
Instruktør Førerutviklingskurs og driver Bikelife Norge
Skal vi sys puter under armene på, eller skal vi gjøre en holdningsendring?
Temaet her er nå selvfølgelig alle disse ulykkene vi plages med om dagen. Det er for tiden mange dødsfall på våre veier og det brettes jo selvfølgelig opp i media overalt. Her snakkes det om høyere aldersgrenser for førerkort, bedre kjøreutstyr, påbud med Airbag, lavere fartsgrenser.
Men er dette veien å gå?
Jeg bruker selvsagt “alltid” det meste av utstyr når jeg kjører min motorsykkel. Har utstyr til alle typer kjøring: skal jeg på piknik med dama eller skal jeg gasse litt med gutta? Ja, da er utstyret ofte annerledes. Men burde det være det?
Skal man cruise rundt i sentrum av Oslo, og gå litt rundt osv er fullt skinnutstyr med airbag kanskje litt overkill? Og på disse varme dagene vi har hatt i sommer er det også farlig å kle seg for mye. Jeg har selv vært borti å stå fast i trafikken på en kok varm Ducati i fullt skinnutstyr hvor jeg nesten besvimte, og vi tok det valget å komme oss ut a trafikken med å kjøre litt ulovlig for å komme oss vekk.
Men godt utstyr er viktig uansett. De fleste små ulykker skjer i bygatenen. Men disse snakkes det lite om da det kun er skrubbsår, ett brennmerke og noe små kåpeskader. Men om jeg drar av med gutta på en øde landevei er skadene ofte større, og det dras opp i media:
MC utforkjøring i høy hastighet
Nei, det er ikke nødvendigvis høy hastighet når vi drar av selv om vi kjører R sykkel, men det er ofte det som skjer. Men har ofte kjøpt en R sykkel for å holde litt driv og det skjer. Dette er ikke til å legge under en stein. Men når folk pusher sine egne grenser og ferdigheter er da ulykkene skjer. Vi kan være sinnsykt flinke til å kjøre, men allikevel kanskje ikke være helt klar for det som oppstår rundt, i eller etter svingen?
Kjører man fort er ofte, om ikke alltid konsekvensene en del større enn om du kjører sakte. Men når en sånn ulykke skjer ropes det ofte: utbedre vei!! Bedre skilting!! Nei, det er nok ikke saken her. Man må gjerne gasse litt for min del. Men gata er ikke en MotoGP strekke… Vil du kjører fort har vi mange tilbud i Norge hvor du kan gasse litt. Da kan vi begynne med førerutviklingskurs….

På banen med førerutvikling.no
Førerutviklingskurs:
Driver du med jakt må du skyte opp til jegerprøve hvert år? Kjører du lastebil må du inn til div kurs hele tiden for å beholde og kunne bruke dette. Men har du hatt mc lappen siden du var 18 tidlig på 70 tallet og kanskje aldri har kjørt mc før kan du gå i butikken og kjøpe deg en M1000RR eller Panigale V4 Superleggera og kjøre ut blant mennesker og dyr. Helt uten viten om hvordan denne virker.
Det finnes mange aktører innen førerutviklingskurs som jobber med å lære folk med førerkort å videreutvikle det du har lært før du fikk førerkort og at du blir mer klar over situasjoner som kan oppstå. Men ja…. ulykker skjer også på banen. Folk skader seg der og. Men da er det ofte ingen andre innblandet, og hjelp er til stede. Aktører som MC Akademiet, Førerutvikling.no Varnakurs. Via mc. og Bikeport som vi har samarbeid med er bare noen av aktørene som står på frivillig for å lære folk å kjøre sin motorsykkel. Men det koster, og mange som sverger til å aldri tatt ett sånn kurs. Hvorfor? Hva har du å bevise?
Men har dette er bakdel? Det skal vi heller ikke legge skjul på at det har. Men jeg tror mange (meg også) har mindre trang til å kjøre fort på gata etter å ha kjørt fra seg litt? Men dessverre så finnes andre siden av mynten. Man blir flinkere å kjøre, og du holder høyere hastighet på gata. Men holder du deg godt innenfor dine 80% kunnskap så holder du deg på hjula selv i div situasjoner.
Føler du at Førerutviklingskurs ikke går fort nok? Da er Roadracing noe for deg….

Norge har god veistandard, men selvfølgelig har vi noe steder hvor det trengs litt vedlikehold. Men er veien såpass dårlig at du ikke kan kjøre fort der? Ja, da skal du kanskje ikke det da? Og kanskje din din full raceoppsett R1M eller CBR-RRR kanskje spretter rundt som ei Gås i veien pga sprekker etc? Men naboens BMW GS kjører over uten å tenke på det en gang. Ja da kanskje det faktisk er din sykkel som er problemet?
Skal stat og kommune sette opp varsling overalt? Nye skilt å hytt og pine for at vi skal overleve? Eller skal vi kjøre varsomt?
Det er ganske lett å skylde på noen andre når det har vært ett uhell. Er jo aldri fører eller sykkel?
Burde alle veier bygges til Europavei klasse 1 standard?
Vi vil jo ut å leke i svingene. Vi vil jo kjenne litt på at det kiler litt i magen innimellom og kjøre ut så øde som mulig og nyte utsikten en gang innimellom? Vi vil ikke bare ligge i trafikken på E6 gjennom Oslo. Vi ber om at de bevarer vår gamle flotte veier. Men allikevel ropes det at de holder dårlig standard. Jeg aner ikke hvor mange som kjører av hovedveiene for å ta den gamle ruten over fjellet her, eller den postruta rundt den tunnelen. Vi må tåle litt hull og sprekker innimellom. Evt tilpasse oss?
Det er få som bruker en Tour de France sykkel på BMX banen. Ja, det finnes unntak. Og jeg er en av dem som kjører R sykkel overalt. Men har jo også kommet på de veiene hvor jeg ikke tør slippe styret for å hilse på han med BMW GS som kommer i møte.
Som jeg skrev over her: Kjøreklær. Jeg er ikke for noe mer påbud, men mer vett hos førere er jo innafor. Her om dagen lå en på 125 bak med meg singlet og shorts, mens jeg hadde full skinndress. Selvfølgelig hadde han det deilig og fint. men vi lå på svingete vei i litt over fartsgrensen.
Skal de ropes om påbud så er ikke Airbag veien å begynne. Men kanskje ryggskinne, og sko over ankel? Det er jo ett minimumskrav for å ta førerkort. Så alle som har tatt dette i nyere tid burde jo ha dette liggende?
Ryggskinne er noe jeg aldri kjører uten (joda, glipp kan skje) men selv til stranden er det på.

Burde alderen for førerkort på 125 bli høyere?
Jeg møter dere ofte på veien, og jeg har selv vært ung og dum en gang. Og er fortsatt ung og dum i hodet, og liker mye av deres mentalitet med litt gassing. Pene små hjulløft og bråkete potter. Men det kjørers uten klær og tar lite hensyn til annen trafikk. Samt regler som vikeplikt og høyreregler finnes ikke så lenge dere får plass. Noe dere ikke alltid gjør.
Jeg er faktisk litt enig kanskje? Men nå sitter ikke jeg i den båsen at jeg selv trenger det førerkortet. Men blir nok sur når kiddo om noen år skal ha det. Man kan klage på veier, og ikke underkjøringshinder etc. Men nå er jo det faktisk noe du trenger når ulykken først har skjedd. Jeg og liker å gasse litt og holde passe driv. Men med mange års erfaring holder jeg meg godt innenfor min limit når jeg kjører på vei. Og med ett blikk som fanger opp det meste av ting som skjer rundt meg.
En 16åring er fortsatt ung og har det tøffe seg genet fortsatt i seg. Vi mannfolk vokser det aldri fra oss slik damene gjør. Men vi klarer ofte å kontrollere det.
De fleste 125 ulykker skjer ikke pga dårlig veistandard eller feildosert vei, men pga feil dømmekraft og ikke god nok erfaring med hva som skjer.
Lite effekt gjør at forbikjøringer tar mye lenger tid enn med min Ducati. Merker stor forskjell der om jeg kjører min Ducati eller Ktm på hvordan jeg må planlegge forbikjøringer etc.
Er førerkort en folkerett? Opplæring er alt for dårlig på de fleste førerkort. Du består, men er ikke dermed en god fører.
Nå vet ikke jeg hva ett normalt førerkort ligger på da det er over 20 år siden jeg tok mitt. Men la oss si drøye 30k for tung. Ja, det er mye penger og alt blir skviset til minimum.
Folk kommer med rykende ferskt førerkort til våre førerutviklingskurs. Og blir mye bedre førere etter bare en dag på banen!! Har jo bestått? Burde du ikke være flinkere da?
Det virker som at folk kommer seg gjennom en oppkjøring. Bryter ikke vikeplikt og består. Men det kreves mer for å kjøre mc i situasjoner som kan oppstå. Og det å kjøre sving. Dobbelt så mye kjøretimer? Ja, om det er hva som må til så hvorfor ikke? Blir dyrt og folk klager.
Stand på kjøretøy? Nmcu har en sak der de prøver å unngå at det blir periodisk kjøretøy kontroll på mc. PKK eller EU kontroll om du vil.
Flere ulykker og da med dødsulykker påpekes det feil på kjøretøy som mulig årsak.
Tilbake til ungdommen her, hvor de kjøper en billig lett sykkel. Mamma og pappa har egentlig ikke teknisk kunnskap og kjøper denne og lar ungen kjøre. Denne har ofte blitt skrudd på av ungdommer og aldri av en fagkyndig. Og holder egentlig ikke stand.
Jeg jobber selv i mc-bransjen og ser hvor mye dårlige sykler som kommer inn hvor kunde faktisk ikke vet at det er feil på hans kjøretøy.