Ducati Monster 2026: everything you need, nothing more, with an unmistakable design

Ducati Monster har kommet i mange utgaver og modeller i løpet av sin tid.
Thomas har til nå eid en Monster S4RS, som kanskje er en av de kuleste modellene? Mens jeg har sansen for 1200R modellen. Da gjerne i svart…..
Nye modellene nå har vekt vært veldig viktig for Ducati, og her skreller de av all vekt de klarer for å nettopp føreren skal få en artig kjøreopplevelse.

Da Monster ble lansert tilbake i 1992 forandrer de hele konseptet “naken sportsykkel og laget med dette ett helt nytt segment. En modell som raskt ble ikonisk og mange har prøvd å kopiere.

Fra Monster sine tidligere L-Twin motorer med registerrem bruker Ducati nå V2 motoren med IVT timing som du finner i Panigale og Multistrada, og med dette gir lange service intervaller: 45000km (Storservice) Noe de ikke var så kjent for tidligere.
Motoren er også 5,9kg lettere enn Testatstretta Evoluzione som du fikk i Monster tidligere. Og som skrevet over, så er vekt det de har lagt mye jobb i å fjerne på nyere Monster modeller.
Motoren yter 111hk og du får 80% av dette mellom 4-11 000 omdreininger, dette er mye pga deres nye IVT system. (intake variable timing)

Sportslig chassis:
Motoren er nå en del av rammen og gir sykkelen sportslige egenskaper og sparer vekt. Dette er gjort på Panigale i mange år, og samme som Panigale kommer Monster med monocoque ramme, Og god “gammedags” rørramme i hekken (Trellis)
Dette kombinert med dobbel svingarm inspirert av nye Panigale og med 43mm Showa dempere og Brembo bremser, samt elektronikk med 6 akslet IMU som gir corner ABS, traction control gjør dette en trygg og morsom sykkel å kjøre.
Sykkelen er 4kg lettere en forrige model. og med kun 175kg uten bensin gir dette en leken pakke.

Bremsene er som vanlig Brembo når det gjelder Ducati. Med Brembo 320mm skiver og de godt utprøvde M4.32 caliperne stopper dette bra. Med elektronikk som ABS, Sving ABS gjør dette en god sikkerhet når det trengs. Har selv kommet opp i flere situasjoner hvor dette er veldig kjekt å ha i bakhånd.

Sykkelen passer og for de med litt korte bein…. 815mm kommer den som standard, men med små grep kan denne senkes til 775mm, dette burde passe de fleste som kunne tenkt seg denne. Okay, er ikke bare vipps og den er lav. Men med lav sal og senkesett fra Ducati kan du oppnå denne lavheten. Og da burde den passe.
Styret er litt høyere og mer foroverlent enn tidligere og gir en enda mer sportslig følelse.

Sykkelen har 4 kjøre modes. Og kan lett skiftes under kjøring, og stilles inn etter eget ønske.

Nytt på denne modellen er en joystick som kan styre navigasjon etc på det nye 5″ TFT displayet. Her kan du lett lese all info du trenger, bla i menyer og ha mulighet for turn by turn navi. Ny frontlampe med dobbel C led stripe som gjør den skal passe inn i Ducati familien. Lykten er full led og gir denne ett skarp lys og umiskjennelig utseende.

Som vanlig kommer Monster med mulighet til å bestille tilleggsutstyr. Deriblant en Homologert slip on fra Termignoni som gjør den enda 200gr lattere. Da slipper vi slankingen i vinter….

Monster kommer i fargene Ducati Rød, og Iceberg hvit.
Og om du lurte, så kommer denne i 35kw utgave også!!!!!
Så bare å handle til unga…..