Racingdag på Speed Motorcenter

Terje Bredal – Caroline Olsen – Holmen himself

Lørdag var det Racingdag hos Speed Motorcenter i Sandefjord.
Og da var spørsmålet: Sitte hjemme og se på Motogp Kval eller dra til Sandefjord? Etter litt research fant jeg ut at Motogp ble sendt på skjerm der nede, så da tok jeg turen.

Stemningen var høy allerede da jeg kom inn døra. Med masse folk i alle etasjer og grillen var i gang.
Det tok ikke lang tid for Terje Bredal ønsket velkommen og dro i gang showet før dagens toastmaster Caroline Olsen tok over mikrofonen.
For dere som ikke kjenner til Caroline, så har hun kjørt profesjonell Roadracing i flere år i USA, men er nå tilbake i Norge og jobber med salg av motorsykkel hos Speed Motorcenter.

Hva er en Racingdag? Her var det invitert flere racing-profiler som Ole Bjørn Plassen (Superbike), Martin Eriksen (Supersport 300) og Christopher Tveråen (atv/quadcross) som alle vant sin klasse i 2021 og alle kjører Yamaha.


Plassen Racing Team var godt representert med nesten hele familien til stede. Og ga oss ett grundig innblikk i hva som egentlig rører seg i ett så stort racing-team. Det er ikke bare å kjøpe seg en sykkel, rive av lykter og speil og kjøre.
Eller jo, det er egentlig det for oss vanlige. Men ikke når du er på dette nivået. Her er det stripping helt ned, og bygge opp igjen fra bunn med bare gromme deler med kule navn, til en ferdig racer som du skal vinne NM med.
Og her snakker vi mange timer jobb for å fintune maskineriet og justere inn til fører.
Men det stopper ikke der. Sykkelen må og justerer ved løpet etter temperatur, værforhold osv osv.

Tor Erik Plassen – Martin Eriksen – Ole Bjørn Plassen – Christopher Tveråen – Caroline Olsen

For at en motorsykkel skal gå fort holder det ikke med bare en sterk motor og dyktig pilot. Du må også bygge det under sykkelen som gjør at den holder seg på banen og oppfører seg slik piloten vil den skal gjøre, og svinger på hver minste kommando. Dekk, dempere og fintuning må til. Og tilstede for å gi oss ett innblikk i dette var Espen Klev fra Klev Tuning, Tor Erik Plassen fra Øhlins Servicesenter Sørvangen, Gjermund Ovnerud fra Pirelli og Thomas Thøgersen fra Bridgestone tilstede. Dekk er ikke bare dekk, og dempere er ikke bare dempere. Mange sier at det som sitter originalt på din sykkel er mer enn bra nok. Og ja, i mange tilfeller er det det, men du får brått en bedre følelse med riktig justering og fjærer. Men det skal vi ta en prat med Klev om senere.

Når du kjører en motorsykkel på bane i opp mot 300km/t så er sikkerheten og satt i høysete.
Knut Johansen fra Helite var til stede for å snakke litt om Airbag, og hva disse kan beskytte deg mot. Og litt om forskjellige typer airbag. Samt gav oss en oppvisning i hvordan det ser ut når en airbag smeller. Du blir fort en oppblåst ballong. Og det er ikke tvil om at dette gir deg en bedre beskyttelse.
Bjørn Plassen fra NorSafe og Viggo Hjermstad fra Ruco var der for å snakke om skinndress og hjelm.

Vi tok også en liten prat med Odd Aarhus som er selger hos Speed Motorsenter og han kan si at salget i år har gått veldig bra. Men som alle andre sier: Nå begynner de å slite med leveringer, så vær tidlig ute. Det er fortsatt sykler å få tak i. Men kanskje ikke alle farger eller utgaver.

Thor Liverød som er daglig leder for Speed Motorcenter var meget fornøyd med at så mange dukket opp så tidlig på året, og dette gir entusiasme til å gjøre flere slike åpne dager for oss motorsyklister.
Så vi håper folk stiller opp på flere dager utover sesongen.