VERDALEN – Sommeren har endelig inntatt Trøndelag. Med 25 varmegrader og sol fra skyfri himmel er det nesten som om naturen selv har lagt til rette for det som skal skje på Verdal motorsenter denne dagen: et motorsykkel-kjørekurs for både ferske og erfarne MC-førere. Rundt 25 deltakere har møtt opp – klare for å utfordre seg selv, lære mer og hedre en motorsykkelentusiast som har satt varige spor i miljøet.
For det handler ikke bare om svingteknikk og bremselengde. Det handler også om minner, fellesskap og en dyp kjærlighet til motorsykkelen – og til de som har gjort MC-miljøet i Trøndelag til det det er i dag.

Teori er viktig

Sol i Trøndelag har det ikke vært formye av i år
Torgeirs arv lever videre
For mange år siden tok Torgeir By, den tidligere eieren av Yamahasenteret i Trondheim, initiativ til en årlig banedag for kunder og venner. Han så behovet for å kombinere glede med læring – å gi motorsyklister muligheten til å utvikle seg i trygge omgivelser. Samtidig ville han bidra til færre ulykker og bedre ferdigheter på veiene.
Da Torgeir gikk bort etter kreftsykdom for tre år siden, var mange redde for at arrangementet også skulle forsvinne. Men Torgeirs bror, Arnstein By, tok stafettpinnen videre. Det han har fått til, er et levende minnesmerke over brorens engasjement og idealer – og et samlingspunkt for MC-folk fra hele Trøndelag.
– Torgeir var opptatt av sikkerhet og mestring, Det skulle være lav terskel og høy læring. Akkurat slik vi har det her i dag.
Fra asfalt til adrenalin
Rundt banen er stemningen konsentrert og lett nervøs idet førerne tar plass på syklene sine. Noen kommer i skinnende ny skinnbekledning, andre i godt brukte plagg som bærer preg av år og mil på veien. Her er både sportssykler, touringmaskiner og cruiser-varianter. Felles for alle er ønsket om å bli tryggere – og flinkere.
Kurset ledes av Stig Paulo Kartum fra Centrum Trafikkskole i Trondheim. Han har lang erfaring med både MC-opplæring og trafikksikkerhet, og stiller opp gratis denne dagen. Også han var nær venn av Torgeir By, og ser på kurset som et viktig bidrag til det lokale trafikksikkerhetsarbeidet.
– Målet er alltid at de som kommer hit, skal dra hjem med litt mer kunnskap enn de kom med, sier Kartum. – Det handler ikke om å kjøre fortest, men smartest. Hvis én person her unngår en ulykke fordi de lærte noe i dag, da har det vært verdt det.

Instruksjon og diskusjon var bra denne dagen

Å få direkte tilbakemeldinger var det flere som satte pris på
Refleksen må sitte i ryggmargen
Gjennom dagen trenes det på alt fra nødbrems til blikkbruk i sving, kontrollert akselerasjon og balansert nedbremsing. Øvelsene kan virke enkle – men i praksis krever de presisjon og fokus.
– Det er én ting å vite hva man skal gjøre. Noe helt annet er å få det til automatisk, sier en av deltakerne – Refleksen må sitte i ryggmargen. Når noe skjer, har du ikke tid til å tenke. Du må bare handle.
Flere nikker gjenkjennende. Det er små marginer som skiller trygg kjøring fra et kritisk øyeblikk. En halv meter for mye i en sving, et sekund for sent med bremsen – og utfallet kan bli alvorlig. Derfor er slike treningsdager uvurderlige.
Pauser i varmen – og rom for fellesskap
Solen steker over Trøndelag denne dagen – over 25 varmegrader er uvanlig kost for mange. Det legges derfor inn hyppige pauser, der vannflasker, latter og historier deles i skyggen.
– MC-miljøet her oppe er stort, og utrolig levende, sier en av deltagerne. – Det er nesten som Rema 1000 – det finnes en klubb på hvert hjørne.
Og det er kanskje nettopp dette som gjør arrangementet så spesielt. Det handler ikke bare om kjørekunnskap, men også om tilhørighet. Om å møte andre som deler lidenskapen. Om å kjenne at man er en del av noe større.

Noen hadde også pasasjer på rundt banen, og smilene var på plass til begge

Kjeglene var ikke like enkle og hanskes med hver gang
En liten “rustløser” anbefales
Flere av deltakerne gir uttrykk for at kurs som dette burde vært obligatorisk – eller i det minste sterkt anbefalt – for alle som har hatt MC-lappen i mer enn noen år.
– Man blir litt «rusten» om man ikke trener jevnlig, blir det sagt av en av deltagerne. – Jeg kjører mye, men det er lett å falle inn i gamle uvaner. En sånn dag er en skikkelig oppvekker.
Instruktør Kartum nikker enig.
– Mange tror de kan alt fordi de har kjørt i 20 år. Men erfaring alene er ikke nok. Du må vedlikeholde kunnskapen. Gjør du det, øker du ikke bare sjansen for å overleve – du får også mye mer glede av kjøringen.
En livsviktig dag
Når solen begynner å sige bak trærne og deltakerne pakker sammen for dagen, er det enighet å spore blant alle: Dette har vært både lærerikt og morsomt. Noen har lært å bremse bedre. Andre har fått justert sittestillingen eller lært nye teknikker for sving. Alle har fått kjenne litt på både mestring og fellesskap.
Men viktigst av alt – de har investert i sin egen trygghet. Og i en hobby som gir både frihet og fartsfølelse – på en ansvarlig måte.
Kanskje er det nettopp det Torgeir By ønsket aller mest da han startet det hele: At folk skulle ha det gøy – men også komme trygt hjem igjen.

Selv med Rød L på ryggen var dette en lærerik dag