Jeg har hatt lappen og sykkel fra jeg hadde lov og moped før det ble lov og tenkte jeg ville si noe om fasinasjonen jeg har for å ferdes på to hjul kontra fire. Sykkel har hele livet vært med meg, helt siden jeg fikk sitte på med onkelen min når jeg var så liten at jeg knapt klarte å holde meg fast. Fasinasjonen for to hjul har vært der hele tiden, men den har også hele tiden endret seg i forhold til hvilke typer sykler jeg har vært mest fasinert av. Når jeg var liten var det meste man så på tv Choppere av forskjellige typer, når jeg ble ungdom falt fasinasjonen for chross, og senere RR sykler, streetfightere, klassiske, cafe racere, modifiserte, og i dag kjører jeg adventure.

Selve kjøringen har vært en ting, følelsen av fart, adrenalin, frihet, og at man på en helt annen måte tar inn opplevelser og følelser av elementer på en helt annen måte enn når man kjører bil. Man blir på en måte mye mer oppmerksom og kjenner samtidig de forskjellige luktene, eller hvordan temperaturen plutselig kan endre seg markant på bare noen hundre meter. Vi kjenner jo på andre ting som regn og kulde på enn helt annen måte enn de som sitter inne i bilen og koser seg med kaffekoppen sin, men det snakker vi ikke så mye om. De fleste regn-turene føres lengst bak i glemselen, og solskinns-turene med fantastiske svingete veier med noen av våre beste venner er de som popper opp når noen snakker til oss om kjøring når vinteren har satt stopper for sesongen. Og det er faktisk sånn hjernen vår fungerer. Som aper var det viktig at vi husket gode opplevelser som det fantastiske frukttreet som bugner av moden frukt. Vi kjører disse opplevelsene i loop i hjernen så vi skal glede oss til å komme tilbake til opplevelsen.

Det å vite om sånt er faktisk del av min bakgrunn. Som terapeut, coach og sexolog har jeg et fagmiljø jeg har deler av min omgangskrets, og har noen venner fra andre steder også, men majoriteten av mine venner kommer fra motorsykkelmiljøet, og selv om jeg kunne skrevet masse om banekjøring, fantastiske turer eller opplevelser synes jeg motorsykkelmiljøet er verdt å skrive noen rader om. Miljøet mine andre venner kommer fra er nemlig ganske så homogent, men ene og alene på grunn av at jeg har en brennende interesse for motorsykkel har jeg truffet mange hundre nye bekjentskaper og det slutter aldri. Disse bekjentskapene er helt annerledes enn de jeg har utenfor mc- verden og de fleste hadde garantert aldri oppstått uten den felles identitets markøren, «Motorsykkel». Da René Holmen og jeg startet Bikelife Norge var det et ypperlig eksempel på dette. Rene og jeg har vanket i helt forskjellige kretser. Rene er mekanikker og har interesser dom død-metall og bil, hvor førstnevnte har turnert land og strand rundt med diverse band, og jeg kommer som nevnt fra en mer akademisk bakgrunn. Fellesinteressen brakte oss sammen, og tror nok ikke engang vi hadde truffet hverandre om det ikke hadde vært for motorsykkel. Jeg har gjennom motorsykkel truffet alt fra hardbarkede 1%ère til politifolk, og blitt dratt med politisk og spist luncher og deltatt på festligheter med ministere og PR folk som hat blitt nære venner. Jeg har også blitt godt kjent med alle de fantastiske folkene i importør forbundet, og flere av deres samarbeidspartnere.


Lei møkkavært, vinter og mørke i gamlelandet valgte jeg august 2024 å vende nesa sydover, nærmere bestemt Malaga, Spania hvor jeg har vær med Triumph på diverse lansering og test av nye sykler. Jeg har også kjørt flere turer her nede med CBP i det fantastiske landskapet med de mest fantastiske MC-veiene man kan tenke seg.


Så var det dette med nettverk da. Jeg hadde kun en gammel bekjent som bodde i Marbella, et par mil lenger syd for oss. Foruten det var alt nettverk igjen i Norge. Ved et besøk hos en eiendomsutvikler som lå vegg i vegg med Ducati butikken i Malaga ble jeg kjent med eieren som hadde en imponerende privat samling, og som håpet at vi kom til å ende opp i deres nabolag. Han hadde barn på samme alder som meg og håpet på grilling og motorsykkelturer i helgene. Venner som kom på besøk eller var i området var det nok av og Pettern, en gammel kompis fra motorsykkel-bygger miljøet introduserte meg for Uffe, en superhyggelig svenske som driver Munchis som har Costa Del Sols beste MC-bar og burgersjappe.

En dag jeg dro på besøk til min venn fra gamlelandet viste det seg at han hadde han en engelsk romkamerat som var tidligere RR- fører og hadde drevet en stor motorsykkel butikk i London. Han la meg til på facebook og spurte om vi skulle kjøre tur, og om vi kunne møtes på en strand-cafe rett ved der jeg bor. Han som eide den var en venn av ham og kjørte også motorsykkel, og spurte meg med en gang om jeg ville være med å kjøre førstkommende mandag, for det var den eneste dagen han hadde tid. Jeg sa at det kunne jeg sikkert og tenkte vel egentlig at det ikke kom til å bli noe, for vi utvekslet aldri kontaktinformasjon, men før turen min var ferdig hadde jeg fått enda en venneforespørsel og skal på tur mandag. Med på turen ble en Australsk supertrivelig kar som driver med guidede turer og MC-utleie her nede. Tilfeldigvis viste det seg at han var en av guidene som guidet meg her nede ved lanseringen av den nye Triumph Tiger 900 i desember 2023. Han hadde også kjøpt hus i kort gangavstand fra huset vi driver å forhandler om i disse dager så går alt i orden blir vi naboer. Plutselig hadde jeg mange bekjentskaper og det dukker nye opp hver dag.
https://www.instagram.com/reel/C02RS5goK41/?igsh=MmF6ZXpkeDFlYTI3

Jeg vet ikke hvor mange hundre venneforespørsler jeg får på Facebook hvert år fra likesinnede, men det er mange, og jeg tar alltid imot, for det er sånn vi gjør i motorsykkelmiljøet. Vi stiller opp for hverandre og drar på turer med folk vi ikke kjenner og blir rike, ikke på penger, men på opplevelser og sosiale relasjoner. Thats why we ride!





