Vi tester HONDA CB500F, A2

Sjekk ut denne prøvekjøringen, og få med deg videoen på slutten!

CB500f er en fantastisk artig liten streetfighter! For det er en liten sykkel når du setter deg på, kun 789mm, og det kjennes når du slenger benet over. Men når du først sitter på den er den en utrolig artig sykkel. Sykkelen jeg testet var sort med sort matt tank, og utførelsen virket god. Nytt av året er nye Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-gaffel, doble skivebremser og radialmonterte kalipere. Andre nyheter er lettere svingarm, nye innstillinger for bakdemperen, redesignet forhjul, lettere radiator og forbedret motorkarakter i tillegg til kraftigere LED-belysning. Sykkelen virket tight og fin og bremsene tok godt.

Sykkelen veier 189 kg og virker lettstyrt og fin, og man får masse feedback fra fronten. Bakdemper kan justeres i fem nivåer, og skulle kanskje vært tightet inn litt for en fører med min vekt, for i rundt fartsgrensa over fartsdemperen var den litt i mykeste laget, men virket helt grei til vanlig kjøring. Som før har LCD -instrumenter funksjonen Shift Up og Gear Position. Fant skjermen noe svak i lysforholdene jeg kjørte i, men hadde ikke tid til å sjekke om de kunne justeres. All belysning er LED, med optimalisert høy/lav frontlys fra den nye frontlykten og posisjonslys.

Sykkelen har en  8-ventilers væskekjølt parallell-twin hvor toppeffekten på 47 hester oppnås ved 8 600 rpm og maksimalt dreiemoment på 43 Nm leveres ved 6 500 rpm. Slipperclutch ble introdusert i 2019 og forenkler oppgiringer samt jevner ut harde nedgiringer. Motoren virket jevn og forutsigbar, og på svingete veier i Indre Østfold savnet jeg egentlig ikke mer effekt, ikke før jeg kom til en oppoverbakke og skulle gjøre en forbikjøring.

Med en Pris på 84 990,- hadde dette helt klart vært en sykkel jeg ville tatt en nærmere titt på om jeg skulle ut å handle meg en A2 sykkel.

Ta gjerne en titt på vår testtur: