Mv Agusta…. Finnes det noe vakrere? Er det noe de italienske kan så er det design. Mv Agusta sin F3 er ikke noen nyhet på markedet. Men her kommer de med enda en spesialutgave av sin F3 Sport RR. Denne sykkelen falt jeg pladask for når vi var på Eicma messen i Milano tidligere. Men dette året hadde MV dessverre problemer med levering av sykler i Norge, og det ble derfor ikke noe F3 på meg da. Er fortsatt glad i min italiener, men må innrømme en MV Agusta frister….
COMPETIZIONE:
Her kjører det Italienske firma på med enda mer race preget sykkel. Sykkelen bygger som sagt på tidligere RR modell, med de integrerte vingene og oppgraderte kåper.
“The F3 Competizione is born from MV Agusta’s desire to redefine the standard of the Supersport segment. Based on the technical and stylistic foundations of the already extraordinary F3 RR, an absolute reference in terms of dynamic performance on both road and track, MV Agusta presents the most exclusive and adrenaline-fueled of mid-sized motorcycles. Extreme attention to detail, combined with components and materials aimed at pure performance, come together in the F3 Competizione, delivering an unparalleled synthesis of form and function. Its sculptural beauty, typical of every MV Agusta, creates a truly unique motorcycle. This new model pays tribute to the concept of competition, finding its charm in the combination of lightness, power, and elegance. The F3 Competizione can be described as the most elite Supersport, a celebration of sportiness, aesthetic refinement, and technical excellence.“
Så her snakker vi high class racing komponenter som gjør denne sykkelen spesiell.
Hver detalj relatert til dynamikken er omhyggelig analysert og utviklet for å levere eksepsjonell ytelse på alle områder, inkludert fjæringssystemet, bremser, dekk, felger, kåpe -materiale og det komplette eksosanlegget. Alt dette gjør F3 Competizione til en motorsykkel med betydelig forbedret dynamikk sammenlignet med F3 RR, og tilbyr et nivå av smidighet, makt og håndtering enestående i sin kategori.
Gaffelen er den anerkjente Öhlins Nix30 opp-ned-modellen med 43 mm tinnbelagte stender, og gir et betydelig bidrag til håndtering av dynamikk takket være effektiviteten og det store området for justeringer. Gaffelen er fullt justerbar i alle hydrauliske (komprimerings- og rebound) og mekaniske (fjærforløp) innstillinger, slik at fører kan finjustere oppsettet for både vei- og bane.
Like imponerende er den fullt justerbare Öhlins TTX 36 støtdemper, med dobbeltrørteknologi og et eksternt piggyback-reservoar.
Å fullføre den prestisjetunge Öhlins-pakken er 19-klikk justering, noe som sikrer absolutt stabilitet på både veien og racerbanen. Öhlins demperpakke reduserer vekten med 1 kg sammenlignet med standard F3 RR -dempere. Brembo-bremsesystemet inkluderer 320 mm diameterskiver foran parret med Brembo Stylema Monobloc Radial-Monterte calipre. Den bakre bremsen har en skive med 220 mm diameter.
Eksosanlegget er et fullt Akrapovic titan. Dekkene er Pirelli Diablo Rosso IV Corsa, størrelse 120/70 foran og 180/55 bak, montert på karbonfelger fra BST. Disse karbonhjulene reduserer roterende masse som leverer smidighet og hurtighet i retningsendringer, og setter en ny standard for håndtering på trackdays.
Materialer
Karbonfiber, titan og aluminium er de tre primære materialene som former dette mesterverket av kunst og prosjektering. Alle de aerodynamiske komponentene er laget av smidd karbonfiber, og bruker håndverkerskapet som lenge har vært et kjennetegn på MV Agusta.
En ytterligere oppgradering kommer i form av karbonhjul, utviklet spesielt for F3 Competizione. Disse hjulene reduserer roterende masse og vekt med 3 kg sammenlignet med aluminimsfelgene på F3 RR. Denne endringen har en dyp innvirkning på sykkelens håndtering og smidighet, spesielt under raske retningsendringer, samtidig som den gir et snev av estetisk prestisje med sitt matte karbon utseende, og transformerer dem til funksjonelle kunstverk.
For å forbedre det allerede imponerende kraft-til-vekt-forholdet, har MV Agustas FoU-avdeling gått veldig langt. For eksempel har standardbatteriet blitt erstattet med en litium-ion-versjon, og kaster ytterligere 3 kg unødvendig vekt av sykkelen. Eksosanlegget, produsert av titan, reduserer sykkelens vekt ytterligere, og bidrar til dens bemerkelsesverdige letthet. Aluminium brukes til den ensidige svingarmen og sideplatene, som er integrert i stål-rørformet trellisramme. Den totale vektreduksjonen for F3 Competizione er 14 kg sammenlignet med standard F3 RR.
MOTOR
Takket være Titanium Akrapovic eksosanlegg, spesielt utviklet for denne modellen og inkludert i det dedikerte settet, når F3 Competizione en effekt på 160 hk ved 13 500 o / min og fordelene på ytterligere 3 kg i vektreduksjon. I hjertet av F3 Competizione er MV Agustas ikoniske 798 cc 3-sylindrede motroterende motor, utstyrt med titanventiler, noe som gir mulighet for høye turtall, med begrenseren satt til 13 500 o / min. Den totale vektreduksjonen er 14 kg sammenlignet med RR-versjonen, noe som resulterer i et kraft-til-vekt-forhold på 0,9 hk/kg. Motoren oppfyller Euro 5+ homologasjonsstandarder, og motorsykkelen kommer i standardkonfigurasjon med en vei-godkjent eksos.
Den nye 9-disk MV Agusta Slipper Clutch gir bedre ytelse både på banen og på veien, og det reduserer innsatsen som trengs for at føreren skal trekke hendelen med 50%. Dette, kombinert med MV Agusta elektronisk assistert skift, for både oppskift og nedskift, oversettes i en enda jevnere og presis kjøreopplevelse.
Elektronikk
F3 Competizione er utstyrt med en ny ECU sammenkoblet med en 6-axis IMU, fire ridemodus (Rain, Sport, Race og Custom), og administrerer mange kontroller basert på flere parametere relatert til romlig stilling og motordrift, mens traction control har 8 nivåer: 2 for regn, 3 for vei og 3 for bane.
Ride-for-wire-gassen har et negativt slag for enklere og mer presis kontroll, og eliminerer den av-av-effekten og gir mulighet for den glatte frigjøringen av standard cruisekontroll. Det 5,5 ”fullfargede TFT-dashbordet lar føreren samhandle med MV Ride-appen, som muliggjør turopptak, sykkeloppsett, aktiverer sving-til-sving-navigasjon og flere andre funksjoner. Den elektroniske pakken er fullført av ABS med to driftsmodus (sport og race), med en Corner ABS for forbedret sikkerhet selv når du lener deg. ABS kan bare være fullstendig deaktivert når sykkelen er utstyrt med den dedikerte Akrapovic eksosanlegget og brukes utelukkende på banen.
F3 Competizione er også utstyrt med launch control, som når den er avtivert med frontløftkontrollen(Wheeliecontrol) (FLC) -systemet gjør den 0-100km/t på under 3 sekunder.
Aerodynamikk
F3 Competizione inneholder det avanserte aerodynamiske oppsettet fra F3 RR, med spesifikke elementer som tar sikte på å levere overlegen ytelse i sin klasse. De aerodynamiske vingene, perfekt integrert i kåpene, er laget av smidd karbon og kan generere 8 kg downforce på fronten i 240 km/t. Den aerodynamiske pakken inkluderer en mørk racing -vindskjerm, karbonfiber kåper og en frontskjerm designet for å optimalisere luftstrømmen for både bremsekjøling og motortemperaturkontroll.
Estetikk
Som med hver MV Agusta, er oppmerksomheten på design og detaljer avgjørende. Centro Stile MV Agusta trakk klar inspirasjon fra F4 Claudio for F3 Competizione, valgte farger som Satin Metallic Carbon Black, Satin Intense Silver og Gold, og benyttet seg av eksponert karbonfiber. Salen er polstret i Alcantara, og tilbyr både foredling og ideelt grep og ergonomi under kjøring. En fremtredende estetisk funksjon er gullfinishen på visse komponenter, spesielt frontbremseskiven og det bakre tannhjulet. Et ytterligere preg av eksklusivitet er den nummererte plaketten (XXX/300) plassert på det nye CNC-Maskinerte styrekronen.