Denne uken lanserte Ducati enda en nyhet i deres serie hvor de lanserer 2024 modellene en etter en.
Denne uken var ikke en helt ny sykkel, men en videreutvikling av deres nå velkjente Multistrada V4. Denne gangen i en RS utgave hvor de har pushet det enda lenger mot racing verden enn hvor deres allerede rå Pikes Peak utgave er. Akkurat som at denne ikke var tøff nok???
Vi har testet deres Pikes Peak utgave både på vei og bane, og en av vårt Bikelife Norge Crew er så forelsket i den at han til og med har gått til innkjøp av en. Pikes Peak (PP) er en rå adventure sykkel med 170 ponnier og ett moment på 125nm som virkelig drar fra det meste der ut. Selv min Panigale
Multistrada V4 bygger på motoren fra Panigale V4. Desmosedici Stradale, men her er det og mange forandringer som gjør at den går under navnet Desmosedici Grand Tour. Deriblant finner man ikke Desmodromiske ventiler på denne motoren som er legendarisk hos Ducatister. Men trenger vi egentlig det? Multistrada har fått 60 000km intervall på ventil justering og jeg vil tro de fleste fører synes dette er bedre enn Demsodromiske ventilstyringer som de egentlig ikke vet hva er annet enn på navnet.
For dere som vil vite mer angående disse ventilene: https://en.wikipedia.org/wiki/Desmodromic_valve
Multistrada V4 RS pusher enda nærmere racing verden da de nå tar en motor rett ut fra Panigale V4SP, detuner den litt og setter rett inn i rammen på en Multistrada og setter på RS i navnet i stede.
Her pusher nå denne motoren 180hk og 118nm. Men fått tilbake de legendariske ventilene vi snakket om, samt den kommer nå med STM tørrclutch og Titan “subframe” (Altså den rammen du sitter på) Bare her sparer de 2,5kg kontra vanlig Multistrada V4. Passasjer håndtakene er integrert og ikke synlig som på tidligere modeller, men du mister nå muligheten til å sette på top boks. Men det er kanskje ikke første prioritert når du bestiller en RS heller?
Selv felgene er her smidde Marchesini som du finner på dens bror PP, og du sparer hele 2,7kg fra vanlig V4 på disse også.
Demperne er samme som fra dens bror PP, og er da Elektronisk justerbare Øhlins både foran og bak. Bremser er fra velkjente Brembo som på alle Ducati. Rødlakkert denne gangen, men er samme Stylema som du finner på tidligere Multistrada modeller.
Det vi kanskje finner mest gøy på denne modellen er deres nye riding modes. Her finner du ett Full Race program som lar deg få full power i alle gir. Ikke restriksjoner i de første girene som du finner på mange andre modeller.
Vi har fått prisene. Og skal du bli eier av en vaskeekte adventure racing sykkel må du ut med 499 000,- (+ evt klargjøring)
Deres Pikes Peak utgave som er litt mer Adventure ligger til 413 000,- (+ evt klargjøring)
Må innrømme at dette er jo en sykt rå modell Ducati nå har kommet med og vil nok være den råeste i sitt segment mange år fremover.
Fargene er jo heller ikke noe å klage på da disse oser Ducati tradisjon. Og sykkelen inneholder de beste delene plukket fra Ducati sine hyller. Og sånt vil jo selvfølgelig koste. Men dette er ikke en sykkel for hvem som helst heller. Dette er en sykkel for Ducati kjenner, og de som vil ha en rå adventure på banen. Gleder meg til å se en slik passere meg på Rudskogen