Voge (eller Vogue??)

Vi vet egentlig ikke hvordan det uttales….

Vi tok turen ned til vår lokale Voge forhandler – Leeres Motorsport i Fredrikstad for å se på deres nye Kawasaki-avdeling, samt deres Voge-avdeling.

Vårt første bekjentskap med Voge var vel egentlig på Eicma 2021. Vi har vel så vidt hørt om de tidligere, men enda ikke fått testet. Men på Eicma tok vi en lengre prat med importøren for Norge, Tore Knudsen.

Jeg og Thomas diskuterte lenge om de sier Voge (på Norsk talemåte) eller Vogue som e sexy fransk jente uttaler det. Vi fant aldri fasiten på dette, da det sies på forskjellige måter.

Voge er for mange ett ukjent merke, men dette er ett merke som nå bygger seg opp i Europa. Og det er kanskje ikke så rart.
Men dette er faktisk ganske fine sykler, og til en pris de fleste har råd med.
Men mange skygger enn så lenge unna da de hører dette er et kinesisk merke.

Det er nok kanskje hakket dårligere finish enn på en mye dyrere japansk sykler, men vi tok en kikk på disse og de ser faktisk smashing ut.
Bremser fra Nissin, TFT display. KYB (kayaba) dempere og masse flotte deler (kan være forskjell på utgaver her). Men det vi har sett på ser veldig bra ut og føles bra. Motorene er det ikke plukket ut kjempemye hester av, men her må man se på denne sykkelen som hva det er. Disse er ikke bygget for å sette beste rundetider på Nurburgring eller Rudskogen. Men er heller laget for den daglige kjøringen og det å nyte turen i stede for adrenalin inn i hver eneste sving og bånn gass. Mange av disse er en eller to-sylindret og rundt 50-60hk.
Men holder det? Ja, for en vanlig veitur så holder det lenge. Jeg liker å si en motorsykkel skal ha minimum 100hk, men så kommer Desiree Sterner og kjører fra meg på en 300ccm.

Voge har med tiden laget ett stort utvalg av forskjellige motorsykler til forskjellig bruk (som alle merker) men ofte her går samme motor igjen i mange forskjellige chassis.

Med tanke på prisen og utseendet ble jeg litt småforelsket i en Voge 500AC. Her har de klart å lage ett pent klassisk design av en nakensykkel som ikke er bygd kun for de minste personene. Men passer og oss som er litt høye og mørke.
Men som alle andre merker må det en liten custom touch til for å få den helt topp.

Vi snakket både med Ronny Leere fra Leeres Motorsport og Tore Knudsen fra Voge Scnadinavia om det de fleste grubler på når det er snakk om kinesisk motorsykkel: Hvordan er kvalitet på disse?

Nå er ikke dette de syklene som selges som varmt hvetebrød i Norge enda, men disse har vært noen år i landet. Og det har kun vært noen få tilfeller av feil på syklene. Disse er ikke fullspekket med utstyr som noen andre merker, men er litt enklere. Og dermed er det litt mindre som kan gå galt for forbrukeren. Og dette er ganske stabile motorsykler.

Skal du ha deg en rimelig sykkel som kanskje nr to, eller vil ha en tursykkel ved siden av din dyre racer, så er dette ett alternativ verdt å sjekke ut.