Bensinindikatoren på dashboardet har endret seg fra sakte til hissig blinking. For litt siden kjente du kun glede over å ha funnet en alternativ vei med god asfalt og herlige svinger. Nå forbanner du deg selv for at du ikke stoppet ved siste bensinstasjon. Bensintanken var fortsatt nesten halvfull, og dessuten hadde stasjonen bare 95-oktan. Du vil jo helst ikke ha etanol på den gamle motorsykkelen din. Rekker bensinen helt til neste fyllemulighet, eller går du tom og får resten av dagen ødelagt?
Scenarioet over har jeg selv opplevd på langtur på ukjente veier. Jeg vet at jeg ikke er alene, men de som jobber med redning har heldigvis ikke merket noe til at å kjøre bensintom er et økende problem. Vikings norgessjef Mikkel Skullerud kan fortelle at tallene for oppdragstype «tom for drivstoff» er stabile, og utgjør bare litt over 1% av motorsykkel-oppdragene deres.
Det kan allikevel se ut til at «rekkeviddeangst» diskuteres mer blant motorsyklister nå enn for noen år tilbake. Hva har skjedd? Jeg tror det er i alle fall 2 ting som har endret seg, den ene veldig sakte og den andre nærmest over natten:
Bensinstasjonsdød: Antall bensinstasjoner i Norge gått ned fra 4.263 på det meste (1969) til 1.785 (2024). Riktignok var antallet helt nede i 1.580 (2017), men flere ubetjente småstasjoner har gjort at tallet har gått litt opp igjen.
Etanol i bensinen: Fra mars 2023 tok 95 E10 over for 95 E5, og det er nå inntil 10% etanol blandet inn i bensinen. I Norge selges det heldigvis fortsatt 98 E5, som til tross for navnet inneholder 0% etanol. Men om man legger til grunn den populære appen «refuel by amcar» er det nå (pr. 08.04.25) så få som 628 stasjoner som tilbyr 98-oktan. På mange mindre plasser rundt i landet finner man kun diesel og 95-oktan. Da er det fristende å kjøre «bare litt lenger» for å finne en 98-oktan pumpe, med den risikoen det innebærer for å kjøre tom.
Vi kontaktet bensinstasjonskjeden ST1 (som for tiden skrur ned Shell-skilt og opp ST1-skilt over hele landet) for å høre om de tror det er mest sannsynlig at det blir flere eller færre bensinstasjoner de neste årene. Kommunikasjonssjef Lillian Aasheim skriver at de ikke kan spå om antallet stasjoner i fremtiden, men hun kan i alle fall berolige de som er vant til å finne 98-oktan på Shell-stasjoner med at ST1 skal fortsette å tilby dette også etter at Shell-skiltene er skrudd ned. Hun skriver videre at «…nettverket vårt av energistasjoner skal være på riktig sted og med de riktige tilbudene…». Dette tolker jeg som at 98-pumpene må brukes for ikke å forsvinne. Kanskje bør også de som ikke er avhengige av 98-oktan fylle det allikevel, i solidaritet med de som kjører entusiastbiler og eldre motorsykler?
Så hva kan man gjøre?
ADV-motorsykler med ekstra stor bensintank (f.eks. BMW R1200GSA og Honda Africa Twin AS) øker i popularitet, og frihet fra «rekkeviddeangst» er nok en del av forklaringen. Disse motorsyklene har typisk 25-30 liters tanker, og mer enn 500km rekkevidde. Men de er ikke for alle, verken med tanke på budsjett eller preferanser.
Men utover å makse ut huslånet for å kjøpe motorsykkel med stor tank, hva gjør man for å få bukt med rekkeviddeangsten? God planlegging hjelper alltid. Om man er av typen som planlegger langturene i detalj før man kjører hjemmefra, kan man sammenligne planlagt kjørerute med et kart over bensinstasjoner. Dette finner man f.eks. på Google Maps men også på andre nettsteder og i mange smarttelefon-apper. Apper kan også være nyttige underveis, særlig dersom man er av typen som kjører tur mer på impuls. Appen «Refuel by Amcar» er din beste venn når du trenger å finne ut hvor langt det er til neste pumpe som har 98-oktan. Om du kan bruke alle typer bensin, kan du for eksempel installere «DrivstoffAppen», som kan brukes både til å finne den nærmeste og til å finne den billigste bensinpumpen. Og det er aldri feil å ha veihjelp-medlemskapet i orden, da vil det alltid være hjelp å få på tur både i Norge og i de fleste europeiske land – enten man går bensintom eller får andre problemer.
Selv har jeg nå investert i en 2,5 liters kompakt reservekanne fra Givi. Den kommer til å bli fylt med lagringsstabil alkylatbensin, og få fast plass i toppboksen. Målet er å aldri få bruk for den, men bare det å vite at jeg har 40-50km ekstra «nød-rekkevidde» vil gi litt mer ro i sjela på turer langt fra folk og langt fra bensinpumper.