Mens det var Bikelife Norge / Førerutvikling.no på KNA Sokndal, var jeg en tur på Rudskogen. Dette var på et event i samarbeid mellom Racing4fun.no og Valhalla racing, og det er gøy at det kommer en del danske og svenske på disse eventene.
Her var det en gruppe for gatesyklister (godkjent av SVV som førerutvikling) og 3 RR-grupper for lisensierte førere. RR-førere deles inn i grupper basert på hastighet. Jeg kjørte i den mellomste gruppen, som passet meg bra.
Hockenheimring
- Åpnet i 1932
- 4,57 Km
- Høyresvinger: 10
- Venstresvinger: 7
- Lengste strekke: 1040m
- Smaleste punkt: 8,5m
- Har arrangert F1, MotoGP, WSBK, Osv
- Les mer om banen på Wikipedia
Vi kjørte ut syklene våre på torsdag kveld i pitboks, hvor jeg på turen hjem stakk innom René Holmen for å hente dekk til gatesykkel og Bikelife-øl 🙂
Fredag regnet det hele dagen, så vi stresset ikke ut og var der på ettermiddagen. Vi tok teknisk kontroll av syklene samt støymåling og rigget til soveanordningen vår – en henger som sto inntil depottelt med hengekøye under teltet. Vi lånte kantinevogna som sidevegg og stroppet depotteltet til den. Funka fint for to personer en natt 🙂
Det var da bare å jekke seg en Bikelife-øl og skravle litt rundt i depoet, før det var felles grilling på kvelden.
Skikkelig god stemning i depoet som alltid, det er et veldig godt miljø i RR / Trackdays. Kræsjer du og trenger noe er det alltid hjelp å få. Sist jeg trynte sykkelen min på banen og brakk skulderbladet, så hadde jeg faktisk kræsjet bilen min samme dagen på vei til Rudskogen(!), og mens jeg fikk hjelp til å pakke hengeren, så rettet faktisk Heike og Rolf fra plukkebilen opp bulken i fangeren min samtidig! Helt rått!
Endte opp i depotteltet til Kent-Erik etter grillfesten hvor vi festa GoPro-kamera på sykkelen hans, skravlet og fortsatte å teste / kvalitetssikre Bikelife- ølet.
Lørdag var det klart for kjøring. I andre passet var det en i min gruppe som sprengte oljepumpa på sykkelen sin, og det ble mye olje ned i “Angsten” (T3). Jeg kom ned der rett etter det skjedde og klarte så vidt å holde meg på hjula da jeg krysset olja. På vei opp fra “Slaktern” (T10) ser jeg at det ligger 6 sykler nede, strødd utover hele Angsten. Fikk en skikkelig dårlig følelse da dette er en høyhastighetssving. Heldigvis gikk det veldig bra med alle, fra hva jeg hørte!
Det ble en pause da det tok tid å sanere oljen, og det ble liggende igjen mye sand etterpå. På grunn av dette tok jeg det rolig i Angsten og kjørte et trangere spor – på innsiden av saneringen. Fokuserte heller på på strekningen fra “Slaktern” (T10) til og med “Storsvingen” (T14), hvor jeg synes at jeg har mye å hente. Ble ikke noen personlige bestetid, men kom hjem med et stort glis likevel, er så herlig å gasse fra seg på banen!
Det ble mange pass med kjøring, og vi var rimelig ferdige når kvelden kom – ikke minst etter at vi hadde kjørt hjem og fått pakket ut alt av hengeren.
Alt i alt et superbra event med mye kjøring på lørdagen. Stor takk til Racing4Fun, Valhalla Racing, Borg MCK og alle funksjonærer som gjorde dette til en super helg på banen!
Flere bilder fra helga kan sees her på Racing4Fun sin facebook side: https://www.facebook.com/Racing4fun.no/posts/pfbid0htV2MoUaoipTRgR4zi9YVVt7Sx1zRp1eYLzzRv8STo5wmm9dEeLCRmgDHE9VoRmLl
Racing4Fun skal ha et event på Anderstorp i Sverige 3-4. September. Dette er visst en helt rå bane, med doserte svinger – hvor det er svært få dager i året de har lov å ha banekjøring. Racing4Fun / Valhalla er en av veldig få som holder trackdays for motorsyklister her. Hvis du synes dette høres spennende ut, vurder å bli med på dette! Jeg har selv veldig lyst men ikke 100% sikker på om jeg drar enda.