Vi tok turen til Milano en kald november morgen med piskende regn mot flyvinduet og tok turen til vakre Milano. Turen var ikke først og fremst for å gå på de hyggelige caféene man finner i Milano, og det var heller ikke vinen eller været som trakk, men EICMA, verdens største motorsykkelmesse hvor de fleste store motorsykkelmerkene velger å ha avdekning av sine nyheter.
Vi kom for sent til en lansering og rakk så vidt neste, men nyheten til MV Agusta fikk vi med ro og mak med oss, og ved siden av MV Agusta fant vi standen til KTM som nylig har inngått et samarbeid med MV Agusta som jeg tenker kan bli utrolig spennende. Jeg tok meg en liten tur inn på standen deres da jeg var litt nysgjerrig på eventuelle nyheter som kunne komme fra den kanten selv om de ikke hadde annonsert noen release i år. Med en gang jeg kom inn så jeg noe spennende og Head of marketing, Riaan Neveling tok tak i meg og fortalte entusiastisk om sykkelen. Han ble også med på et intervju jeg gjorde i samarbeid med Calvats garage som du kan se her:
KTM 990 Duke blir nok en potent nakensykkel og en utfordrer i mellomsegmentet til for eksempel Yamaha MT09 eller Triumph Street Triple 765 R og RS med fler.
Sykkelen har fått en total oppgradering foruten motorblokken som den deler med KTM 890, men der stopper også sammenligningen. Den har fått en ny lykt som du nok enten kommer til å elske eller hate. Når vi sto der vokste den faktisk litt på meg og når sant skal sies så den faktisk ganske mye bedre ut i virkeligheten enn det jeg synes når jeg så diverse spionbilder på nett tidligere i år. Rammen er ny, hekken er ny, den har fått lettere hjul med hjulene til 1290 r som utgangspunkt, selv om bakfelgen måtte endres da 990 ikke kommer med monosving. Den nye designen er ytterligere forsterket av to fargevalg i svart og elektrisk oransje – sistnevnte er utviklet spesielt for å feire 30 år med DUKE.
Kraften ivaretas av en dramatisk oppdatert versjon av LC8c-motoren som finnes i KTM 890 DUKE R. Med 947 cc, får det brølende hjertet til KTM 990 DUKE nye stempler, veivaksel og stag som produserer 123 HK og 103 Nm, med en total vekt på kun 179 kg.
WP APEX dempere som er montert på KTM 990 DUKE har innstillinger som er enkle å justere, og oppmuntrer føreren til å flytte grensene komfortabelt. På forhånd kan den 43 mm. WP APEX demperen enkelt og nøyaktig justeres med 5 klikk på både tilbakeslag og kompresjon. På bakdemperen kan WP APEX Monotube-demperen justeres i 5-klikk, med manuell forspenningsjustering også som en mulighet.
Helt nye instrumenter og menystrukturer er satt opp for raskere, mer intuitiv tilgang til de ulike funksjonene hos KTM 990 DUKE. Dette inkluderer en ny funksjon som viser Lean Angle-data, med en valgfri TRACK-modus komplett med rundetidtakere og telemetristatistikk (helt klart noe jeg har savnet på min KTM 1290 Super Duke RR). En USB-C-tilkobling er også lagt til for ladning av mobil eller andre medbrakte enheter.
ASpesifikasjon | DetaljA |
Modellår | 2024 |
Jubileu | 30 år med Duke |
Kategori | Naked |
Motor | LC8c, 947 cc |
Kraft | 123 HK |
Dreiemoment | 103 Nm |
Totalvekt | 179 kg |
Ramme | Stiv rammekonstruksjon |
Svingarm | Nytt lukket gitterdesign |
Demping (Foran) | 43 mm WP APEX, justerbar kompresjon og retur (5 klikk) |
Demping (Bak) | WP APEX Monorør støtdemper, 5-klikks justering, manuell forbelastning |
Dekk | Bridgestone S22 |
Designkonsept | Eksplosjon i frosset bevegelse |
Fargealternativer | Svart, Elektrisk Oransje |
Frontlys | LED med automatisk justerende intensitet, Coming Home lysfunksjon |
Dashbord | 5-tommers, ripebestandig glass med oppdatert grafikk |
Tilkoblingsmuligheter | USB-C tilkobling |
Spesialfunksjoner | Visning av helningsvinkeldata, valgfri TRACK Modus med rundetidtaker |
Tilgjengelige Tilbehør | KTM PowerParts, KTM PowerWear |