LEDER:
I slutten av 2020, hvor vi alle var i Covid-19 -sjokk, gikk to glade motorsyklister i Sarpsborg med ”parked motorcycle syndrom” rundt og lurte på om det gikk an å kanalisere engasjementet for MC i lavsesongen. Tanken om å lage Podcast, YouTube-sendinger og bygge opp en Facebook og -nettside begynte å ta form.
21.01.2021
Den 21.01.21 bestemte de seg for å gå igang med podcast, og lagde likegodt en Facebook-side de kunne invitere litt venner å bruke som en landingsside for podcastene. Kanskje var det det at motorsyklistene også gikk rundt med PMS, eller kanskje var det fordi Norge var oppgitt og lei av enda flere restriksjoner grunnet Covid19, men det virket som om de traff en nerve i motorsykkel-Norge, og siden vokste i en rasende fart.
Startet med Podcaster og Facebook
Via podcastene ble det invitert inn kjente og kjære motorsyklister og kontakter ble knyttet. Som tidligere og nåværende administratorer på ulike Facebooksider hadde de også erfaring fra å moderere slike sider. Målene gutta hadde satt seg om at de om noen år kanskje skulle få testet noen motorsykler og ha en banedag eller to ble realisert fortløpende. En banedag med førerutvikling.no ble avtalt når Eddie Mathisen var på besøk for å lage podcast, og gutta ble invitert til eventer og deltakelse på ulike arrangement land og strand rundt.
Rabattordninger for MC-førere
På en av de mange turene til Straand Hotell og testing av de flotte Hubriding.no- rutene fikk René og Thomas en telefon fra Fosen fjordhotell som gjerne ville gjøre en avtale med Bikelife Norge sine medlemmer, og der var første avtalen med hotell på plass. De neste kom faktisk dagen etter da gutta tok turen innom Beitostølen og gjorde avtale med Beitostølen Resort, og etter det har det vært rundt 120 hoteller som har ønsket seg samme type avtale hvor medlemmene får 10% på overnatting.
Utrolig vekst
Bikelife Norge gikk fra en liten fasebook-gruppe til en som i dag teller 30.500. Vi tar det som et godt bevis på at det har vært et behov i markedet for det å skape entusiasme for MC-saken.
Være en aktiv og engsjert MC-stemme
Vårt store mål: Vi ønsker å være med å fremme motorsyklismen og løfte frem stemmene til motorsyklistene. Som f.eks. NMCU og NAF MC, som er blant våre viktige MC-organisasjoner som vi heier på. Vi har også sett det som viktig å løfte frem MC-saken i mediene og samfunnsdebatten, på vår måte, for å gi motorsyklister en tryggere og bedre hverdag og satser sammen med alle andre grupper og organisasjoner for å nå Nullvisjonen. (For de som ikke kjenner begrepet nullvisjonen, handler det om å redusere tapte liv i trafikken blant motorsyklister). Et eksempel er TV2 God Morgen Norge som både i fjor og i år har åpnet MC sesongen sammen med oss i Bikelife Norge. Så har vi sett behov for å bidra til å skape noen flere arrangement og flater hvor vi alle kan møtes. Det har vi også sett at har blitt veldig populært. Selv under Covid-19 tiden i fjor var det stor interesse for våre arrangementer både i form av banekurs og sommerfestivaler m.m.
Vi heier på alle som er glad i MC
Alle som ønsker å fremme MC-saken er viktig for oss. Vi heier på de som vil bidra politisk og organisatorisk for å skape tryggere veier og vern, samt bidra til at flere kan få råd til å kjøpe seg MC.
Kanskje viktigst av alt: Vi er notorisk opptatt av å sette fokus på økt trygghet for MC-fører gjennom fokus på førerutvikling. Dette for å skape tryggere og mer kompetente motorsyklister. Vi har skapt en plattform på www.bikelifenorge.no hvor vi deler nyhetsstoff og avtaler vi gjør. Vi har tilknyttet oss en gjeng med fantastiske frivillige moderatorer som holder siden vår fri for trolling og ukvemsord. Sammen med våre medlemmer har vi også støttet nye og litt mer etablerte talenter å nå de målene de har satt seg.
Innovasjon til glede for MC-interessen
Vi ønsker å være innovative og lekne i alt vi gjør. Videre får vi mange tips og råd fra dere som følger oss på hjemmesiden. Dermed vet vi at det vi gjør nå i dag, vil bli justert og videreutviklet i morgen og i de kommende uker og måneder. Vi tror på det digitale og vil hele tiden jakte etter måter å fornye oss på til glede for våre Facebookfølgere.
I dag har vi mange rabattordninger vi har fremforhandlet for våre medlemmer. En av våre nøtter nå er hvordan vi faktisk kan sikre at dere som følgere får brukt alle fordelene når dere er på tur, eller ønsker å benytte ordningene. Har du tips eller ideer til hvordan vi best løser det, ja da hører vi gjerne fra deg.
Så tenker vi at vi for å bli levedyktig som prosjekt over tid må utvikle en forretningsmodell som kan sikre at vi faktisk bruker enda mer tid på interessen. I dag jobber Thomas med sexolog og familieterapeut, René er mekaniker på et bilverksted. Det med en forretningsmodell har vi heller ikke løst enda. Ja kanskje løser vi den aldri heller. Men det er lov å leite etter muligheter. Men også her hører vi gjerne fra dere med innspill og ideer.
Vi må forresten benytte anledningen til å takke samboerne våre, for dette har tatt mer tid enn noen kan forestille seg, og da har det vært fint med noen som holder fortet når vi er borte. Tipper det har blitt mellom 50 og 100 reisedøgn i forbindelse med Bikelife Norge for noen av oss, og det kommer på toppen av den tiden vi er borte i vanlig jobb. Er det noen som bør få en pris for tålmodighet så er det bare å nominere de.
Ser du oss. Ta kontakt!
Nå gleder vi oss stort til at MC-sesongen tar til for fullt, hvor vi vil møte så mange som mulig av våre følgere. Ser du oss på veien eller på et stopp: Ja kom bort til oss og si ”hei”. Sånn kan vi bli bedre kjent og høre dine innspill for hvordan vi kan utvikle oss i Bikelife Norge til å bli enda bedre.