Kinesiske CF Moto har holdt på en årrekke, men vært veldig store på ATV UTV etc etc i mange land, men har de siste årene hevet seg på motorsykkel og lager sykler med god kvalitet og pent design med bra motorer. Kan ikke kinesiske sykler har bra motorer? Mange av deres modeller bygges med KTM motor, men resten er ofte laget i Kina.
Enn så lenge er det ingen forhandlere i Norge på CF Moto sine motorsykler, men etter ryktene skal det dukke opp to forhandlere om kort tid, som på sikt vil ta inn deres modeller. Voge er ett kinesisk merke som allerede har festet seg i Norge, og det ser ut som at dette funker bra og med lite problemer eller eklamasjoner. Men de har lagt seg litt på den safe siden og har ikke så veldig vulgære design og gjør ikke så mye ut av seg. Mens CF Moto tar litt mer av med egen sykkel i moto3, og designperler som tatt fra Italia… Italia sa du? Ja, en av deres designere har faktisk tidligere jobbet med både Ducati og MV Agusta, så ikke så rart vi ser linjer som kan minne om Italiensk her.
2021 tok vi en prat med Europa salgsjef og Designeren til CF Moto under Eicma i Milano, da de viste frem sinn konsept sykkel SR-C21 hvor de hadde dratt det langt i designet. Men holdt igjen med en 400ccm motor. Denne gangen har de brukt KTM sin 790 motor (etter ryktene) som gir litt mer power og kjøreglede. Ikke noe feil med 400ccm. Men disse må plages litt ekstra når det er vekt av en person som meg oppå.
Årets Naked Consept går under navnet: NK-C22 concept og di har på ingen måte holdt tilbake på design eller flotte deler.
Felger i carbon, Og ett radikalt design som kan minne om både Honda CB1000 og MV Agusta Brutale, men allikevel er den ikke noe kopi.
Under messen på Eicma så vi flere sykler fra Kina som var pretty close to copycats, men med andre motorer. Den ene trodde jeg faktisk lenge var en Z1000 eldre modell. Helt til vi var helt oppå den.
NK-C22 byr på ett aggressivt og ser ut som er bygget for lek og moro, er jo dette vi ser etter på en naked bike.
Sykkelen kommer med TFT display, Riding modes så du kan justere mens du kjører. Cruisekontroll og du kan koble opp mobilen til sykkelen ved behov.
CF Moto sier di vil komme med ferdig versjon innen utgangen av 2023, så vi må nok vente litt til før vi får full fakta på denne. Og håper de ikke nedskalerer denne like mye som SR-C21 konsept sykkelen mot ferdig produkt.