Techtalk: Har omdreving av din motorsykkel noe for seg?

Reklame
CBP Spania

Mange har fått med seg at vi i våre podkast-episoder snakker om dreving av motorsykkel. Og det er snakk om opp eller ned, eller begge veier. Hva er forskjellen på foran og bak? Og hvorfor skal du gjøre om på noe som allerede er designet fra en fabrikk til det som skal være det perfekte?

For å ta et raskt svar på det siste spørsmålet først:
– Er du fornøyd med hvordan din motorsykkel oppfører seg og med bensinforbruk? Ikke rør dette. Er ingen grunn for å gjøre om på noe du er fornøyd med.

Men for oss andre da. Hva skal vi gjøre? Hvordan, når og hvorfor?

Mange motorsykler er nå konstruert med høye topphastigheter vi aldri kommer til å oppnå på norsk jord, enten på bane eller vei. Skal du virkelig teste toppfart på din Panigale V4 eller M/S1000RR er det visse strekker på Autobahn i Tyskland du må oppsøke for å gjøre dette lovlig, men selv om det er fri fart på visse strekker er det strenge regler for når du faktisk kan kjøre så fort.

Jeg har vært på Autobahn ved flere anledninger. Ofte kun for litt transport nedover Europa, men holder meg helst på småveiene gjennom landsbyer og dyrket mark og skog. Men dette kan ta fryktelig lang tid, så motorvei en time eller to så tygger du mange mil og kan komme raskere frem til destinasjonen du har planlagt.

Men tilbake til tema her, så er det snakk om å gjøre om “dreving” på din motorsykkel. Eller utveksling som det og blir kalt.
Da er det flere måter å gjøre dette på. Det kommer jo an på hva som er ditt behov og hva du vil ha ut av dette.
De fleste som gjør om på dreving gjør dette fordi man vil at motorsykkelen skal akselerere raskere. Men da mister du igjen toppfart.
Her er det en gi og ta situasjon og du får ikke i både pose og sekk. De fleste av oss har sikkert kjørt en tråsykkel med gir og sett hva som skjer når kjedet går opp og ned på disse drevene. Dessverre finnes ikke sånne systemer på motorsykkel.

Jeg pleier å bruke en side som heter Gearing commander. Her ser du det meste som skjer ved skifte av drev med et annet antall tenner enn hva du har originalt:

https://www.gearingcommander.com/

Så, hva skjer når du gjør noe med drevingen på din motorsykkel? Vi snakker som oftest om opp bak og ned foran. Dette gjør at du får mer akselerasjon f.eks ut av sving. Dette kan og gjøres på andre måter som ikke er så ofte brukt i mc-verden. Og da er det forandring på hjul og dekkhøyde. Men for oss vanlige er det enklere å skifte et drev eller to, og dette gjør du ofte når det gamle er utslitt.
Hvor mange tenner du skal forandre kommer an på hvor stor effekt du vil ha ut av dette. Men med det ene kommer det andre.
Drever du f.eks 1 ned foran og 2 opp bak som veldig mange gjør, utgjør dette nesten det samme som standard drev foran og 4 opp bak. Dette kan du regne på via gearingcommander. Men husk at du også må ha et kjede som har nok lenker til hva du forandrer. En ned foran og to opp bak går som oftest med orginalkjede.

La meg legge inn ett lite eksempel her fra min gamle ZX10R som jeg gjorde ganske mye oppgraderinger på. Deriblant dreving.
17-39 er original dreving på denne med en toppfart på 285.7km/t
16-39 som da er en ned foran utgjør toppfart bare 268.9km/t , så det er store forskjeller her.
17-41 som da er 2 opp bak så er du nesten på det samme som med 1 ned foran, med toppfart på 271.7km/t

Men som tidligere nevnt så er ikke toppfart noe vi bruker her i Norge. Selv om jeg synes det er gøy å gjøre det en gang i blant. (ikke i Norge). Men hva er da negativt med denne drevingen? Den akselererer bedre, og det føles som du har mer hestekrefter enn du egentlig har. Brått henger du litt lettere på de større syklene i gata. Men, med annen dreving kommer også annet turtall på samme hastighet.

Kjører du mye på vanlig vei, da ofte turer rundt i Norge eller det store utland vil sykkelen konstant ligge på høyere turtall enn tidligere, og du får dermed får ett høyere bensinforbruk. Ikke nødvendigvis mye, men kjører du mye i løpet av en sesong vil dette utgjøre en del. Vi tar ett nytt eksempel på dette med samme sykkel. ZX10R 2004. Og samme dreving som tidligere, Men her ligger sykkel i 100 km/t på 6. gir:
17-39: 4113rpm (omdreininger per minutt)
16-39: 4370rpm
17-41: 4324rpm
Som sagt så er det ikke mye, men dette over 10 000km. i en sesong så blir det det en del, og forbruket blir høyere. Vi kan da ta med hva jeg kjørte på min ZX10R når jeg tok den på banen:
15-41: 4900rpm. Så her er det stor forskjell på dreving, og den ligger alltid høyere på turtall men igjen blir toppfart mye lavere: 239.8km/t, så dette er noe du bare må godta når du gjør en sånn omdrevning som dette.

Og da kommer spørsmålet du nå kanskje stiller: Hva om jeg gjør motsatt. Ja, det er mange som gjør det og. Dette er da ofte de som kjører mye på tur, vil ha en rolig sykkel som ikke ligger høyt på turtall og som bruker mindre bensin. På en god ferie gjennom Europa er dette en del å spare på, når det blir en del mil.

Jeg er ofte på Europa-tur, og går da tilbake til en litt mer normal dreving før vi drar nedover, og må akseptere at den kanskje ikke er like rask ut at av svingene eller at jeg må ned et gir til gjennom de. Dette for at den ikke skal ligge 1000rpm høyere enn den burde ved transportetapper + at sykkel ofte uansett er tungt lastet og derfor oppfører seg annerledes.

Men fordelen her er om du liker litt trackday-kjøring, eller du kjører proff roadracing at du kan gjøre om sykkel og tilpasse den fra bane til bane.

Hvordan vet du når ditt drev og kjedekit trengs å byttes ut? Dette kommer vi tilbake til litt senere.

Håper du fikk litt nyttig læring av dette.