“Da jeg fikk tlf at jeg skulle ut og teste helt nye Husqvarna Svartpilen 801, må jeg innrømme at jeg faktisk ikke hadde hørt om at denne hadde kommet engang. Og visste veldig lite hva slags sykkel dette var. At den bygger på KTM 790 skjønte jeg nesten. Og jeg måtte inn på nettet for å søke litt mer på denne….”
Været er helt nydelig om dagen, så hva er vel da bedre enn å ta ett par mil på en motorsykkel? Jo, ta mange mil…. Og det var nettopp det jeg gjorde denne dagen for å teste skikkelig. Husqvarna Svartpilen 801 var faktisk ikke den sykkelen jeg trodde det skulle være. Jeg så for meg en mer Streetfighter type, med aggressiv sittestilling og sår bakende etter noen mil. Jeg henter denne nede hos min “partner in crime” Thomas og legger ut på liten tur. Dette er jo en Scrambler, med passe grove dekk og god sittestilling. Sykkelen leveres på Pirelli MT60 som er ett godt allround dekk for en som kanskje liker å svinge ut på en grusvei i ny og ne. Samtidig som de faktisk ser tøffe ut på en sånn type sykkel.
Husqvarna kommer med ett design vi ser igjen på flere av deres modeller, som for eksempel 901 Norden og 401 etc. Litt røffe kanter og en rund lampe i front. Men denne viste det seg å ha ganske godt lys til å være motorsykkel. Designet er nok ett litt sånn lik eller elsk. Sånn har det blitt med ganske mange merker synes jeg nå. Har noen rare skapninger fra Japan som jeg kanskje har litt tungt for å svelge om dagen. Men det meste blir ok med tiden bare man blir vandt med disse.
Svartpilen 801 følte jeg meg godt hjemme på med en gang og motoren jeg trodde skulle være litt daff var langt fra dette. Her er det en villig twin motor på 799ccm med 77kw (eller 103,36hk) som virkelig drar. Hadde vært en glede og testet denne med ett annet eksos anlegg og kanskje en mapping?
For dette var en motor jeg virkelig likte. Nå kommer de fleste merker med sine egne Twin motorer. Og det er vel litt opp og ned om hva jeg synes om disse. Men som jeg alltid sier: En motorsykkel skal ha minimum 100hk, og her har du denne. En litt røff gange på denne motoren som gir den litt maskulinitet selv om den er en liten motor. Bromler litt der den går på lavt turtall, men biter virkelig tak nå du gir på. Og klikk klikk klikk. Så vipper du den i gir med Quickshifteren. Sa jeg Quickshifter? Yes da. På denne sitter det Quickshifter som standard, og for dere som har lest litt av våre tester, så har dere nok fått med dere at vi elsker disse. Og mener dette burde vært standard på alle sykler nå om dagen.
Ryktene sier at dette er en motorsykkel som liker å løfte litt på framhjulet (på lukket område) og samtidig være rolig når man først trenger det. Jeg tror jeg testet sykkelen på det meste av hva en vanlig bruker kommer til å gjøre: Landevei, Motorvei, Grusvei og dårlig asfalt vei.
Der jeg faktisk nesten trivdes best på var der det var en god blanding av landevei og dårlig asfalt. La oss kalle det vanlig norsk svingete vei. Den er utrolig lettstyrt og biter over ujevnheter uten større problemer. Sykkelen er utstyrt med WP dempere foran og bak, så det er ikke noe dårlig greier her. Og som på alle våre tester så justerer ikke vi noe på dempere. Her er de som de er satt opp fra fabrikk eller forhandler/importør. Så vi vet det kan være forbedringspotensiale på flere sykler vi tester. Men her funker det gull, den dykker litt når jeg bremser hardt inn mot sving. Men langt ifra noe farlig eller det verste jeg har prøvd. Bremsene er av ukjent merke, det står bare en Husqvarna logo på disse. Men dette gir veldig bra respons og stopper sykkelen godt. Med dens gode elektronikk har du flere justeringsmuligheter på både bremse og mye annet her. Flere riding mode som er lett å bytte mellom under kjøring. Og Dynamisk hvor du kan bygge det helt som du selv vil. Denne har også Slide Angle, noe som gjør at om du skulle drifte litt ut i sladd på grus etc vil denne hjelpe deg inn akkurat som traction control eller lignende system.
Wheeliecontrol kan du og justere både opp og ned, samt off. Tror mange som vil kjøpe denne sykkelen faktisk er av den type fører som vil teste denne på ett hjul innimellom. Sykkelen føles veldig Supermotard ut i kjørestilling, motor og chassis samtidig som den er en god Scrambler du kan kose deg med. Etter ganske mange mil i salen merket jeg at jeg godt kunne prøvd denne med komfort sete som du får som ekstrautstyr. Men en liten pust i bakken, og vanning av ugress langs veien var den god som gull å sitte på igjen. Så var null stress med 250km i salen på en dag. Og kunne gjerne kjørt mer.
Er det noe jeg kunne påpekt jeg savner ved elektronikkpakken her, må det være Cruise control. Etter mange mil i salen ble det litt motorvei for å teste og samtidig tygge noen mil hjem. Men her merket jeg og at den er uvanlig rolig med tanke på vind i disse hastighetene. Selv uten vindskjerm.
Føler at mange nakensykler så sitter man og tar imot all vind i litt høy hastighet. Samt hodet går som en punching ball. Men her var det helt ok.
Sykkelen har veldig pent og oversiktlig TFT display med lett navigering med brytere. Samt du kan koble opp mobilen via en App og få turn by turn GPS opp i displayet. Samt du kan spille musikk og ta imot samtaler via sykkelens display. Er dette noe man trenger? Vet flere og flere bruker dette, og jeg synes og det kan være kjekt å ha innimellom. Og det ser ut som dette virker helt ok på denne. Tok meg en tur gjennom Oslo sentrum for å teste, og kom meg greit dit jeg skulle med en frivillig bom, for å teste hvor lett den dro deg inn på ruta igjen. Her trengte den litt tid, men tok meg inn der jeg skulle.
Bensintanken rommer bare 14liter, men dette holder i lange baner på en sånn sykkel. Etter det jeg leser i instrumentet lå denne på 0,48 liter pr mil. Ikke noe som er sånn veldig bra i disse dager. Men helt ok, og du kommer da ca 30mil på en tank og det holder lenge for meg. Men med min lekekjøring denne dagen. Fort og rolig, inn og ut av svinger. Grus og tomgang. Det er vel ikke så verst forbruk er det vel? Kommenter gjerne hva du kjører og hvor mye din bruker på vårt Facebook innlegg.
Lett oppsummering: Dette er en god pakke til en bra pris. En sykkel som kan kjøres på nesten alle underlag og med mange smil pr mil. Er ikke noe råskinn, men det prøver den heller ikke å være. Og til 170 000kr er dette en kjekk kjøremaskin. Kjørekomforten er helt bra på en Scrambler og jeg tok den lett mange mil. (70mil på en dag)
Men “sexologen” (Thomas) har jo også testet den, hva synes han om sykkelen?:
“Jo, jeg er jo kjent med motoren fra tidligere, men jeg synes den passet dette chassiset veldig godt. At det var litt rampete knaster gjorde også at den kom seg fint fram på grusvei, og føltes veldig forutsigbar og fin selv om den også virket utrolig lettstyrt. Fronten er litt futuristisk og jeg skal innrømme at jeg falt særlig for hekken som jeg tror hadde gått rett hjem hos “The Dark Knight”. Jeg tror dette hadde vært en ypperlig Urban Cruiser med bra med utstyr og et meget fint skyv som gjør sykkelen utrolig leken og fin.”
For mer info på denne: www.husqvarna-motorcycles.com