Indiske Bajaj Auto redder KTM fra konkurs i siste liten

Etter måneder med usikkerhet og rykter om forestående konkurs, kommer det nå et etterlengtet lyspunkt for KTM. Den indiske motorsykkelgiganten Bajaj Auto har trådt inn som redningsmann og sikrer den østerrikske produsentens videre drift!

Full krise og nesten-konkurs for team-oransje 🧡

KTM har vært i alvorlig økonomisk trøbbel siden slutten av 2024. Overproduksjon, sviktende salg og store investeringer i både MV Agusta og sykkelsatsingen skapte en perfekt storm. Lageret bugnet av over 265 000 usolgte motorsykler, og fabrikken i Mattighofen måtte delvis stenge ned. Mange ansatte ble permittert, og ryktene om en nært forestående konkurs ble stadig vanskeligere å ignorere.

I mars og april 2025 ble det klart at KTM hadde bedt om konkursbeskyttelse. Situasjonen så mørk ut… helt til Bajaj Auto grep inn og forhindret en fullstendig konkurs.

Bajaj med redningspakken som hindrer konkurs

Bajaj Auto, som har vært minoritetsaksjonær i KTM siden 2007, har nå sikret en redningspakke på hele 800 millioner euro. Lånet skal brukes til å dekke utestående forpliktelser og gjeld, samt gi KTM pusterom til å restrukturere driften og unngå konkurs.

Som en del av avtalen har Bajaj fått en call-opsjon på å overta majoriteten av aksjene i KTM innen mai 2026. Dette kan bety slutten på Stefan Pierers lederskap i Pierer Mobility – en epoke som har preget KTM i flere tiår.

Produksjonsstopp og usikker fremtid

Til tross for økonomisk hjelp og midlertidig konkursbeskyttelse er det fortsatt utfordringer. Produksjonen i Østerrike ble forsøkt gjenopptatt i april, men måtte igjen stoppes mot slutten av måneden. KTM har nå bekreftet at produksjonen forblir stengt frem til slutten av juli, hovedsakelig grunnet forsyningsproblemer og fortsatt økonomisk usikkerhet.

Hva med MotoGP og fremtiden?

Sportslig har KTM fortsatt levert sterke resultater, både i MotoGP og rally. Men økonomien setter nå spørsmålstegn ved videre satsing. Selskapet har forpliktet seg ut 2026, men det er usikkert om KTM vil være med når nye MotoGP-regler innføres i 2027. Det hele avhenger av om KTM klarer å komme seg ut av konkursfaren for godt.

Hva betyr dette for deg som KTM-eier?

For KTM-eiere i Norge og resten av verden betyr dette i praksis at service, deler og garantier foreløpig skal opprettholdes som normalt. Men dersom restruktureringen mislykkes, og en konkurs ikke kan unngås, kan det oppstå utfordringer – spesielt om Bajaj ikke velger å ta over hele selskapet.

Et vendepunkt – eller utsettelse av konkursen?

Bajaj sin inngripen gir KTM sårt tiltrengt tid. Nå gjenstår det å se om ledelsen klarer å bruke dette pusterommet til å gjøre reelle, strukturelle endringer. For motorsykkelverdenen er det i hvert fall én ting som er sikkert: Verden er ikke helt klar for å miste det oransje beistet – selv ikke til en konkurs.

Se våre tidligere KTM-artikler for mer bakgrunn: