Da vi ikke hadde mulighet å reise til årets Eicma messe pga andre reiseplaner, jobb og etc var vi så heldige at vi kom over en som hadde lyst til å reise ned. Og da var det jo naturlig å sende han som Bikelife Norge Presse.
Jeg og Thomas har vært på Eicma flere år på rad, og i fjor reiste Thomas sammen med Peter fra Calvat’s Garage. Men nå var ingen av oss ledige, selv om vi snakket om å få gjort dette.
Stein Ove Salvesen – kjent for mange som instruktør på MC Akademiet og selger for Yamaha var nå ledig og ville på litt ferie. Ferie? Ganske slitsomt noen dager på denne messen. Masse mennesker og mye man skal prøve å rekke over…..
Du kan se vårt galleri i bunn av innlegg……
Et glimt av EICMA 2024 – direkte fra Milano! Forventningene var skyhøye da vi landet i Milano for årets EICMA.
Selv om det kanskje ikke er flust av helt nye modeller fra merker vi kjenner godt, skorter det absolutt ikke på spennende MC-nyheter fra hele verden. Å traske rundt blant flotte sykler som ennå ikke er på det norske markedet gir en egen følelse, selv om det selvsagt ikke er det samme som å få dem hjem. Etter en liten pust i bakken med noe godt i glasset var det rett i seng – vi må jo være klare for presse- og influencer-dagen på tirsdag.
Onsdag slipper bransjefolkene til, og torsdag begynner folkemassene å strømme på. Når det virkelig koker, reiser vi hjem – men da har vi allerede fått med oss høydepunktene!
Yamaha – Først ut! Som alltid var Yamaha blant de første vi måtte sjekke ut. Nye Yamaha R9 sto klar, og å finne den var enkelt, men å få komme nær var litt mer utfordrende. Det ble en solid, positiv overraskelse; størrelsen og romsligheten imponerte. Hadde bare belysningen på standen vært like god som sykkelen, kunne vi fått noen virkelig gode bilder! Etter R9 var det videre til Tracer GT+, MT-serien, Ténéré 700 og Tmax – alle viser at Yamaha beveger seg i riktig retning med oppdateringer og innovasjon.
Honda og Triumph – Standene som skinner hos Honda var det umulig å ikke la seg imponere – standens oppsett og modellene var til å miste pusten av. Spesielt Hornet 1000 fanget oppmerksomheten, en spennende nyhet vi forventer oss mye av. Honda leverer som alltid, og deres stand ble raskt kåret til en av de beste blant de norske kjente merkene. Triumph skuffet heller ikke, med nye Tiger 800. En sykkel som utfordrer konkurrentene og treffer blink for de litt lavere MC-førerne. Triumphs crossermodeller var også på plass, og det var ikke vanskelig å forstå hvorfor de får så gode tilbakemeldinger.
På jakt etter Bimota!! Med en utfordring fra redaktøren om å finne Bimota, ble det en liten “Askeladden-ferd” rundt på EICMA. Etter tusenvis av skritt dukket Bimota endelig opp, og for en fantastisk sykkel! Linjene, detaljene – denne sykkelen skriker “bruk meg!”. En drøm å se på, og enda bedre å forestille seg på veien.
KTM’s comeback med RC8 Tilfeldigvis dukket KTM opp rett foran meg – og her var det klart at de gjør et comeback med en ordentlig plastikkrakett. KTM 990 RC R er en oppgradering vi har ventet lenge på. Med et aggressivt MotoGP-inspirert design, står den klart ut i mengden. Mot R9 og Ducati V2 er denne definitivt mest “sinna”. Det eneste jeg ikke var helt solgt på, var passasjersetet, men ellers er sykkelen rå!
Harley Davidson og BMW – Kontraster Harley Davidson var selvsagt også på plass, med et solid utvalg av klassikere og nyheter. BMW hadde vi store forventninger til, men dessverre leverte de ikke helt opp til hypen i år. Både bilene og syklene ser flotte ut, men standen manglet litt “wow-faktor” sammenlignet med andre.
Endeløse opplevelser For oss MC-entusiaster er EICMA rett og slett et mekka. Selv etter 8-10 timer føles det som om vi bare har sett toppen av isfjellet. Arrangementet har virkelig løftet seg fra i fjor, og nyvinninger som gamingsonen med simulatorspilling gjør det hele enda mer spennende. Jeg kan knapt vente til morgendagen, flere bilder og videoer skal tas – dette blir en uforglemmelig opplevelse!
Du kan finne mere bilder og film på apex_norge.