Yamaha MT-07 har lenge vært en favoritt blant motorsykkelentusiaster. Med sin livlige motor og rimelige pris, har den etablert en sterk posisjon i markedet. Kan de nyeste oppdateringene for 2025 virkelig gi den overtaket igjen? La oss dykke ned i hva som er nytt med MT-07.
MT-07 har vært en storselger for Yamaha, og dette skyldes flere faktorer. En av dem er den livlige motoren, som til tross for moderate spesifikasjoner, gir en utrolig responsiv kjøreopplevelse. Sykkelens lette vekt bidrar også til dens smidige og sporty følelse, noe som gjør den til en fryd å kjøre. Til sammenligning har konkurrerende modeller som Kawasaki Z650 og Suzuki SV650 kanskje ikke klart å matche MT-07s energi og estetikk.
Økt konkurransen
De siste årene har konkurransen økt med introduksjonen av modeller som Triumph Trident 660, Honda Hornet og Suzuki GSX-8S, har MT-07 fått solid konkurranse. Disse syklene tilbyr ofte mer kraft, bedre håndtering og moderne tekniske funksjoner til en lignende eller en konkurranse dyktig pris. Yamaha må derfor virkelig følge med i timen for henge med konkurrentene.
Oppdatert tech-pakke og design bygget oppå solid og velkjent grunnlag
Selv om motoren forblir uendret, introduserer Yamaha noen spennende teknologiske og mekaniske forbedringer. Yamaha har endelig gått over til ride-by-wire, som gir flere kjøremoduser og justerbar traction control. Dette gir føreren større kontroll og mulighet til å tilpasse kjørestilen. Det er også en ny oppdatert TFT dash med alle kjøremodusene lett tilgjengelig.
Forbedringer i demper/fjæring med en ny 41 mm opp-ned gaffel og reviderte bremser viser også Yamahas forsøk på å gjøre MT-07 “skarpere” under friskt kjøring. Disse endringene bringer MT-07 mer i tråd med moderne standarder for nakensykler i denne prisklassen.
Den nye MT-07 har også fått en facelift. Med et nytt utseende inspirert av MT-09, fremstår sykkelen nå mer raffinert. Facelift, kombinert med en vektreduksjon, gjør sykkelen attraktiv (i følge meg.)
Den store nyheten: Y-AMT og cruise control
En av de største nyhetene for 2025-modellen er introduksjonen av den automatiserte manuelle girkassen (Y-AMT). Dette vil helt klart vekke mange følelser og meninger, ettersom manuell giring for mange er synonymt med kjøreglede. Den nye trenden er å bevege seg bort fra det tradisjonelle ved å tilby ulike varianter av automatgiring og clutchsystemer. Yamahas nye system gjør det enklere for nye førere å håndtere sykkelen ved å eliminere behovet for en tradisjonell clutch. Selv erfarne syklister kan nyte denne funksjonen, takket være den jevne og tilfredsstillende girskiftingen systemet tilbyr. Vi ser frem til å teste denne løsningen og gi vår ærlige tilbakemelding.
Den andre store overraskelsen er cruise control! Yamaha har endelig tatt steget og oppgradert sykkelen med ride-by-wire-teknologi, som muliggjør kjøremoduser og cruise control. Cruise control er noe man sjelden ser i budsjettklassen, og dette viser hvor konkurransedyktig Yamaha ønsker å være i dette segmentet.
Oppsummering
Mens vi fortsatt venter på den offisielle prisen i Norge, er forventningen at Yamaha vil holde kostnadene konkurransedyktige med andre alternativer som Triumph Trident. Spørsmålet er om de nye oppdateringene gjør MT-07 til et bedre valg enn konkurrentene.
Med alle disse forbedringene retter Yamaha MT-07 seg mot å sikre sin plass blant de beste budsjett nakensyklene. Er det nok til å lokke nye kjøpere og tilfredsstille de trofaste fansen? Det er opp til markedet å avgjøre, men en ting er sikkert: Med sitt oppdaterte design og teknologi, er MT-07 bedre rustet for fremtiden.
Les specs for sykkelen her: https://www.yamaha-motor.eu/gb/en/motorcycles/hyper-naked/pdp/mt-07-2025/