KTM 390 Adventure R – Testkjørt

Som alle vet har KTM slitt litt den siste tiden på den økonomiske biten, men dette ser ut til er på vei til å rettes opp nå,
og de er tilbake på god flyt….

Noen ganger så er det sånn at man skal bare, og ender opp med å gjøre noe annet. Jeg var egentlig ute på en tur med min Ducati og hadde det gøy på svingete nydelige veier over Hvittingfoss og Siljan, hvor jeg da ender opp hos CBP i Skien. Der har vi nå lært at det er lurt å gå på do før man ankommer, men det kan gå galt uansett. Slik det gjorde sist da jeg endte opp med en ny (brukt) KTM 890 Adventure R.

Men fra herlige svinger nedover, endte jeg opp på grusvei flere mil opp i skogen. Og dette er også gøy!!!
CBP hadde fått inn helt nye 390 Adventure R, og den måtte jo prøves.
Jeg er forsåvidt ganske fersk på grus og skog, men synes dette er ett gøy segment, og jeg har jo tidligere kjørt litt på cross baner og i “gropa” i Sarpsborg. Så litt kan jeg jo.
KTM 390 har jo vært en stund i flere utgaver, og denne gangen er det nyheten Adventure R (heretter kalt A-R) som skal testes. A-R er ofte litt høyere og bedre dempere etc enn vanlig Adventure, og mer bygget for bruken ut i skogen. Men disse går fint å ta på landeveien eller til hytta om man vil?
A-R kommer med eget offroad mode, og du kan skru av ABS bak, eller sette den så du kan ha litt mer slipp foran og slå helt av bak om du vil. Eller kjøre med dette på. På grus liker jeg iallefall å kunne slå av ABS på bakhjulet. Hadde en liten ulykke her i sommer hvor jeg hadde glemt å skru av ABS på en motorsykkel.

ABS er forkortelsen for Anti-lock Braking System, som på norsk betyr antiblokkeringssystem. Det er et sikkerhetssystem i kjøretøy som hindrer hjulene i å låse seg under kraftig bremsing, noe som gjør at føreren beholder kontrollen over styringen og kan unngå hindringer.

For å gjøre A-R mer terrengorientert kommer denne standard med 21″ hjul foran og 18″ bak (eikefelger) mens vanlig adventure kommer med 19″ foran og 17″ bak aluminium. Andre forskjeller er selvfølgelig høyden for å kunne manøvrere over hindringer i skogen, Og den har blitt slanket litt mot deres Adventure modell. Mer specs på denne modellen kommer lengre ned.

Følelsen: jeg mener første inntrykket av ett kjøretøy har mye å si om man skal trives eller ikke. Vanskelig å finne en sykkel man ikke liker og måtte tilpasse seg?
A-R er høyrere enn jeg trodde. Den var smalere enn min 890 Adventure R, men jeg følte den var nesten like høy? Setehøyden er 870mm!! noe som er ganske mye for en sykkel beregnet for de med A2 førerkort? Nå er den ikke kun beregnet for de med A2 førerkort, men de med A kjøper ofte en større motor? Men nå er jeg ganske høy, så høyden er ikke noe stort problem for meg. Og tar den opp i gatene i Skien og klemmer og kjenner på alt.

Bremsene føles veldig gode og ikke squishey som jeg føler mange små sykler ofte blir da det spares penger på visse ting. Bremsene er fra Bybre og er 320mm foran og 240mm. Noe som er veldig bra for en slik sykkel, og her kommer du nok til å bruke bakbremsen mye. Denne var lett å kontrollere på grusen og med mulighet til å slå av ABS kun bak byr dette på fin lek gjennom grusen.

Dempere er relativt mykt satt opp for en person med min vekt, men her kan man leke seg litt med setting, nye fjærer etc om man vil. På den lille turen jeg prøvde denne gav den meg ikke noe problemer og følte den var stabil og fin selv i “høy” hastighet. Den tar ujevnheter flott, selv om jeg merker den dykker litt mye ved brems med min vekt på styret. Jeg personlig kunne tenkt meg styret høyere opp pga min høyde når jeg står og kjører. Men ellers var dette helt ok. Power parts har nok styreforhøyere du kan montere på denne sykkelen om du skulle trenge.

Det som overasker meg mest var Quickshifter. Dette er ofte uteblitt på små og billige modeller, men her er det på sykkelen. Men dessverre er er dette som på de fleste nye KTM en option du får med når du kjøper sykkelen, men som du må betale for å beholde. Dette er en ting ved KTM som irriterer meg litt. Muligheten sitter allerede på sykkelen, men virker kun frem til 1000km eller noe sånn om du ikke kjøper pakken og låse opp med en gang. Men ok om dette. Det er i allefall mulighet for Quickshifter for de som vil ha dette. Og jeg digger det…..

KTM 390 Adventure R kommer med mulighet for bluetooth, denne kan koble opp mobilen og spille musikk etc via sykkelens brytere og instrument. Og om du kjører deg bort eller skal på date, kan du legge in KTM sitt sving for sving GPS og finne veien hjem. Gir deg dessverre ikke oversiktlig kart, men en anvisning mens du kjører får du.

KTM 890 Adventure R

Ok, jeg tok ikke den lengste duren denne dagen, men ble positivt overasket. Da sykkelen var veldig god å kjøre og tok seg lett frem der jeg kjørte med den, Det som gjør den og veldig attraktiv er den lave vekten. 176kg fulltanket er noe som gjør at det går ann å kjøre seg fast i skogen og få den løs igjen. Jeg begynte i sommer på en KTM 690 Enduro R, og likte dens vekt og mulighet for å bare løfte rundt. Mens min 890 Adventure R er for tung for dette. Her kommer 390 med en bra vekt til å leke rundt. Men den har selvfølgelig noen “svakheter”, da minne tanker rundt en adventure sykkel er at den skal gå kjempelangt før tanking, og du har bensin i massevis når du er i skogen kommer denne med bare 14liters tank. Denne skal etter sigende holde 40 mil… Joda, den bruker ikke mye på mila med så liten motor og vekt. Men kunne ønsket meg mer her. Dette var en av tingene jeg ikke likte på min 690. Det kan fort bli mange mil uten bensinstopp når vi kjører grusveier. 890 A-R har 22 liter om jeg ikke husker feil?
Okay, dette er ikke en svakhet, men man må vite om du prøver en 390 med 45PS og den ikke går kjempebra. Det var helt okay på grusen, og det er der den hører hjemme.

Prisen er 80900,- + evt utstyr og klargjøring. Så her får du mye for pengene!!

KTM står for Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen. Det er en østerriksk produsent av motorsykler, mest kjent for sine terrengsykler som cross- og enduromotorsykler. 

Specs:

MotordetaljerVæskekjølt, 4-takt
Antall Sylindre1
Motorvolum398,7 cc
Boring89 mm
Slaglengde64 mm
Effekt44 hk
Moment39 nm
ClutchPASC slipperclutch, mekanisk betjent
EMSBosch EMS med RBW
SmøresystemVåtsump
Girkasse6-trinns
CO2 Utslipp79 g/km
Drivstofforbruk3.4 l/100 km
Drivstofftank14 Liter
RammedesignPulverlakkert stålramme
GaffelWP APEX 43
BakdemperWP APEX
Fjæringsvei Gaffel230 mm
Fjæringsvei Bakdemper230 mm
Bremser foranByBre radiale kalipere med to stempler, flytende
Bremser bakByBre, enkeltstempel, flytende kaliper
Bremseskive Diameter Foran320 mm
Bremseskive Diameter Bak240 mm
Kjede520 X-Ring
Dekk Foran90/90 R21
Dekk Bak140/80 R18
FelgerAluminium
ABSBosch 9,1 MP (inkl. Sving-ABS og offroad-modus, kan kobles ut)
Akselavstand1481 mm
Bakkeklaring272 mm
Setehøyde870 mm
Kjøretøyvekt165 kg
StyreAluminium
InstrumenteringDigitalt Multifunksjonsdisplay