Dette er noe jeg har gått og fablet om i lengre tid. Skal jeg eller skal jeg ikke?
Har tenkt det har vært mye som gjør at jeg ikke har gjort det enda:
– Tid (alle vet jo hvor opptatt jeg og min kollega Thomas er på sommeren)
– Penger – Dette er uten tvil en dyr hobby dersom skal du satse litt. Man gidder liksom ikke tusle rundt på banen på gamle utslitte dekk og være redd de ikke holder grepet.
– Og dette er en hobby som tar mye plass. Ikke minst i dagliglivet ditt og psykisk.
Du må ha sykkel et sted – ikke alle har garasje man kan bruke til dette. Så da må det leies/lånes plass.
– Og dette er ikke som en trackday-sykkel du kan kjøre med hver dag. Og kjøre opp til Rudskogen eller Vålerbanen dagen du skal ut å leke deg litt og forhåpentligvis kjøre for egne hjul hjem på kvelden. For det er ikke alle som gjør det.
Jeg kjørt en del på trackdays tidligere. Tok da en “lisens” du måtte ha og det var tut og kjør på Rudskogen.
Men mistet litt lysten og ville heller på tur og bruke pengene på tur og det som hører med der.
Dette har jeg gjort i mange år og kjørt nesten alle gode veier med asfalt sør for Trondheim. Samt mye nedover Europa.
Men brått stod man der med enda en ny unge. Og den tiden til å reise land og strand rundt ble litt mindre. Men jeg sa til samboeren min at torsdagene på Rudskogen, de vil jeg ha – Og det var greit.
Så da var man tilbake på banen igjen. Og selvfølgelig litt tur innimellom.
Men med nyere sykkel hvor kjøreegenskaper var litt bedre enn tidligere, samt en god dose opplæring så begynte mestringsfølelsen og fikk igjen tilbake gleden ved trackday.
Så dette har vi drevet med en del år nå. Og Thomas har blitt med mer og mer og blitt ganske hektet på dette han og.
Som dere vet har vi nå ett tett samarbeid med Førerutvikling.no hvor han hjelper oss med å arrangere Bikelife Norge On Track-dager, og vi hjelper ham på alle måter vi kan. Og gleden av å kjøre på banen har ikke blitt noe mindre av den grunn.
Her er det ferdighetskurs på bane for oss vanlige gatemotorsyklister. Det handler blant annet om svingkontroll og jobbes ikke med toppfartkjøring.
Alle kan kjøre fort rett frem, Bare husk, du må bremse før svingen.
Som sagt så har vi lenge gått og fablet om dette med RR-lisens.
Hva er RR? Jo, roadracing.
Her snakker vi da brått den litt dyre hobbyen beskrevet litt over her.
Jeg har sagt flere år at jeg skal ta denne lisensen, men det har til nå aldri passet for meg de dagene kursene har vært holdt. Sier jeg i allefall.
Og derfor har det aldri blitt til noe.
2021 kjørte vi mye på Vålerbanen med førerutvikling.no og kom i snakk med flere folk der ang. roadracing. Der ble vi tipset om å ta kontakt med Benjamin Storsveen som er fra Solør MCK og vi tok en lengre prat med ham om roadracing og ting rundt dette og kom da inn på å ta lisens. Men i 2021 ble det heller ikke noe lisens.
Men nå har Benjamin klart å lure oss. I allefall er vi påmeldt til lisenskurs for roadracing med Solør MCK i April.
Så da er den første dørstokkmila lagt bak oss.
Vi skal ikke bare ta dette kurset, men vi skal filme og lage litt ut av dette.
Fått litt intervju med deltakere, filme litt på både kurs og bane og gi dere følgere ett lite innblikk i hva roadracing er og hvorfor det er så gøy. Og dette er noe vi gleder oss til.
Vi tenker vi kanskje kjører dette i flere episoder: Lisenskurs, anskaffelse av banesykkel? Og det å komme seg på trening med roadracing- sykkel. Kanskje vi også tar med det å delta i løp.
Mange som kjører roadracing gjør dette for trening, og deltar ikke på løp. Så dette er ikke noe “must” selv om du har lisens.
Vi kommer til å slippe en podkast litt senere hvor vi har inn ett par representanter fra NMK Solør, hvor vi snakker om nettopp det med hvordan starte med roadracing. Litt tips og triks.
Er roadracing-lisens noe du har fablet om som meg flere år? Nå er det bare å kaste seg over tastaturet og melde deg på.
Forsidebilde: Karen Andersen – Foto: Øyvind Hansen/Glamlight Photography
Nr1 vinnerfoto: Desiree Sterner Racing. Ukjent fotograf