
Dette er en sykkel jeg har ventet på lengre tid, og endelig var den kommet.
Triumph Tiger er ikke en ukjent modell for oss i Bikelife Norge da vi har lånt disse av CBP AS når vi har vært med på deres turer til Spania på vinteren, samt Alf Graarud Motor her hjemme om vi har vært på noen turer i nærområdet etc.
Hvorfor vente på nettopp denne sykkelen?
Rett og slett fordi jeg liker hele konseptet med enkle tur-sykler med fine motorer. Og ja, det finnes flere i samme klassen. Og da vil jeg blant annet ta frem Tracer9 (ikke GT) fra Yamaha. Enkel modell til overkommelig pris som gir mye glede.
800ccm og tre sylindre. Trenger vi mere? 113hk er mer enn nok til vanlig landeveikjøring, men blir kanskje litt spe om du setter på alt av kofferter og en passasjer bakpå? Det fikk jeg dessverre ikke teste, men kjørte den litt medoriginal monterte kofferter og med litt bagasje. Og det sjenerte ikke mye på kjøringen. Og med fargematchede kofferter ser dette faktisk ganske pent ut. Fester til sidekofferter er integrert og synes minimalt når du tar av disse for kjøring hjemme i gata eller til og fra jobb. Men koffertens design sjenerer ikke utseende nevneverdig og kan være kjekke om man bare skal en rask tur innom butikken og kjøpe en kilo godteri. (ref tidligere historie hvor jeg måtte putte en godtpose på innsiden av skinndressen hjem fra Sverige)
Kofferter er tilleggsutstyr, og du kan også komplementere med toppkoffert og mange andre fine ting her.

Design er den veldig lik lillebror 660 som kom for ikke så lenge siden, men er en ganske oppgradert sykkel de kommer med her. Og ikke minst motoren som gir den litt mer glede langs landeveien.
En stor forskjell fra andre Tiger modeller kommer denne nå med 17» felger i stede for 19» frontfelg som du finner på 900GT etc. og er dermed mer påtenkt å kjøres på asfalt, selv om en tur ut på grusen ikke er så farlig med tanke på bakkeklaringen til sykkelen, og dekk den leveres på originalt. Michelin Road er ganske allsidige dekk.
Elektronikk:
800 motoren svirrer pent og gir en rolig men pen lyd, og denne kommer standard med quickshifter. Dette gir den og en herlig poppe lyd i potta når du girer på riktig turtall. Og det liker vi….
Elektronikken er tunet til å tilpasse nye EURO krav som bare blir strengere og strengere på både utslipp og støy, samt drivstoff forbruk.
Vet våre lesere har spurt oss om forklaring på EURO krav og alt rundt dette, så dette kommer vi tilbake til med litt senere.
Dette er også en relativt drivstoffgjerrig motor du lett får under halvliteren på mila selv ved litt aktiv kjøring i sport modus. Så skal du ut på mange mil, så er det viktig å tenke litt på økonomien pr tur også.
Instrumentet er velkjent fra andre modeller, og er passe oversiktlig og lett å manøvrere seg rundt i menyen selv under kjøring. Og justering av forhåndsinnstilte riding modes er bare et knappetrykk unna. Riding modes på denne er Rai, Street og Sport. Disse forhåndsinnstilte settingene merker du stor forskjell på. Blir en ganske leken sykkel i Sport mode. Det er også mulighet til å koble opp din mobil via bluetooth og åpner da mulighet for Navigasjon, men dette prøvde vi ikke denne gangen. Men har gjort på lignende sykler ved tidligere anledning.
Modellen er en litt enkel sykkel hvor det ikke er masse elektroniske dempere og dall å tenke på. Jeg liker elektroniske dempere, så klart. Men om det gjør prisen mye høyere så er det fint å kunne slippe for den som ikke er int av å justere på disse hele tiden. Min Ducati står på samme setting uansett om jeg kjører dårlig norsk landevei eller på rudskogen.
Dempere foran er av typen Showa med litt justeringsmuligheter for de som trenger det. Men det er litt begrenset her. Bak er det derimot litt mer du kan justere på. Du kan justere pre-load på demperen etter vekt du legger til eller fjerner fra sykkelen. Altså av og på med bagasje og co-pilot.
Den leveres originalt med Michelin road dekk, noe som gjør den ganske allsidig på både tørt og vått. Noe vi ofte finner på Norske veier. Det hadde vi også under vår testing i Portugal. Så her fikk vi teste ABS og Traction controll.
Denne sykkelen har oppdatert elektronikk med blant annet 6axis imu, og her kommer da også mulighet for Sving ABS på denne sykkelen. Kan det bli for mye hjelpemidler? Jeg pleier ofte å si ja, men ABS er en ting jeg setter pris på den dagen jeg virkelig trenger. Og har trengt dette ved flere anledninger.

Bremser:
310mm skiver front, så her er det litt å gripe i. Disse virker helt ok og er av produsenten J.Juan. Disse blir brukt på veldig mange Triumph modeller nå, og jeg har gitt ett par klager på dem ved tidligere tester. Ikke at bremsene er dårlige, men har en tendens til å skrike litt etter hard kjøring. Ergo mye bremsing….
Dette fikk vi ikke til denne gangen, men nå kjørte vi i mye regn under hele testingen. Dette er selvfølgelig kjedelig, men gøy å kunne teste litt mer enn bare hvor godt den sitter i asfalten hver sving.
Kjøring i sydlige land kan tidvis være litt spennende på vått føre. Og etter X antall mil i Spania denne vinteren så tok jeg det litt forsiktig også i Portugal. Asfalten kan være glatt, og den var det på visse partier. Det som var litt spennende her var at selv om asfalten så tørr ut, så var den ikke nødvendigvis det.
Motor:
Motor er bygget på triumph sin legendariske 3 sylindrede motor, og denne gangen kommer den med 800ccm. Lillebroren 660 er rimelig lik, men forskjellen er jo selvfølgelig kraften. 80hk i 660 er ikke så verst, men 800ccm kommer med herlige 113hk. Jeg mener jo at alle sykler bør ha over 100hk, og dette står jeg for fortatt. 84NM vs 64NM er jo også tall vi liker, men hestekrefter er noe vi alle kjenner til.
«hestekrefter er hvor fort du treffer veggen, NM er hvor langt du flytter veggen» ok, la oss håpe vi slipper en sånn test….. «
Jeg liker faktisk 660 motoren ganske godt, men her har vi alt det + mer. Er rolig motor å kjøre, som du samtidig ikke trenger å være så veldig redd for å gi på gass når du trenger det. Den summer godt og drar nesten helt fra bunn. Motoren er glad i litt turtall. Og du oppnår ikke full effekt før ca 10 750rpm
Sittestilling og komfort:
Nå som vi har gått gjennom litt om tørr teknisk snakk er det vel viktig å komme til det som betyr noe for den som kjører: Sitte komfort, styre, fothvilere osv?
Setehøyde er 830mm og du kan få den med lavere sal. Så det er ikke en veldig lav sykkel vi snakker om her, men er man ikke kort i beina, så passer den de fleste om man vil. Det var ei jente på drøye 1.60 som kjørte denne på test her i Portugal, så det skal gå bra for mange da sykkelen ikke føles så tung, da tyngdepunktet på denne er ganske bra plassert til en sånn type sykkel å være.

Jeg sitter med beina godt plassert på bakken, men nå er jeg og 186høy, så det skulle egentlig bare mangle. Men selv med min størrelse finner jeg sykkelen veldig romslig i sittestilling og du kan lett flytte på deg i salen for å legge deg inn i sving, eller rett å slett bare flytte litt på deg. Men med min høyde og stå på denne under kjøring kunne bli litt krum rygg kjøring. Styret er relativt lavt til Tiger å være, men er ikke den typen sykkel du skal stå og kjøre slik du gjøre opp offroadere. Men å strekke litt på beina funket greit.
Salen er noe jeg la merke til ganske fort. God komfort og du fikk ikke det vanlige «søkket» der du har sittet en stund, og du kan flytte deg litt frem og tilbake uten at du må på kanten av den skålen hele tiden. Og jeg følte salen var passe god og myk og tenkte at denne kunne jeg kjøre mange mil og timer i. Joda, det var den også. Men etter en lang dag i salen så kunne jeg tenkt meg at det var en komfort sal på denne, og ikke umulig det allerede finnes? Ikke at salen var dårlig, har testet mange som er langt unna denne i kvalitet og komfort, og jeg er ikke så veldig bortskjemt. Men litt øm i baken ble jeg, men nå har ikke jeg mest polstring bak der heller. Men er litt som jeg skrev over her: strekk litt på beina og løft på rompa under kjøring, så holder mang mange mil ekstra. Evt kan du ta en stopp og nyte utsikten ett sted. Er godt det og.
Konklusjon:
Allsidig og god sykkel, drivstoffgjerrig med en god motor til en overkommelig pris. En av de bedre i sin klasse?
General information | |
Model | Triumph Tiger 800 Sport |
Year model | 2025 |
Type | Sport |
Engine and transmission | |
Engine size | 798.0 ccm (48.69 cubic inches) |
Type of engine | In-line three, four-stroke |
Effect | 113.0 HP (82.5 kW)) @ 10750 RPM |
Torque | 94.9 Nm (9.7 kgf-m or 70.0 ft.lbs) @ 8250 RPM |
Compression | 13.2:1 |
Bore x stroke | 78.0 x 55.7 mm (3.1 x 2.2 inches) |
Valves per cylinder | 4 |
Fuel system | Injection. Multipoint sequential electronic fuel injection |
Fuel control | Double Overhead Cams/Twin Cam (DOHC) |
Cooling system | Liquid |
Gearbox | 6-speed |
Transmission type | Chain (final drive) |
Clutch | Wet. multi-plate slip |
Driveline | X-ring chain |
Emission details | Euro 5 |
Exhaust system | Stainless steel 3 into 1 header system, side mounted stainless steel silencer |
Chassis, suspension, brakes and wheels | |
Frame type | Tubular steel frame perimeter |
Rake (fork angle) | 23.8° |
Trail | 99 mm (3.9 inches) |
Front suspension | Showa, upside-down separate function cartridge forks, adjustable compression and rebound damping |
Front wheel travel | 41 mm (1.6 inches) |
Rear suspension | Showa monoshock RSU with adjustable rebound damping and remote hydraulic preload adjustment |
Rear wheel travel | 150 mm (5.9 inches) |
Front tire | 120/70-17 |
Rear tire | 180/55-ZR17 |
Front brakes | Double disc. Floating discs, 4-piston radial calipers, OCABS |
Diameter | 310 mm (12.2 inches) |
Rear brakes | Single disc. Fixed disc, single piston sliding caliper, OCABS |
Diameter | 255 mm (10.0 inches) |
Wheels | Cast alloy |
Physical measures and capacities | |
Weight incl. oil, gas, etc | 213.6 kg (471.0 pounds) |
Seat height | 830 mm (32.7 inches) If adjustable, lowest setting. |
Overall height | 1386 mm (54.6 inches) |
Overall width | 828 mm (32.6 inches) |
Wheelbase | 1442 mm (56.8 inches) |
Fuel capacity | 18.60 litres (4.91 US gallons) |
Other specifications | |
Color options | Cosmic yellow, graphite/ Sapphire black, Caspian blue/Phantom black, Sapphire black |
Starter | Electric |
Instruments | 5´ TFT screen |
Light | All-LED lighting. |
Factory warranty | 2 year unlimited mileage warranty |
. | |
Maintenance and service specs * | |
Service interval | 12months |
*) Always verify maintenance and service data with the bike owner’s manual. |
