Vi har testet LS2 Vector II, en veldig prisverdig hjelm!

Jeg ble spurt om jeg kunne teste nye LS2 Vector II av Bullfighter og tok likegodt med meg hjelmen ned til Jerez slik at jeg både fikk testet den på vei og bane i samme sleng. Hjelmen er i den rimeligere delen av skalaen og jeg tenkte litt på hva det egentlig er man får for 2795,-. Jeg hadde hjelmen på hodet før jeg dro til Spania, men kun så vidt og førsteinntrykket var bra. Jeg gjorde klar hjelmen med annet visir, pinlock som følger med og gopro-feste og la den i baggen og tok den ikke opp før jeg landet i Malaga. Hjelmen har et hurtiglåssystem som jeg ikke har vært borti tidligere i metall med magnet på hempen som utløser slik at den ikke flakser rundt og forstyrrer deg på turen.

Hjelmen holder den nye ECE2206-sikkerhetsstandarden og er produsert i glassfiber med en vekt på rundt 1500g som er litt tyngre enn jeg er vant til, men når hjelmen var på kan jeg ikke påstå at det var merkbart. Hjelmen er utrolig stabil i hastigheter på over 200 kilometer i timen på nakensykkel som vitner om en hjem med meget god aerodynamikk. Visiret på LS- hjelmene gir et fantastisk bilde ut da det er høyt og gir godt sidesyn, men innervisiret har ingen form for duggbeskyttelse og bør enten coates eller så bør man slippe litt luft inn gjennom visiret dersom det brukes på kalde eller fuktige dager.

I linken under kan du se noen små snutter av hjelmen fra banekjøring på Jerez:

Hjelmen er helt utrolig behagelig på og den har rom for høyttalere/kommunikasjon slik at komforten endres trolig ikke selv om du vil ha litt gromlyd i hjelmen når du er på tur. I og med at skallet er i fiberglass er det plass til litt mer ventilasjon, og denne har ventilasjonsluker både oppe og nede på som skal sikre luft inn mot visiret og inn i hjelmen. Oppe har den også to som de fleste hjelmene har i dag og som sikrer lufting inn i hjelmen og ut bak. Visiret er Quick releas og har 4 steg på åpningen av visiret med lås på siste steg. Hjelmen lages i så mye som 6 forskjellige skall som gjør at man lettere skal finne noe som passer både hodeform og slik at ikke de mindre hjelmene blir like store som de større, men med mer innmat i hjelmen. Jeg fikk testet hjelmen over to hele dager og med forskjellig type kjøring. Jeg hadde hørt at noen hadde rapportert om litt plystrelyd, og jeg merket meg en lyd når jeg begynte å lære meg sykkel og bane i en av høyhastighetssvingene hvor jeg lurte på om jeg fikk et anrop (men jeg hadde ingen intercom), men det skal sies at dette var i nærmere 200 kilometer i timen liggende med vinden inn på kun et punkt på banen. Resten av testen merket jeg ingenting, og selv om jeg skal være forsiktig å mene noe om støy da det er så mange faktorer som spiller inn må jeg allikevel si at dette, til meg var en meget støysvak hjelm og en meget positiv opplevelse. Jeg har nok testet flere hjelmer enn de fleste, og denne er faktisk blant de mest komfortable jeg har testet.