og trackday igjen brukte jeg selvfølgelig dekk kjøpt der jeg jobb (uten å nevne merke) og hadde mange Aha opplevelser på banen, noe som gjorde meg misfornøyd med egen kjøring og følte jeg ikke kom meg videre i min utvikling da jeg ikke stolte på dekket. Selv om jeg kjente ganske mange på samme gummiblanding som kjørte fort, så det var jo ikke ett dårlig dekk.

Som jeg nevnte tidligere, så har jeg jo ofte valgt dekk pga pris. Det koster en del for ett nytt sett med dekk. Når man kjører såpass mye som meg pr sesong så brukes det flere dekksett før vinteren kommer.
Jeg fikk den gang en bra pris på Bridgestone dekk og valgte å teste disse på Rudskogen Motorsenter under en trackday med Desmodromene og var forelsket med en gang. Dette var ett dekk jeg følte jeg fikk god respons fra asfalt. Kjente meg med en gang hjemme på dette dekket og det hadde bra grep etter kort oppvarmingsrunde. Når jeg kjører på førerutviklingskurs er jeg veldig nøye på at dekk skal varmes opp minst en runde før jeg begynner å gi på. Har lært dette på den harde måten at kalde dekk er glatte.
Denne gangen gikk valget på Battlax S22 og har frem til nå holdt meg på dette. Så da til hva jeg skrev i første linjen her: Dekk til kommende sesong?

Valget var ganske enkelt: Bridgestone S22 denne gangen og, det fordi jeg hadde ett sett med nye dekk liggende. Så dette må jo brukes opp. Men jeg har flere sykler, så dette kunne lett stått på en av våre andre. Men… Nå var det nå på da, og sykkelen er klar for ny sesong.
Så dukker nyheten S23 opp. Dette er en videreutvikling fra S21 og S22 som har vært i noen år allerede selvfølgelig.

S23 skal være bedre på regn og bedre grep i skikkelig nedlegg på banen. Dette er jo tross alt ett Hypersport dekk, men alikevel veldig bra på vanlig vei for oss som tygger mange mil på gaten også.

Samtidig som dette skal være enda bedre på alle områder enn forgjengeren skal det allikevel tåle ca det samme antall km som S22.
S23 kommer med noe produsenten kaller: Pulse Groove Technology. Og hva er så dette annet enn ett fancy navn? Vi vet jo at vi ofte kjøper når ting hørs kult ut. Bridgestone sier dette dekke skal ha bedre stabilitet og følelse under kjøring og være enda bedre på dårlig underlag og vått.
Og Bridgestone sier dette nye dekket skal være enda bedre på banekjøring og kurvede fjellveier. Og dette har vi jo masser av i Norge.

For øyeblikket kommer dette kun i 17″ og kun i 120/70 til framdekk.

Bak finnes det litt mer å bruker. fra 160/60 – 200/55 men enda ikke til 180/60 som jeg egentlig skal ha. Satse på at dette kommer snart.
Uansett har jeg på ny gummi på min Panigale nå. Kanskje vi tester S23 på MV Agusta til året? Hvem vet.
Dette er uansett ett dekk jeg gleder meg til, og kommer til å teste så fort muligheten byr seg.

Priser ligger ikke ute enda.