Elektrisk moro: Honda WN7

Når verdens største motorsykkelprodusent nå kommer på banen med sin første elektriske motorsykkel, er det ikke lenger noen tvil: Det kommer til å bli et taktskifte i elektrifiseringen av motorsykler.

NW7 i diskret sort – legg merke til den klassiske Honda enkeltsvingen

Selv om ikke alle land er like langt fremme i elektrifisering av bilparken som Norge, er det tydelig hvilken vei det går. I store land som Tyskland og Frankrike nærmer vi oss nå 20% elbilandel av solgte personbiler, og trendkurven er brattere enn det vi så den gang Norge passerte 20% (i 2015).

For motorsykler har det ikke gått like raskt, av mange årsaker. Men her kan vi få en «ketchup-effekt» så snart de store melder seg på. Og ingen er større enn Honda, med sine 19,6 millioner solgte motorsykler i 2024.

Når Honda nå tar steget inn i en ny æra har de som mål at det ikke bare skal være fornuftig å velge elektrisk, det skal også være gøy. Honda WN7 har sin opprinnelse i «EV FUN» konseptet som ble vist på EICMA i 2024. Produksjonen skal starte sent i 2025 og syklene vil være tilgjengelige hos forhandlere tidlig i 2026.

Tøff i trynet

Naken vind

Navnet WN7 er nøye gjennomtenkt, der bokstaven “W” representerer Honda-konseptet “be the Wind”, og “N” står for Naked. Tallet “7” signaliserer effektklassen de sikter mot. Her får man krefter på nivå med en 600-kubikks bensinmotor, men med moment som man gjerne finner på 1000-kubikkere. Designet er minimalistisk og smårampete, med hint både av fortid og fremtid. Enkeltsvingen som Honda er kjent for på «high-end» modellene sine er på plass, det samme er kraftige radialmonterte bremser fra Nissin og på bildene Honda har sluppet ser vi også det som antakelig er en Showa Big Piston opp-ned gaffel. Honda har også valgt reimdrift, noe som har blitt en slags standard for kraftige elektriske motorsykler.

Ytelse og akselerasjon

WN7 vil komme både i A2-versjon med 18kW motor og som A1 med 11kW. Motoren er vannkjølt med et dreiemoment rundt 100 Nm. Som alle som har kjørt elektrisk motorsykkel (eller bil) vet, er dette dreiemomentet umiddelbart tilgjengelig «når som helst», noe som kanskje er det morsomste ved å kjøre elektrisk. Vekten er moderate 217 kg, og med lavt tyngdepunkt som på alle el-motorsykler, antar vi at dette gir skarpe og gode kjøreegenskaper enten man kjører i bymiljø eller på svingete landeveier.

Lading – Type2 for hjemmelading og CCS på farten

Rekkevidde og lading

Honda oppgir foreløpig verken batterikapasitet eller offisielle rekkeviddetall. Imidlertid oppgir de rekkevidde på «over 130km». Basert på dette, og på hva de skriver om ladehastighet ved hjemmelading, vil en kvalifisert gjetning være at WN7 får et batteri på minst 10kWh. Til sammenligning leveres de nyeste Zero-syklene med 17,3kWh og CanAm Origin har 8,9kWh.

Den virkelig gode nyheten med tanke på batteri og lading er at WN7 kan lade med CCS, som er den europeiske standarden for likestrøms hurtiglading, i tillegg til vanlig Type2. I Norge er det blitt slik at stadig flere Type2-ladestasjoner langs veiene erstattes av CCS, så dette bør bety at WN7 også vil bli egnet for lengre turer.

Ombordladeren i WN7, altså den man typisk bruker når man lader hjemme, er på 6kW. Honda oppgir at man ved slik «saktelading» vil kunne lade fra 0 til 100% på mindre enn 3 timer. På CCS, det vil si på hurtiglader, oppgis at batteriet kan fylles fra 20 % til 80 % på en halvtime.

Moderne teknologi og førerassistanse

Førermiljøet ser ut til å være både funksjonelt og brukervennlig, med en fem-tommers TFT-skjerm med egne EV-menyvalg samt Hondas nå velprøvde RoadSync. LED-lykter foran og bak er en del av det futuristiske designet, men bør gi utmerket lys både i våte bygater og på mørke landeveier. Det er også å forvente at WN7 vil bli fullpakket med det siste innen førerassistanse.

Oppgitte og antatte spesifikasjoner for Honda WN7:

  • Motor: 18 kW (ca. 25hk) vannkjølt elektrisk motor (oppgitt)
  • Dreiemoment: 100 Nm (oppgitt)
  • Rekkevidde: Minst 130 km (antatt)
  • Batteri: Litium-ion, minst 10kWh (antatt)
  • Hurtiglading: CCS2, 20-80% på 30 min. Ladehastighet 11kW (antatt)
  • Hjemmelading: 0-100% på < 3 t, 6kW ombordlader (oppgitt)
  • Vekt: 217 kg (oppgitt)
  • Produksjonsstart: Mot slutten av 2025

Kilder:

Engelsk pressemelding: Confirmed name, production timing and major specification details for the Honda WN7 – its first electric motorcycle

Artikkel på Kellox (norsk importør) sin hjemmeside: https://kellox.no/honda-bekrefter-navn-og-spesifikasjoner-for-honda-wn7-merkets-forste-elektriske-motorsykkel/

Confirmed name, production timing and major specification details for the Honda WN7 – its first electric motorcycle