Tekst/Foto: Obelix Barbala
(PS: Sjekk billedkavalkaden nederst i artikkelen)

Snø i lufta, to grader på gradestokken, og typisk trøndervær. Likevel strømmet folk til Trondheim
Spektrum første helga i mai. Det var klart for Stjørdal Motorshow 2025, i år flyttet til byen av
initiativtaker Kenneth Hansen. Og med det, et fyrverkeri av kjøretøy – fra småmaskiner til storbiler
– samlet under ett tak.
Alt som kunne rulle, var representert: sittegressklippere, veteranbiler, lastebiler og sportsbiler. Men
det som virkelig stakk seg ut for mange, var MC-avdelingen – en egen hall dedikert til tohjuls
lidenskap, her har Stjørdal Motorshow gjort det veldig trivelig for de som hadde tohjulinger for
øyet.
Felles lidenskap på tvers av generasjoner
Barn og unge gikk mellom kjøretøyene med store øyne. Her fantes noe for alle, og midt i det hele:
MC-er som fikk voksne til å nikke anerkjennende og ungdom til å drømme stort. Det var én ting alle
i Spektrum denne helgen hadde til felles – gleden av noe med hjul.
Blikkfang og byggedrømmer
MC-avdelingen kunne skilte med alt fra klassiske Harley-Davidson og moderne CFMOTO-
modeller til kreative custombygg. En ekstrem finsk ATV fra 2016 med 5,7-liters V8 og 400
hestekrefter vakte stor oppsikt – mer skulptur enn kjøretøy.
Kai Stensbergs COBRAN Chopper fra 2017, med 2048 kubikk, glinset i spotlighten, mens HD
Dyna FXD fra 2002 fra Skogn representerte den råere, mer personlig tilpassede siden av miljøet.
Og ikke minst: Kjell Vidar Johnsens hjemmelagde V8 Trike. Bygget på Statsbygd i Trøndelag, med
bredde på 150 cm og lengde på 310 cm, var dette et ekte norsk entusiastprosjekt – et bevis på at
man ikke trenger storby eller store penger for å bygge noe spektakulært.
Mangfoldet blomstrer
CFMOTO – tidligere kjent mest for ATV – viste frem sitt stadig voksende MC-program. Med
modeller fra 125 til 800 kubikk, street og adventure, har merket begynt å gjøre seg bemerket i
Norge.
Indian stilte med bredt spekter av sykler, og som vanlig trakk deres klassiske linjer og kraftige
uttrykk mye oppmerksomhet.
Fra ungdom til veteraner
I tillegg til moderne maskiner var det rom for nostalgi og historie. Husqvarna TE125 Motard fra
2015, med unik dekor, viste hvordan ungdom skaper egen stil. TriBSA 650 cc fra 1957 – bygget
som hyllest til TT Isle of Man – minnet om racingens røtter. Og Ketil Frengens Triumph TR6C fra
1966, tidligere vinner av “Beste Scrambler” i Oslo, fikk også sin rettmessige plass i rampelyset.
Motorshowet som kulturbærer.
Stjørdal Motorshow handler ikke bare om motordur og glinsende krom. Det handler om å samle
generasjoner, bygge broer mellom teknologi og håndverk – og vise at norsk MC-kultur lever og
utvikler seg.
Som kulturinnslag var en av de gamle vaselina guttene på plass med gitar og musikk selveste Eldar
Vågan, for den yngre generasjonen vekker han nok kanskje ikke mye men for den eldre
generasjonen, Toten og motor er ensbetydende med Vaaselina bilopphøggers.
Mange av de unge som gikk rundt blant kjøretøyene denne helgen, vil kanskje aldri glemme
følelsen de fikk da de så sin første chopper eller custom-trike. Og kanskje står de en dag i en
garasje, med nøkkelen til et nytt prosjekt – inspirert av akkurat denne helgen i Trondheim.








