En stund nå har jeg kjørt med åpningshjelmen LS2 Advant X carbon når jeg har kjørt Adventure-sykler eller den type sykkel jeg synes hjelmen passer til. Har som regel montert Sena 50R i mine hjelmer, for å teste lyden på disse samtidig eller om det blir ødelagt av støy/vind. Men på denne hjelmen fikk jeg dessverre ikke tid til å sette over dette kittet før jeg testet denne på Mallorca under test av Triumph Speed Twin.
Les om Triumph test her: https://bikelifenorge.no/vi-har-testet-helt-nye-triumph-speed-twin-1200/
Disse to hjelmene er i utgangspunktet veldig like, men små forandringer finner vi fort her. Da på lufting, åpning av hjelm etc. Visirene på disse to kan ikke switches om. Selv om de ved første øyekast ser litt like ut. Men her er det forandring, og da er det ofte en grunn for dette?
Som sagt har jeg brukt Advant X ett drøyt år på mine turer når jeg har kjørt type større sykler, og sittestilling har vært litt mer rett opp og ned. På min Ducati har jeg funnet meg en favoritthjelm som jeg liker å tre på huet når jeg leker med denne. Selv om den hjelmen snart er klar for utskiftning eller i alle fall nye pads innvendig for å få tilbake riktig størrelse. Skum-pads i hjelm vil med tiden bli klemt sammen og formet etter hodet, og hjelmen vil bli løsere. Så kan du bytte disse på din hjelm, så kan det være en billig løsning i stedet for helt ny hjelm om du fortsatt er fornøyd.
Advant II er en modular hjelm. Også kalt åpningshjelm som er godkjent å kjøre med helt åpen. Pass på dette om du kjøper en hjelm av den typen, om den er godkjent å kjøre med i åpen stilling. Ikke alle som er det fant jeg ut. Trodde selv ikke det var en ting, men tydeligvis så er det sånn. Dette for at de skal tåle skikkelig støt ved ulykke og ikke har svekkede punkter etc. Men vi anbefaler alltid å kjøre med lukket hjelm.
Skaffet meg min Advant X for jeg skulle kjøre i Himalaya. Ha mulighet til å kjøre med denne åpen, få inn masse luft og kunne kjøre med ene eller andre visiret nede. Men pga varme og støv så var det dessverre ikke beste valget. Men leason leard…..
Begge disse hjelmene har innebygget solbrille som du kan vippe ned under kjøring. Noen som jeg liker veldig godt når man kjører i Norge med tunneler og det fort kan bli mørkt på kvelden eller ved væromslag. Aner ikke hvor mange ganger jeg har måtte kjøre siste timen eller to med sotet visir i mørket fordi jeg ikke har hatt med blankt visir. Her trenger du ikke tenke på dette.
Advant II ser veldig bra ut til å være den typen hjelm. Sort matt med frekke karbon-detaljer smelter meg litt. Men er hvordan hjelmen er i bruk er det som er viktig her. Jeg følte når jeg dro denne på meg at den var relativt komfortabel og klemte ikke på visse punkter som jeg hadde litt problem med på min X. Men disse problemene gikk over etter å ha kjørt litt med den. Men var litt redd jeg måtte ha disse problemene to uker i Himalaya. Men etter hjelm eller hodet hadde tilpasset seg litt føltes den god. Dette merket jeg ikke på Advant II.
Hjelmens låsesystem på hakerem er meget fint, da du klarer å bruke denne med hansker på. Og lett å stramme riktig så den ikke klemmer mot halsen. På tidligere modell slet jeg litt med at remmen traff med i adamseplet og det var ikke behagelig i førsten til man fikk justert rem så den gikk utenom. Fronten på hjelmens åpningsmekanisme har og blitt forbedret, og merket ikke noe til konflikt mellom visir og frontparti når jeg åpnet som jeg hadde noen ganger på tidligere modell. Når du åpner eller lukker denne med lukket visir vil dette automatisk gå opp sånn at front har fri vei og går rett i lås.
Hjelmen er behagelig å kjøre med front åpen og visir lukket i lavere hastigheter. Noen som gjør den veldig fin i varmere strøk da du bare cruiser ned på Rivieraen etc.
Og nå over til noe som er veldig viktig for mange: Støy…..
Her blei jeg positiv overasket. Jeg syntes advant X var en relativt rolig hjelm trass den jeg kjørte med var Karbon (Karbon er ofte litt lettere og tynnere skall) Men når jeg kjørte avgårde med Advant II fikk jeg litt dårlig tid og glemte å sette i ørepropper. Noe som egentlig ikke brydde meg så mye. Og vi kjørte nå en nakensykkel så jeg fikk all vinden rett i ansiktet. Men samtidig som den var rolig innvendig fikk jeg med meg den deilige MC lyden vi liker å høre. Kjørte med denne flere timer rundt på Mallorca, og kunne lett kjørt mange til uten å få vondt i hodet/ørene pga vindsus eller annen støy.
Så rett å slett meget fornøyd med denne hjelmen, men å åpne visiret med hansker på var litt fikling innimellom. Men når jeg ble litt vant med dette fant jeg en løsning for å letne dette så jeg fikk dette opp hver gang. På Advant X bare vipper du opp visiret, mens på Advant II er det en ekstra lås du må dytte inn samtidig som du vipper opp selve visiret. Utgangspunktet ikke noe vanskelig, men noen ganger hindret (min) hanske at jeg fikk trykket inn samtidig som jeg vippet dette opp. Låsen er jo der for en ekstra sikkerhet ved uhell. Men til nå eneste negative jeg kan si om hjelmen. Men mulig jeg ikke har dette problemet med andre hansker eller ved litt mer bruk…..