Push grensene: Ny Ninja ZX-10R og ZX-10RR I 2026

  • Kawasaki er sykler vi i Bikelife Norge er godt kjent med, og da spesielt Ninja. Jeg har hatt ganske mange Ninja opp gjennom tiden, og har ca
    100 000km på ZX10R-04 (Widowmaker) Dette var ett råskinn når den kom, og var vel første sykkelen med 1:1 effekt vs vekt over 150hk!
    Denne sykkelen hadde jeg mye gøy på, og har i ettertid prøvd alle generasjoner av denne både på vei og bane….

Pressemelding:

Det er ingen tvil om at Ninja ZX-10R er en ekte «champion»-maskin. Denne legendariske sykkelen i 1000-kubikksklassen har gitt Kawasaki-førere hele sju WorldSBK-titler, og lar et bredt spekter av førere oppleve følelsen av å presse grensene på banen.


I 2026 løftes modellen til et nytt nivå med en rekke endringer og oppgraderinger. Det mest markante er et nytt aerodynamisk design med store aerodynamiske vinger som øker marktrykket ved høy fart. Dette forbedrer følelsen med fronten i sving og bidrar til raskere rundetider.


Når vinkelen på vingene ble fastsatt, vurderte Kawasaki-ingeniørene balansen mellom løft og luftmotstand. Med større vingeflater har marktrykket økt med omtrent 25 %, noe som gir bedre stabilitet og grep.


Nye, kompakte hybridlykter (projektor/reflektor), et redesignet Ram Air-inntak og aerodynamiske vinger, gir Ninja ZX-10R et distinkt og kraftfullt design i 2026 i tråd med resten av Ninja-familien.


Motoren kombinerer rå kraft med presis kontroll, og er optimalisert for jevn og forutsigbar respons gjennom hele svingen – en avgjørende egenskap på bane. Den nye Euro5+-motoren beholder den kraftige ytelsesfølelsen fra forgjengeren, men med lavere utslipp, blant annet takket være en ekstra O2-sensor.


Verdensmesterskapsutviklede komponenter som BFF (Balance Free Front Fork) og BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) sørger for optimal balanse mellom for- og bakfjæring og lettere, mer presis håndtering. Justert chassisgeometri – tilpasset effekten av de nye vingene – bidrar til bedre bakhjulsgrep og økt stabilitet gjennom svingen. Brembo M50 monoblokk-kalipere, store 330 mm bremseskiver og en radial-bremsepumpe gir bremseytelse på toppnivå.


I førermiljøet finner du en større 5” hel-digital TFT-fargeskjerm som gir et moderne og high-tech uttrykk. Skjermen tilbyr flere funksjoner enn tidligere, og via Rideology The App Motorcycle kan føreren koble sykkelen til smarttelefonen for å få detaljert informasjon og justeringer. Nytt for 2026 er blant annet Turn-by-Turn-navigasjon og stemmestyring – funksjoner som gjør Ninja ZX-10R enda mer praktisk i hverdagen.


Den baneorienterte Ninja ZX-10RR viderefører for 2026 Pankl råder og stempler samt stålarmerte bremseslanger foran. Justerbar Öhlins-styredemper med dobbelt­rørsdesign er nå standard på både ZX-10RR og ZX-10R.


Ninja ZX-10R og ZX-10RR har alltid vært motorsykler som vekker oppmerksomhet. I 2026 er de enda mer finslipte – med forbedret ytelse, lavere utslipp, flere førerstøttesystemer og et nytt aerodynamisk design med vinger som øker marktrykket.

Kawasaki og den ikoniske Ninja ZX-10R er nok en gang klare til å pushe grensene.

Farger:

ZX-10R:

* Lime Green / Blue 24

* Metallic Matte Graphenesteel Gray / Metallic Spark Black / Lime Green

ZX-10RR:

* Lime Green

Førerteknologi på 2026 Ninja ZX-10R og Ninja ZX-10RR:
> KCMF – Cornering Management Function
> S-KTRC – Sport Traction Control
> KLCM – Launch Control
> KIBS – Integrated Braking
> Kawasaki Engine Brake Control
> Power Modes
> KQS – Quick Shifter

> Integrerte kjøremoduser
> Elektronisk Cruise Control

* Se informasjonen om Rideology The App Motorcycle for mer detaljer om funksjoner og lisenser. Stemmestyring og navigasjon er kun tilgjengelig for brukere med lisens, og støtten kan variere mellom land. Se brukerhåndboken for detaljer.