Fra 0W02 til 2022 R7
Yamaha R7 er et navn som har vært med Yamaha lenge og bygger på en legendarisk sykkel som ikke alle har sett live. Og vi snakker da om 0W02 som skulle bli Yamahas superbike og knuse konkurrentene på banen. Men denne var dessverre for seint ute og regler rundt motorene i Superbike ble gjort om kort tid etter. Så denne så aldri helt sin storhetstid i racing, men er populær blant samlere.
Den gangen var det en 4-sylindret motor på 749ccm og 106hk (før race prep) som satt i rammen, og sykkelen var full av de beste race-deler, som Öhlins dempere, justerbare fothvilere + + +
Men det er ikke denne sykkelen det er snakk om nå. Vi snakker om 2022 R7, som bygger på nakensykkelen MT07 men denne gangen med kåper og oppgradert understell.
Jeg og Thomas var så heldige å få se denne sykkelen da vi besøkte Eicma-messen i Milano tidligere i år. Og jeg tror dette er en sykkel som kan være gøyal på bane trass “bare” 73hk. Den er nok ikke rå på alle baner, men jeg vil tro at på mer tekniske baner hvor du ikke bare må jage toppfart og høy akselerasjon vil denne heller kunne ta det igjen pga vekt og kjøreegenskaper og ta mange større motorsykler i sving. Kommer selvfølgelig an på fører.
Som sagt så bygger den på naken-sykkelen MT07. Motor er den velkjente CP2-motoren og denne sitter nå i flere motorsykler fra Yamaha. Og yter her: 54,0 kW (73,4 HK) @ 8.750 rpm eller 35,0 kW (47,6 HK) @ 7.750 rpm for dere som skal bruke denne som en A2 sykkel. Det er nok her den vil komme til sitt beste.
For dere som ikke er helt kjent med denne motoren er dette en to-sylindret motor på 689ccm
Dette er jo som sagt en racing-inspirert sykkel som liksom skal ta over der R6 slapp som gateversjon, men er nok ikke helt oppi der etter min mening. Men er et godt pust nå som flere produsenter kommer med sykler med få sylindere og mindre volum, mye pga Euro5-krav som er vanskelig å oppnå, samt det at markedet vil ha disse mindre syklene.
Jeg har kjørt mye både MT07 og Teneré 700 og motoren er veldig fin både til rolig vei, grus og litt hardere kjøring.
Priser fra 119 900,- (samme pris i A2) så det er en rimelig sykkel, og denne virker lovende både på bane og vei.
Sykkelen kan du nå beskue hos de fleste Yamaha-forhandlere. Jeg har vært og sett på den både hos Speed Motorcenter i Sandefjord og hos Alf Graarud Motor i Sarpsborg (samt Eicma som tidligere nevnt) så nå er det bare å ta turen rundt og finne den fargen du liker best.