Test: Triumph Tiger 1200 Rally Pro

Rally Pro – Smøgen

I anledning 1. mai-event på Tyrigrava og Sundvolden Hotel, i regi av Reitwagen.no og Bikelife Norge m.m hvor vi klarte å samle over 2000 motorsyklister fikk jeg låne en Triumph Tiger 1200 Rally Pro fra Alf Graarud Motor AS i Sarpsborg.

Alle vet at Panigale ikke er den mest behagelige krypkjøringsykkel, så da var det greit å komme seg på noe bedre.

Triumph lanserte i år en rekke nye utgaver av sin Tiger, som er deres sykkel i Adventure-segmentet som har blitt populært hos de fleste merker nå. Og det er vel en av mestselgende segmenter i Europa for tiden.

Hvem kjøper disse syklene? Ofte middelaldrende menn med god jobb og unger som har flyttet ut, som har råd til å koste på seg en adventure-sykkel med masse utstyr og matchende kjøredress.

Men tilbake til Tiger 1200. Som sagt slapp de mange utgaver i år, og med masse bokstaver som GT, Explorer og Pro. Vi hadde denne gangen Rally Pro. Men den fungerer også veldig fint på asfalt.

Rally Pro har lengre fjæringsvei og kommer på eikefelger med grovere dekk enn de andre modellene.

Utstyrt med ett nydelig og lettbrukt display hvor du enkelt skiftet modes on the run med enkelt knappetrykk, og quickshifter som alle som følger våre podkast vet vi elsker. Og denne var smooth å bruke selv på lavere turtall. Varmeholker og mulighet for setevarmer. Dette var det ikke på den jeg testet. Eller så bare skjønte jeg ikke hvordan denne fungerer.

Har testet setevarme tidligere på Ducati Multistrada V4 og må si dette var litt oppskrytt. Varmer sikkert. Men når du har på lag på lag med kjøreklær så merket jeg ikke mye til dette.

Triumph Tiger er også utstyrt med elektroniske dempere. Og jeg har med tiden lagt min elsk på elektroniske dempere. Så genialt, et klikk og du har en helt annen sykkel. Sport, road, rain og Enduro var modes på denne. Og det var godt merkbart når du switchet. Jeg fikk dessverre ikke testet den skikkelig offroad som jeg burde, men håper muligheten byr seg seinere. Men litt grusvei rakk vi.

Motoren har 1200ccm (1160) som yter 148hk og 130nm. Dette holder i massevis. Kunne lett ligge og kose meg på 4-5 gear uten å måtte mase gjennom gearkassen. Og responsen var fin med en jevn kurve.

Bremsene er av ypperste klasse. Brembo m4 med 320mm skiver. Samme som orginalt på min Panigale, så ikke noe å klage på dette.

Som alle store sykler drar dette med seg vekt. Snaue 250kg. Men da ca 20 av disse er bensin, så er det ikke så ille. Relativt lavt tyngdepunkt og sporty kjøreegenskaper gjorde at jeg likte denne godt. Og har vel egentlig ikke noe negativt å si om denne.

Denne sykkelen kan bli din for bare 270800,- + omkostninger og er en sterk utfordrer innen dette segmentet.

Alt virker som kvalitet og velbygd både i chassis og plastikk.

(For full info om spesifikasjoner, etc, trykk på link under bildene her)

https://www.triumphmotorcycles.no/motorcycles/adventure/tiger-1200-rally/tiger-1200-rally-pro-2022